حامد کرزی: طالبان بی‎اختیار اند

- ۰۲ سنبله ۱۳۹۲

رییس و اعضای شورای سرتاسری علمای افغانستان طی دیداری با رییس‎جمهور کرزی اظهار امیداواری کردند که سفر قریب‌الوقوع رییس‌جمهور کشور به پاکستان برعکس سفرهای قبلی، نتایج خوبی را در قبال داشته باشد.
براساس خبرنامۀ ریاست‏‎جمهوری، در این نشست که روز جمعه در ارگ برگزار شد، شورای علما ضمن محکوم کردن کشتارها در سوریه و مصر، در اعلامیۀ خویش کشتار افراد بی‌گناه به‌خصوص زنان و کودکان را در ولایات ننگرهار، فراه و بعضی نقاط دیگر کشور که در ماه مبارک رمضان و روزهای عید سعید فطر رخ داد، شدیداً محکوم کرد و به مخالفان دولت توصیه کردند تا سلسله اعمال ناروا انتحار و مسلمان کشی را متوقف سازند و بجای آن راه صلح را در پیش گیرند.
شورای علما همچنان حملات راکتی پاکستان بالای مناطق دانگام و ناری ولایت کنر را شدیداً تقبیح کرده، یک‌بار دیگر از مقامات پاکستانی خواستند تا سلسلۀ تجاوز بالای خاک افغانستان را متوقف سازند و با این کارشان در عمل ثابت نمایند که ارادۀ صادقانۀ برادری، همسایگی خوب و تأمین صلح و امن در هر دو کشور را دارند.
رییس جمهور در رابطه به سفر قریب الوقوع اش به پاکستان گفت: ما بازهم به این امید به پاکستان میرویم که دولت و بزرگان آن کشور با افغانستان راه زنده‌گی را در پیش گیرند، زیرا پاکستان هم به مصیبت بزرگی دچار است و روزانه مردم آن کشور از بین میروند. پس خدا کند به نتیجه‌یی برسیم که هر دو مملکت را از افراطیت، بدبختی و کشتار، نجات دهیم.
حامد کرزی در رابطه به پروسۀ صلح و مذاکره با طالبان گفت که چند روز قبل طالبان برای ما اطلاع داده گفتند که مطلقاً بی‌اختیار هستیم و از انفجارات و قتل‌هایی که صورت می گیرد و بنام ما اعلان می‌شود، بی‌خبر می‌باشیم.
رییس جمهور کرزی گفت: سوال ما در این رابطه از طالبان این است که اگر همین طور است پس چرا صدای تانرا بلند نمی‌کنید که شما نیستید و این بی‌اختیار بودن به معنی آنست که شما اختیارت تانرا به آنان سپرده اید. پس بلند شوید و خود را از این بی‌اختیاری و غلامی نجات بدهید.
حامد کرزی افزود: تحریک طالبان کاملاً بی‌اختیار است و این بی‌اختیاری در موضوع قطر به وضاحت به مشاهده رسید که چگونه لوحه و بیرق شان توسط خارجی بلند شد و دوباره همان خارجی لوحه و بیرق شانرا پایین آورد.
او خاطر نشان کرد: اگر طالبان اختیار دارند و یا نه، ما به تلاش‌های خود به‌خاطر صلح ادامه می‌دهیم، آرزو داریم که این کوشش صلح ما هم با پاکستان، هم با امریکا و نتیجتاً با طالبان به نتیجه برسد و افغانستان و پاکستان هر دو با امن و با ثبات شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.