ضرب‌الاجل کمیتۀ گزینش برای نامزدان عضویت در کمیسیون شکایات انتخاباتی

- ۰۲ سنبله ۱۳۹۲

کمیتۀ گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، کار روی گزینش افراد برای عضویت در کمیسیون شکایات انتخاباتی را آغاز کرد.
این کمیتۀ شش عضوی روز شنبه در نخستین جلسه‌اش لایحۀ انتخاب اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی را به تصویب رساند.
کمیتۀ گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی می‌گوید، افراد واجد شرایطی که خواهان عضویت در کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی اند، تا یک هفتۀ دیگر باید درخواست‌های شان را به این کمیته بسپارند.
فضل‌الهادی مسلمیار رییس مجلس سنا و یک عضو کمیتۀ گزینش به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که پس از روز شنبۀ هفتۀ آینده هیچ درخواستی در این زمینه پذیرفته نمی‌شود.
او گفت: «لایحه تصویب شد و تا شنبۀ آینده یعنی یک هفته بعد تا ساعت ۱۲ ظهر آن عده خواهران و برادرانی که خواهان گرفتن رای اعتماد کمیتۀ گزینش به حیث کمیشنر در کمیسیون شکایات انتخاباتی هستند، باید اسنادشان را به دارالانشاء بسپارند. پس از جمع‌آوری اسناد خواهیم دید و حالا پیش‌بینی کرده نمی‌توانم که به چند روز بررسی آن نیاز دارد.»
آقای مسلمیار پس از نخسین جلسۀ کمیتۀ گزینش جهت معرفی افراد برای عضویت در کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که اعضای این کمیته تلاش خواهند نمود تا افراد واجد شرایط را بر گزینند.
مطابق به قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات، کمیته گزینش باید ۱۵ تن را به رییس‌جمهور معرفی کند تا از میان آنان ۵ عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی توسط آقای کرزی انتخاب گردند.
در عین حال آقای مسلمیار می‌گوید که برای تمام افراد واجد شرایط زمینه فراهم می‌گردد تا خود را برای عضویت در کمیسیون شکایات انتخاباتی نامزد نمایند، اما این شرایط را مشخص نساخت.
پیش از این کمیتۀ گزینش فهرست ۲۷ نفری را به ریاست‌جمهوری فرستاد و از میان آنان رییس جمهور ۹ تن را به عنوان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات تعیین کرد.
کمیتۀ گزینش متشکل از روسای شورای ملی، دادگاه عالی، کمیسیون‌های حقوق بشر و نظارت بر تطبیق قانون اساسی و یک عضو جامعۀ مدنی است.
اما تا اکنون به دلیل موجودیت اختلاف نظر میان نهادهای جامعۀ مدنی، کرسی نمایندۀ این‌ها در کمیتۀ گزینش خالی است.
برخی‌ها نگرانی دارند که افراد مسلکی و واجد شرایط برای عضویت در کمیسیون شکایات انتخاباتی از سوی این کمیته معرفی نخواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.