نوازشریف: سه اولویتم اقتصاد، اقتصاد و اقتصاد است

- ۰۱ سنبله ۱۳۹۲

نخست‌ وزیر پاکستان در مصاحبه‌یی از تمایل خود برای صلح با هند و حتی طالبان خبر داد، اما گفت که تمایلی به تغییر خط مشی خود ندارد.
نواز شریف، نخست‌ وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه دیلی تلگراف گفت، وی پیروزی‌اش در انتخابات را حکمی برای صلح با هندوستان می‌داند.
وی در این گفت‌وگو که اولین مصاحبه پس از بازگشت مجدد وی به قدرت است، با احساسی واقعی از نیاز به آشتی با قدیمی‌ترین دشمن پاکستان (هند) صحبت می‌کرد.
وی گفت: پیشرفت‌هایی صورت خواهد گرفت و این پیشرفت‌ها باید اتفاق بیفتد. اگر قرار است ما سعادتمند شویم باید بر سر این مساله پیشرفت کنیم.
وی در این مصاحبه گفت: ما در انتخابات خود هیچ شعار تهدیدآمیزی علیه هند نداشته‌ایم. ما به این گونه شعارها اعتقاد نداریم. در گذشته چنین شعارهایی وجود داشته است. ده، بیست و سی سال پیش اما نه هم‌اکنون. در واقع من به وضوح در خصوص روابط دوستانه با هند حتی پیش از انتخابات هم صحبت کرده‌ام.
نواز شریف افزود: من موضع خود را روشن کرده‌ام. اگر ما حکمی دریافت کنیم، اطمینان می‌دهیم که این مساله را از سال ۱۹۹۹، جایی که آن را قطع کردیم ادامه می‌دهیم و قطعا به مساله هند می‌پردازیم، کنار آنها می‌نشینیم و تمامی مسایل مهم خود از جمله کشمیر را از طریق راه‌های صلح‌آمیز با آنها حل و فصل می‌کنیم.
وی در خصوص پیروزی خود در انتخابات نیز اظهار کرد: ما توانستیم تا حدی انتظارات مردم را برآورده کنیم و به همین علت است که در سال ۱۹۹۷ انتخاب شدیم و در سال ۲۰۱۳ نیز مجددا روی کار آمدیم. اگر من به دهه ۹۰ باز گردم حزب ما اصلاحات اساسی را در خصوص کشور و اقتصاد به عمل می‌آورد. این اقدامات واقعا اصلاحات انقلابی بودند.
وی در خصوص روابط هند و پاکستان گفت: دوستانه بگویم که هند شوکه شد. هند فکر می‌کرد که باید همان اصلاحات پاکستان نیز در این کشور انجام پذیرد. فشارهای زیادی روی دولت هند بود. من می‌دانم که هند باید همان اصلاحاتی را که پاکستان معرفی کرده است، عینا تقلید کند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه ‌آیا همان نواز شریفی است که پاکستان را در دهه ۹۰ مدیریت می‌کرد، گفت: من همان سیاستمداری هستم که سعی کرد رسیدگی به مسائل را از همان جایی که قطع شده بودند، از سر بگیرد.
شریف در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه شما از استمرار سخن می‌گویید نه تغییر، گفت: شما می‌توانید آن را استمرار بدانید. می‌توانید آن را تغییری که همچنان ادامه دارد بنامید و ما هم‌اکنون قصد داریم اطمینان دهیم که ما این مساله را به راه حل منطقی می‌رسانیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فعالیت‌های سازنده خود در دهه ۹۰ را ادامه خواهد داد، گفت: این کمک کوچکی از سوی من بود و من این کمک را ادامه می‌دهم. امیدوارم که کارها به زودی آغاز شود و ما یک بزرگراه از مناطق پاکستان تا جنوب کراچی تاسیس کنیم.
شریف در خصوص مهمترین اصلاح اقتصادی خود گفت که وی در تماس تلفنی با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس که به منظور تبریک به وی در پی پیروزی در انتخابات پاکستان با وی تماس گرفته بود اعلام کرده بود که سه اولویت مهمش به ترتیب اقتصاد، اقتصاد و اقتصاد هستند.
شریف در خصوص اینکه آیا اصلاح روش جمع‌آوری مالیات اولویتی برای دولت وی حساب می‌شود، گفت: من هنوز بر سر این مساله بحث و گفتگو نکرده‌ام زیرا تنها چند روز است که ما سرکار ‌آمده‌ایم. ما باید مالیات‌ها مانند مالیات بر درآمد، مالیات شرکت و تمامی مالیات‌ها را کاهش دهیم.
وی افزود: ریزش‌های مالیاتی زیادی در مالیات‌های ما وجود دارد که میزان آن حدودا ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد روپیه (سه تا شش میلیارد پوند) وجود دارد.
وی در خصوص ابراز تعجب احتمالی از سوی مردم که به رغم آنکه دو ماه است سکان هدایت کشور را به دست گرفته آماری از این ریزش‌های مالیاتی به میان نیاورده گفت: جلوگیری از این ریزش‌ها ساده نیست و این امر مدتی زمان می‌برد. تنها هشت نه هفته است که ما بر سر کار هستیم ما از تمامی این مشکلات آگاه هستیم.
وی در خصوص تامین امنیت و مقابله با افراطیون از جمله طالبان گفت: ما با تمامی این عوامل می‌جنگیم و تمامی آنچه را که در نقاط مختلف کشور انجام می‌دهند، بررسی می‌کنیم. بیش از ۴۰ هزار تن از مردم پاکستان در مبارزه علیه تروریسم جان خود را از دست داده‌اند.
وی گفت که دولتش استراتژی امنیت ملی جدیدی را در هفته‌های آتی اعلام خواهد کرد و این روند تمرکز را از سوی درگیری با طالبان برداشته و به سمت مذاکره متمایل می‌کند.
نواز شریف ادامه داد: البته ما با یکدیگر در حال جنگ هستیم. من فکر می‌کنم در بررسی گزینه دیگری با عنوان صلح با آنها هیچ خطری وجود ندارد اگر آنها هم در این امر جدی هستند و اگر به نظر ما نیز ‌آنها جدی باشند و اگر ما به این نتیجه برسیم که مذاکرات نتایج مثمرثمر خواهد داشت.
وی در خصوص روابط تیره پاکستان و امریکا، حملات هواپیماهای بدون سرنشین در مرزهای افغانستان را «مساله آزاردهنده شماره ۱» قلمداد کرد و افزود: این هواپیماهای بدون سرنشین مخرب هستند. آنها حاکمیت ما را نقض می‌کنند و ما باید به تمامیت ارضی یکدیگر احترام بگذاریم. به چالش کشیدن حاکمیت ما از سوی هواپیماهای بدون سرنشین عادلانه نیست.
نخست‌وزیر پاکستان در خصوص صلح با هند نیز گفت: من باید اطمینان دهم که ما کار درست را انجام می‌دهیم. ما باید اطمینان دهیم که در مسیر درست گام برمی‌داریم سیاست‌های درست را پیگیری می‌کنیم و هیچ اشتباهی مرتکب نمی‌شویم.
همچنین مساله رقابت تسلیحاتی با هند وجود دارد که باید خاتمه یابد. همچنین دو طرف باید اختلافات خود را بر روی مساله کشمیر حل کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.