زنان خود دست به کار شوند

- ۱۴ حوت ۱۳۹۱

برخی از نهادهای مدنی و نماینده‌گان مجلس افغانستان به مناسبت هشتم مارچ یا روز جهانی زن، از زنان کشور خواستند تا برای به دست آوردن حقوق شان، بیشتر مبارزه کنند.
فوزیه کوفی رییس کمیسیون امور زنان و جامعۀ مدنی مجلس نماینده‎گان روز دوشنبه در نشستی تحت عنوان «بررسی یک دهه مشکلات و دست‌آوردهای زنان» گفت: فعالان زن در ۱۰ سال گذشته فرصت‌های خوبی را از دست داده اند.
بانو کوفی در مورد علت از دست رفتن این فرصت‌ها گفت: «من شخصاً از شرایطی که در حال حاضر در بین جوامع مدنی حاکم است، راضی نیستم. جوامع مدنی در حال حاضر به یک وسیلۀ سیاسی به دست سیاست‌مداران مبدل شده است. هر سیاستمدار، هر عضور مجلس نماینده‎گان یا هر فعال عرصۀ سیاست یک گروه از نهادهای مدنی را در اختیار خود دارد و از آن استفاده می‌کند.»
خانم کوفی افزود، زنان نباید برای اعادۀ حقوق شان، منتظر حمایت خارجی‌ها باشند، بلکه خودشان باید در این زمینه مبارزه کنند.
در بخشی از این نشست ثریا پرلیکا مسوول کمیته مشارکت سیاسی زنان افغان گفت، در صورتی‌که زنان افغان در سال اینده شمسی برای بدست آوردن حقوق شان مبارزه نکنند، نسل‌های آینده آنان را ملامت خواهند کرد.
خانم پرلیکا با اشاره به هشت مارچ روز جهانی زن گفت، از این روز باید به عنوان روز دادخواهی تجلیل شود.
او گفت: «بیایید یک بار دیگر تعهد می‌کنیم که این روز را جشن نمی‌گیریم، این روز را دادخواهی، روز مبارزه، روز همبستگی و روز اینکه با تمام چالش‌ها و بی عدالتی‌ها ما فایق شویم از این روز تجلیل می‌کنیم. «
در حال حاضر در تشکیلات دولت افغانستان دو وزیر زن، ۵ معین، ۶۹ وکیل، یک والی و یک ولسوال زن فعالیت می‌کنند.
با وجود تلاش‌ها در چند سال گذشته برای اعادۀ حقوق زنان در افغانستان، اما شکایت‌های وجود دارند که هنوز هم آنان به بسیاری حقوق اساسی شان دسترسی ندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.