عبدالقدیر خان به جوانان پاکستانی: نگذارید سیاست‌مداران قدیمی و پیر به صحنه باز گردند

- ۰۸ سنبله ۱۳۹۱

عبدالقدیرخان، دانشمند هسته‌یی پاکستان با تشکیل انجمن سیاسی «تحریک تحفظ پاکستان» سعی دارد جوانان کشورش را به شرکت در انتخابات پارلمانی آینده ترغیب کند.
به نوشته روزنامه گاردین، عبدالقدیر خان، دانشمند هسته‌یی پاکستان که از وی به عنوان پدر بمب هسته‌یی پاکستان نیز یاد می‌شود و مناقشه‌یی دیرین با دولت دارد، گفته است درنظر دارد به جوانان برای اینکه به چه کسی رای دهند، انگیزه دهد.
وی می‌گوید که احزاب سیاسی تعهداتشان را عملی نساخته‌اند و کمپین انتخاباتی‌اش بیشتر در جهت درخواست از جوانان برای عدم رای دادن به احزاب قدیمی و سنتی است.
ورود عبدالقدیر خان به عرصه سیاسی می‌تواند برای بسیاری از کشورهای غربی یک هشدار محسوب شود.
در پاکستان از عبدالقدیرخان عنوان یک قهرمان نام برده می‌شود.
خان مشارکت جوانان در انتخابات را خواستار شده و از آنان درخواست کرده تا در خانه نمانند بلکه علیه سیاستمداران ثابت و قدیمی کشور اقدام کنند.
وی گفت: ما به نسل جدیدی از سیاست‌مداران و فن‌مداران احتیاج داریم. پیام من به جوانان پاکستانی این است: نگذارید سیاست‌مداران قدیمی و پیر به عرصه سیاست بازگردند، به دزدان و دروغگویان رای ندهید. اما باز هم این که به چه کسی رای دهید به خودتان مربوط است.
عبدالقدیرخان رهبری برنامه‌های هسته‌یی پاکستان را برعهده داشت. در سال ۲۰۰۴ به دلیل شواهد ارایه شده از سوی امریکا مبنی بر دست داشتن وی در معاملات هسته‌یی، پاکستان مجبور شد تا با وی برخورد کند.
وی گفته است که هدف از جنبش او تشویق جوانان به رای دادن است و خودش هنوز تصمیمی برای شرکت در انتخابات ندارد. اما هرگونه تحول در جنبش وی به خواست خداوند خواهد بود.
پدر بمب هسته‌یی پاکستان مدتی را در حبس خانگی گذراند و کمی بعد به رغم آنکه واشنگتن وی را یک «تهدید بالقوه» دانست، از حبس آزاد شد.
خان از برنامه‌های خود برای دیدار از دانشگاه‌ها و صحبت با وکلا و دیگر اقشار جامعه برای ابلاغ پیام خود خبر داد.
وی گفت: مردم ما باهوش هستند و می‌توانند تصمیم درست بگیرند. قرار است که انتخابات پارلمانی پاکستان در ماه مارچ سال ۲۰۱۳ برگزار شود اما احتمال اینکه این انتخابات در پاییز برگزار شود وجود دارد. معمولا احزاب بزرگ پاکستان یعنی حزب حاکم مردم و حزب مسلم لیگ با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. به نظر می‌رسد این دو حزب با چالش بزرگی که از سوی عمران خان،‌ قهرمان سابق کریکت در پاکستان روبرو باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.