مسکو به کابل: عواقب توافقنامه‎ را در نظر گیرید

گزارشگر:27 قوس 1392 - ۲۶ قوس ۱۳۹۲

mandegar-3وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد ادعای برخی مقامات امریکایی در این خصوص که رییس‌ جمهوری روسیه شخصاً از حامد کرزی خواسته پیمان دوجانبه امنیتی با واشنگتن را امضا کند، صحت ندارد.
به گزارش خبرگزاری اینترفکس، وزارت امور خارجه روسیه اطلاعات منتشره از سوی برخی مقامات امریکایی در این رابطه که گویا رهبران روسیه از دولت افغانستان خواسته‌اند تا پیمان دوجانبه امنیتی با امریکا امضاء کند، را تکذیب کرد.
در بیانیه‌یی که روز دوشنبه در سایت رسمی وزارت خارجه روسیه قرار گرفت، آمده است: ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه در جریان مذاکرات خود با حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان در حاشیه نشست سران شانگهای که در تاریخ ۱۳ سپتامبر در بیشکک برگزار شد، بر این مسئله تاکید کرد که دولت مستقل افغانستان کاملاً حق دارد تا بطور مستقل در خصوص امضای قراردادهای دوجانبه با سایر کشورها تصمیم گیری کند. وی در عین حال یادآور شده بود که مقامات کابل باید عواقب چنین اقداماتی را نیز در نظر گرفته و نباید اجازه دهند تا این توافقات منافع کشورهای ثالث را نیز در معرض خطر قرار دهد.
لازم به یادآوری است که پیش از این مشخص گردید که جیمز دابینس نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان از مقامات دهلی خواسته تا حامد کرزی را برای امضای پیمان امنیتی با واشنگتن در خصوص حضور نظامیان امریکایی در خاک افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ متقاعد سازد.
به گفته این مقام امریکایی، روسای‌جمهوری روسیه و چین و نخست وزیر پاکستان نیز پیش از این به منافع امضای این توافقنامه اذعان کرده‌اند. دابینس ادعا کرده است که ولادیمیر پوتین در زمان نشست سران شانگهای در بیشکک شخصاً از حامد کرزی خواسته تا پیمان امنیتی با امریکا را امضاء کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.