پیام کرزی به مناسبت سالروز استقلال به «بیگانه‎ها»: خیال حاکمیت بر افغانستان را از سر بیرون کنید

- ۲۸ اسد ۱۳۹۲

روز گذشته در یک مراسم مختصر از نود و چهارمین سالروز استقلال افغانستان گرامی‎داشت به عمل آمد.
رییس‌جمهور کرزی و برخی از مقام‎های ارشد دولتی در این مراسم که در برابر منار استقلال برگزار گردید، اشتراک کردند.
افغانستان در سال ۱۹۱۹ میلادی، معاهده‌یی را با انگلیس امضا کرد که بر اساس آن انگلیس استقلال افغانستان را به رسمیت شناخت.
بر بنیاد خبرنامۀ ریاست‎جمهوری، رییس‌جمهور کشور در این مراسم در حالی که از جانب ستر جنرال بسم‌الله محمدی وزیر دفاع ملی همراهی می‌گردید و سربازان ارتش در صفوف منظم به رسم احترام ایستاده بودند، برای گرامی‌داشت و ارج‌گذاری به شهدا و غازیان معرکۀ استقلال کشور در پای منار استقلال اکلیل گل گذاشت.
در این حال، رییس‎جمهور کرزی در پیامی به مناسبت سالروز استقلال کشور گفته است که تاریخ افغانستان مملو از افتخارات، کارنامه‌ها و فداکاری‌ها می‌باشد. ملت با شهامت و غیور ما درطول تاریخ با تجاوزات زیاد و مشکلات ناشی از آن مواجه شده است، اما هیچگاهی سر تسلیم برای بیگانه‌ها فرو نیاورده است. از همین لحاظ مردم افغانستان همیشه برای پاسداری از عزت، وقار و استقلال شان قربانی‌های زیادی را متقبل شده اند.
در این پیام آمده است: امروز ما افغان‌ها از قربانی‌های اجداد و نیاکان ما که ۹۴ سال قبل برای کسب استقلال نثار کردند و با وحدت کامل و برادری بیگانه‌ها را از کشور خویش راندند، یاد بود بعمل می‌آوریم.
آقای کرزی همچنان گفته است که به مناسبت این جشن با شکوه، ما افغان‌ها یکبار دیگر با همدیگر تعهد می‌کنیم که در آینده نیز از دین، وطن و ناموس خویش در مقابل هر متجاوز با شجاعت، وحدت و برادری دفاع می‌کنیم. بنابرین هر بیگانه خیال حاکمیت بر افغانستان را از سر بیرون کند.
در این مراسم حضرت صبغت‌الله مجددی رهبر جهادی، رییس مجلس سنا، معاونین مجلس نماینده‎گان و مجلس سنا، شماری از وزرا و اعضای مجلسین شورای ملی، پوهاند گل الرحمن قاضی رییس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، مولوی قیام الدین کشاف رییس شورای سرتاسری علمای افغانستان، داکتر اشرف غنی احمدزی رییس کمیسیون تنظیم پروسه انتقال، زلمی خلیلزاد سفیر اسبق ایالات متحده امریکا در افغانستان، جنرال جوزف دانفورد فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان و شماری از سفرا و نماینده‌گان کشورهای دوست مقیم کابل حضور داشتند.
ایالات متحدۀ امریکا سالروز استقلال افغانستان را به رییس‎جمهور کرزی مبارک‌باد گفته است.
جان کری وزیر امور خارجۀ امریکا در پیامی اعلام کرد که همزمان با تلاش افغانستان برای تسلط بر آینده خود پس از خروج نظامیان خارجی از این کشور در سال ۲۰۱۴، سالروز استقلال نشان دهندۀ اهمیت حاکمیت ملی و استقلال افغانستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.