امریکا و انگلستان از شهروندان خود خواسته‌اند که هرچه عاجل افغانستان را ترک کنند

گزارشگر:گلابمیر رحمانی - ۱۶ اسد ۱۴۰۰

پس از حملۀ موتربمب به خانه جنرال بسم‌الله محمدی وزیر دفاع کشور و تروردوخان مینه‌پال رییس مرکز رسانه‌های حکومت، سفارت‌خانه‌های امریکا و بریتانیا در کابل، از شهروندان خود می‌خواهند که با پروازهای تجاری و نسبت وخیم بودن اوضاع امنیتی؛ به سرعت از افغانستان خارج شوند.

سفارت امریکا می‌نویسد: «سفارت ایالات متحده از تمام شهروندان امریکایی می‌خواهد افغانستان را به سرعت به وسیله پروازهای تجاری موجود ترک کنند. سفارت با توجه به نگرانی‌های امنیتی و کاهش کارمندانش توانایی بسیار محدودی برای کمک به شهروندان امریکایی دارد و این محدودیت حتا شامل کابل می‌شود». سفارت آمریکا توضیح می‌دهد که وزارت خارجه آن کشور در ۲۷ آوریل ۲۰۲۱ به دلیل خشونت و تهدیدهای امنیتی دستور داد که کارمندان غیرضروری که کارهایشان از مکان خارج از افغانستان اجرایی است، از این کشور خارج شوند. بر اساس تهدیدشناسی امریکا، افغانستان در سطح ۴ قرار می‌گیرد که به دلیل جرم، تروریسم، شورش‌های مدنی،‌‌ آدم‌ربایی، منازعه مسلحانه و کووید‌ـ ۱۹ سفر به این کشور ممنوع است.

پروازهای داخلی در افغانستان و رفت‌و‌آمدهای زمینی خارج از کابل نیز به شدت محدود گزارش شده است. بر اساس این طبقه‌بندی پروازها می‌توانند لغو شوند و جاده‌ها نیز مسدود گردند. هم‌زمان، سفارت بریتانیا دربیانیه‌ای می‌نویسد که «احتمال بسیار زیادی وجود دارد که تروریست‌ها حملاتی را در افغانستان انجام دهند. نوع معین حملات نهایی نشده است و پیچیده‌گی آن بیشتر است. باید متوجه باشید به صورت کلی تهدیدهای فزاینده‌ای متوجه منافع غربی در کابل وجود دارد. از دستورهای مقام‌های محلی پیروی کنید. خطر بالای آدم‌ربایی در سراسر کشور وجود دارد»

. این هشدارها پس از حملۀ انتحاری پیچیده به خانه بسم‌الله خان محمدی،‌ سرپرست وزارت دفاع و ترور دواخان مینه‌پال، رییس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت در روزهای گذشته صادر می‌شود. طالبان مسوولیت هر دو حمله را به عهده گرفته است. از سوی دیگر، با به بن‌بست خوردن گفت‌وگوهای صلح، شورشیان طالبان حملات وسیعی را در ولایت‌های شمالی و جنوبی کشور راه انداخته است و جنگ شدید در شبرغان، تخار، لشکرگاه و قندهار جریان دارد. شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهان آتش‌بس فوری و ادامه مذاکرات معنادار صلح بین طالبان و دولت افغانستان شده است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.