تلاش‎ها برای تأمین امنیت شاهراه کابل – قندهار

- ۲۸ اسد ۱۳۹۲

مقام‌های ارشد چهار ولایت حوزۀ جنوب افغانستان، برای برگرداندن امنیت در مسیر شاهراه کابل تا قندهار، نشستی را در ولایت میدان وردک برگزار کرده اند.
در نشست والی‌های چهار ولایت جنوب افغانستان طرح‌های مشخصی برای تأمین امنیت شاهراه کابل – قندهار پیش شده و قرار است این طرح برای تطبیق به شورای امنیت ملی و ریاست‌جمهوری افغانستان فرستاده شود.
ایجاد یک واحد بزرگ نظامی ارتش و افزایش پاسگاه‌های پولیس در مسیر شاهراه از طرح‌های اصلی والی‌های میدان وردک، زابل، غزنی و قندهار برای بازگرداندن امنیت در این شاهراه است.
عبدالمجید خوگیانی والی میدان وردک در این نشست گفت که جلسات امنیتی با والی‌های سه ولایت` جنوبی افغانستان برای برطرف کردن کل تهدیدها در هفته‌های آینده هم ادامه خواهد داشت.
مسوولان ولایت قندهار هم گفته‌اند که در یک ماه گذشته حدود ۱۰ رویداد نا امنی در این شاهراه رخداده که شامل انفجار ماین کنار جاده‌ای، آتش گرفتن قطارهای اکمالاتی نیروهای خارجی و بازجویی مسافران از سوی افراد مسلح ناشناس بوده است.
جاوید فیصل سخنگوی والی قندهار گفت که کمبود پاسگاه‌های نظامی در مسیر راه و نبود پولیس شاهراه در امتداد راه کابل تا قندهار سبب افزایش فعالیت‌های مخالفان مسلح شده است.
شاهراه کابل- قندهار از بزرگراه‌های جنوبی کشور به شمار می‌رود که به دلیل فعالیت گروه های مخالف مسلح دولت، تازه‌گی ها بیشتر نا امن شده است.
در همین حال، محمد اشرف ناصری والی ولایت زابل در این نشست گفت که بزرگراه کابل- قندهار عمدتاً توسط شورشیان وابسته به کشورهای خارجی از جمله «عناصر پاکستانی» مختل می‌شود.
آقای ناصری در این اجلاس گفت فعالیت گسترده مخالفان مسلح در مسیر این شاهراه سبب شده است که بین مردم و حکومت، فاصله ایجاد شود که به نظر او اعتمادسازی بین مردم، از اهداف دیگر آن ها برای بهبود امنیت خواهد بود.
نگرانی از وخامت وضعیت امنیت شاهراه کابل تا قندهار حرف تازه‌یی نیست. مقام های محلی و شهروندان جنوب افغانستان بارها از فعالیت چشمگیر مخالفان مسلح در این مسیر انتقاد کرده و از نیروهای دولت افغانستان خواسته اند که امنیت و مصونیت‌شان را تضمین کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.