وزارت خارجه: علاقه‌مندِ گُسترش روابط اقتصادی ـ فرهنگی با هند هستیم

- ۰۳ سنبله ۱۳۹۲

سخنگوی وزارت امور خارجه، روابط افغانستان با هند را رو به گسترش دانست و از علاقه‌مندی کابل برای گسترش روابط اقتصادی با دهلی نو از طریق بندر چابهار ایران، خبر داد.
جانان‌موسی‌زی روز یکشنبه در نشست خبری هفته‌گی خود با خبرنگاران در کابل با تأکید به علاقه‌مندی افغانستان برای استفادۀ بیشتر از بندر چابهار در گسترش روابط اقتصادی کابل با دیگر کشورها، گفت: در این رابطه گفت‌وگوی سه جانبه‌یی بین ایران، افغانستان و هند صورت گرفته است و کشور هندوستان نیز به سرمایه‌گذاری بیشتر در افغانستان علاقه مندی نشان داده است.
موسی‌زی افزود: روابط افغانستان و هندوستان دوستانه و نزدیک است، هر دو کشور خواهان گسترش هرچه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌باشد.
موسی‌زی گفت: تجهیز ارتش افغانستان نیز بخشی از پیمان امنیتی کابل- دهلی است و هند اعلام آماده‌گی کرده است تا به ارتش افغانستان کمک کند و نظامیان افغان را آموزش دهد.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص وضعیت مهاجران افغان در ایران، ضمن رد برخی ادعاها مبنی بر طرح اخراج گروهی افغان‌ها از ایران، گفت: معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان در سفر به ایران با مقامات بلندپایۀ آن کشور در خصوص این دسته از مهاجران گفت‌وگو کرد و در تلاش هستیم مشکل مهاجران غیرقانونی را به نحوی حل کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت: ما خواهان بازگشت داوطلبانه مهاجران افغان به کشورشان هستیم.
موسی‌زی گفت: طی ده سال گذشته حدود ۵ ملیون مهاجر افغان از کشورهای خارجی به افغانستان بازگشته اند که این رقم بالاترین شمار بازگشت مهاجران پس از پایان جنگ به کشور در طول تاریخ است.
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در همین حال از گشایش سفارت دولت افغانستان در اردن خبر داد و گفت: سفارت افغانستان در اردن گشوده شده و سفیر بطور رسمی کار خود را در این کشور آغاز کرده است.
موسی‌زی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص وضعیت پیمان امنیتی کابل – واشنگتن گفت: مرحلۀ اول و بخش فنی اسناد مربوط به امضای پیمان امنیتی به پایان رسیده و بخش سیاسی و مهم این سند که در سطح عالی می‌باشد تاکنون آغاز نشده و افراد دو طرف تعیین شده اند که اشرف غنی احمدزی و رنگین دادفر اسپنتا از طرف افغانستان و سفیر امریکا مقیم کابل و جنرال جوزف دانفورد فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان از جانب امریکا هستند.
وی تأکید کرد که افغانستان باید از تمام جوانب این پیمان اطمینان پیدا کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.