روش‌های نگه‌داری مطمینِ اطلاعات خانواده‌گی در ابزارهای نوینِ ارتباطی

- ۰۲ سنبله ۱۳۹۲

بخش نخست

به‌رغم رعایت موارد امنیتی از قبیل استفاده از نرم‌افزارهای رمزسازی و نصب کلمات رمز عبور، بازهم مواردی چند از نفوذ به شبکه‌های کمپیوتری سازمان‌های معروف و حتا کمپیوتر افراد عادی در اخبار منتشر می‌شود.
کارشناسان به استفاده کننده‌گان از کمپیوتر همواره هشدار می‌دهند مراقب نفوذ رخنه‌گران باشند و در نگهداری اطلاعات خصوصی خود، حداکثر هوشیاری را به خرج دهند. آنان برای کاربران کمپیوتر توصیه‌های ساده‌یی دارند که پیروی از آن‌ها می‌تواند تا حد قابل توجهی جلو دست درازی دیگران را به اطلاعات شخصی بگیرد.

موقعیت‌های خطرآفرین
کسانی که از تلیفون‌های همراه دوربین‌دار برای فیلم‌برداری استفاده می‌کنند، اغلب فیلم‌ها را در حافظۀ آن نگهداری می‌نمایند. اکثر قریب به اتفاق گوشی‌ها به جز شمارۀ pin اولیه که برای روشن کردن دستگاه لازم است، هیچ‌گونه قابلیت ایمنی ندارند.
به یاد داشته باشید چنان‌چه فیلم مورد نظر شما خصوصی است، آن را در حافظۀ تلیفون نگه ندارید. هرچه زودتر آن را به حافظۀ کمپیوتر منتقل کنید و سپس به روش‌هایی که در ادامۀ مطلب توضیح داده شده است، آن را ایمن سازید. فایل فیلم را هم از حافظۀ گوشی پاک کنید.
اتصال کمپیوتر به شبکۀ انترنت از جمله مواردی است که می‌تواند باعث نفوذ رخنه گران به کمپیوتر شخصی شود. باز کردن پیوست‌های ناشناس ایمیل‌ها، یکی از تهدیدآمیزترین کارهاست که قویاً باید از آن پرهیز کرد.
انواع و اقسام برنامه وجود دارد که می‌تواند در کار کمپیوتر اخلال کند یا اطلاعات داخل آن را به جاهای دیگر ارسال کند. ویروس‌ها فقط یک تهدید است.

چه باید کنیم؟
به طور کلی، برای ایمن‌سازی فایل‌ها و پوشه‌ها (فولدرها) می‌توان یا از ابزار موجود در خود این نرم‌افزارها استفاده کرد یا نرم‌افزارهای مختص رمزسازی را به کار گرفت. ابتدا به قابلیت‌های خود نرم‌افزارها می‌پردازیم.
چنان‌چه اطلاعات مورد نظر شما به صورت فایل Word است (مثلاً نامه یا سند)، می‌توانید به ساده‌گی برای آن رمز بگذارید. برای این منظور ابتدا آن فایل را باز کنید و روی Tools در نوار کلیک کنید. سپس روی Options بیایید.
صفحه‌یی برابر شما پدیدار می‌شود. روی Security کلیک کنید. در این بخش دو مستطیل خالی دیده می‌شود که باید کلمۀ عبور را در آن‌ها وارد کنید. سپس روی OK کلیک کنید. حالا اگر فایل را ببندید، باز کردن و خواندن آن نیازمند کلمۀ عبوری است که وارد کرده‌اید. در صورتی که اطلاعات به شکل فایل صوتی و تصویری است، بهتر است ابتدا پوشه‌یی درست کنید و آن را در پوشه قرار دهید.
در این‌جا بسته به این‌که دقیقا از چه نوع سیستم عاملی استفاده می‌کنید، دو حالت وجود دارد. اگر از ویندوز ایکس پی حرفه‌یی استفاده می‌کنید، روی پوشه، راست کلیک کنید و روی نوار عمودی که ظاهر می‌شود، روی Properties بزنید. در صفحه‌یی که می‌آید، دنبال دکمۀ Advanced بگردید و روی آن کلیک کنید.
در مربع خالی کنار جمله Encrypt contents to secure data علامت بگذارید. سپس در پایین صفحه OK را بزنید. در این صورت، باز کردن این پوشه مستلزم استفاده از کلمۀ رمزی است که شما به عنوان کلمۀ رمز Log خود قبلاً وارد سیستم کرده‌اید. (کلمۀ رمز Log عمدتاً زمانی به کار می‌رود که چند نفر به طور مشترک از یک کمپیوتر استفاده می‌کنند).

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.