پژوهشگران فوتبال: «تیکی تاکا» کارایی خاصی ندارد

- ۲۰ اسد ۱۳۹۲

این تصور وجود دارد که بازیکنان فوتبال در یک مسابقه هرچقدر بیشتر پاسکاری کنند و بیشتر صاحب توپ باشند، احتمال شکست‌شان کمتر است. محققان با آمارهایی که کسب کرده‌اند نشان داده‌اند این تصور غلط است.
تحقیقات اخیر نشان داده است، سبکی موسوم به تیکی‌تاکا در بارسلونا و به دنبال آن در تیم ملی اسپانیا انجام می‌شود که تیم با حفظ توپ و پاس‌های پرشمار سعی در خسته کردن حریفان خود دارد. شیوه‌یی که مححقان بر اساس تحقیقات علمی دریافته‌اند که تاثیر خاصی بر نتیجه گیری ندارد.
سال‌هاست که مربیان و هواداران تیم‌های فوتبال تصور می‌کنند که اگر تصاحب توپ و پاسکاری در یک تیم بیشتر باشد، اعضای تیم دیگر باید بیشتر بدوند تا موقعیت به دست بیاورند. از این تاکتیک برای خسته کردن حریفان و کمک کردن به ذخیره انرژی استفاده می‌شود. با این وجود، تحقیقات در دانشگاه ساندرلند نشان می‌دهد، بازیکنان چه صاحب توپ باشند چه نباشند به یک میزان می‌دوند.
این تحقیقات در مجله علم ورزش به چاپ رسیده است. محققان ۸۱۰ بازیکن لیگ برتر انگلیس را در ۵۴ بازی تحت نظر داشتند و از دستگاه‌ها و تیم‌هایی برای بررسی میزان دویدن آن‌ها استفاده کردند. میزان فعالیت و کارایی در ورزشکار اندازه‌گیری شد. در این اندازه‌گیری‌ها میزان دویدن، میزان شدت فعالیت و تعداد پاس‌ها ضبط شد.
عنوان این تحقیق تاثیر درصد بالای تصاحب توپ بر کارایی و شرایط بدنی فوتبالیست‌ها بود. این تحقیقات این باور را که هر چقدر تصاحب توپ و پاسکاری بیشتر باشد، ذخیره انرژی بیشتر خواهد بود را رد کرد.
محققان متوجه شدند، تفاوتی بین مسافتی که ورزشکاران با تصاحب توپ و بدون توپ می‌دوند، وجود ندارد. این نتیجه در کسانی که سریع می‌دوند و فعالیت شدید دارند نیز یکسان است.
در یکی از بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا بین تیم‌های بارسلونا و گلاسکوی اسکاتلند، تیم اسپانیایی بالای ۸۰ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت، اما بازیکنان تیم بارسلونا فقط ۲۲ درصد کمتر دویدند.
دکتر پول بردلی از دانشگاه ساندرلند می‌گوید: ما هیچ تفاوت آماری بین میزان تلاش و فعالیت بازیکنان ندیدیم. تفاوت در تاکتیک‌ها باعث می‌شود که بازیکنان بیشتر یا کمتر صاحب توپ شوند. این درست نیست که هرچقدر بیشتر بدوید کمتر توپ را تصاحب خواهید کرد. بازیکنان تصور می‌کنند که بهتر است پاسکاری کنند و بازیکنان حریف به دنبال توپ بدوند اما در واقع این کار تاثیری در برد و باخت ندارد. هنگامی که تصاحب توپ بیشتر باشد درصد پاسکاری بیشتر می‌شود اما در کارایی تاثیرگذار نیست.
این تحقیقات که در مجله علم ورزش به چاپ رسیده است، اولین تحقیقاتی است که تاثیرات میزان بالای تصاحب توپ و میزان کارایی و تکنیک را نشان می‌دهد. همچنین این تحقیقات برر روی بازیکنانی در پست‌های مختلف انجام شده است.
باید دید آیا گواردیولا که به نوعی مجری این طرح در بارسلونا بود، در تیم جدیدش بایرن مونیخ نیز به دنبال پیاده کردن همین سیستم خواهد بود یا خیر.
به گزارش ایسنا، تیم فوتبال بارسلونا در طی سال‌های گذشته با حضور گواردیولا و اتکا به این شیوه بیش از ۱۵ جام قهرمانی در اسپانیا و اروپا به دست آورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.