۲۰ توصیۀ مفید برای تقویت تمرکز

- ۳۰ اسد ۱۳۹۲

بخش نخست

این روزها عوامل آشفته‌‌کننده و برهم‌زنندۀ تمرکز در محیط‌های کاری و منازل افزایش پیدا کرده و تمرکز کردن روی کارها نیز دشوارتر شده است.
ذهن انسان به طور معمول طوری طراحی نشده که بتواند با هرج‌ومرج‌های فضای اطرافِ خود را به‌راحتی مقابله کند؛ چون هر یک از حواس در ظرف یک لحظه، محرکی را از دنیای بیرون دریافت می‌کنند و همین امر می‌تواند تمرکز انسان را به‌راحتی مختل کند.
متخصصان روان‌شناسی می‌گویند هرچند تقویت قدرت تمرکز کار نسبتاً دشواری است، اما غیرممکن نیست.
مراقبت کردن، یکی از روش‌های موثر برای تقویت تمرکز است. در این مقاله چند توصیۀ مفید و کارآمد برای کمک به افزایش قدرت تمرکز و کاهش آشفته‌گی ذهنی عنوان شده که عبارت‌اند از:
ـ محیط مناسبی را برای کار کردن انتخاب کنید. فضایی که در آن‌جا کار می‌کنید، نقش مهمی در افزایش تمرکز دارد. فضاهای راحت و دل‌چسب تأثیر فوق‌العاده در ایجاد تمرکز کامل دارند.
ـ افکار خود را کنترل کنید. کلید افزایش تمرکز این است که اجازه ندهید افکار خودآیند و بی‌ربط به ذهن‌تان رسوخ کرده و آن را آشفته سازد. وقتی این افکار به ذهن‌تان خطور کردند، به آن‌ها توجه نکنید و برای تمرکز فعال، روی کار اصلی خود بیشتر تلاش نمایید.
ـ یک برنامۀ زمانی مشخص و منطقی داشته باشید. زمان‌بندی مناسب برای انجام کارها باعث ایجاد تعادل بین وقت کار و تفریح می‌شود و به آرامش ذهنی کمک می‌کند. در این حالت قدرت ذهن برای مقابله با عوامل آشفته‌کننده بیشتر می‌شود.
ـ هرگز منفی نباشید. هرگز نگویید که نمی‌توانم تمرکز کنم. این اظهارات منفی، تمرکز کردن را دشوارتر می‌سازد؛ چون ذهن خود را روی عدم توانایی کردن، متمرکز می‌کنید.
ـ چند کار را هم‌زمان با هم انجام ندهید. در این وضعیت هرگز نمی‌توانید روی یک کار متمرکز شوید. یک کار را تمام کنید و بعد سراغ کار بعدی بروید.
ـ صداهای اضافی را حذف کنید. صداهای اضافی در محیط کار تمرکز مناسب را تقریباً غیرممکن می‌کند و حذف آن‌ها بسیار مهم است.
ـ رژیم غذایی مناسب و ورزش متعادل تأثیر بسیار زیادی در افزایش قدرت تمرکز دارد. کمبود ریزمغذی‌های ضروری موجب خسته‌گی و آشفته‌گی ذهنی می‌شود. میوۀ خشک، ویتامین E و میوه‌های تازه برای بهبود تمرکز مفید هستند.
ـ وظیفۀ خود را خوب درک کنید، چون تردید داشتن دربارۀ کاری که باید انجام دهید، تمرکز کردن روی آن را دشوار می‌سازد.
ـ بر احساس تعلل در کار کردن غلبه کنید. وظیفۀ خود را به تعویق نیاندازید و تصمیم بگیرید تا کار خود را طبق برنامۀ زمانی انجام نداده‌اید، میزِ خود را ترک نکنید.
ـ مواقعی را که بیشترین بازده کاری را در طول ۲۴ ساعتِ شبانه‌روز دارید، مشخص کنید. برای افراد مختلف، این ساعات متفاوت هستند. ساعت بیشترین بازده کاری مخصوصِ خود را پیدا کرده و سعی کنید کارهای سخت‌تر که جذابیت کمتری برای‌تان دارند را در این ساعت‌ها انجام دهید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.