بازدید دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی از مناطق مرزی تاجیکستان و افغانستان

- ۰۴ سنبله ۱۳۹۲

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی روز دوشنبه به‌ منظور بازرسی وضعیت مرز مشترک تاجیکستان با افغانستان وارد این کشور شد.
نیکلای بوردیوژا دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی روز دوشنبه به ‌منظور بازرسی وضعیت مرز مشترک تاجیکستان با افغانستان در آستانۀ خروج نیروهای نظامی خارجی از این کشور و احتمال سرایت ناامنی به مرزهای جنوبی آسیای مرکزی، وارد خاک تاجیکستان شد.
مسایل مربوط به امنیت در منطقه و تقویت حفاظت از مرز تاجیکستان با افغانستان در برنامه بازدید ۲ روزه بوردیوژا و مذاکرات وی با مقامات تاجیک خواهد بود.
تقویت تدابیر امنیتی و حفاظتی در منطقه برای اجرای برنامه‌های ضدتروریستی در مرحله خروج نیروهای ائتلاف خارجی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ از دیگر موضوعات مورد بحث در گفت‌وگو با مقامات تاجیکستان خواهد بود.
این درحالی است که این مقام سازمان امنیت جمعی در چارچوب این بازدید با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، وزیر دفاع و همچنین با تعدادی از مسوولان نهادهای دیگر از جمله با فرمانده نیروهای مرزبان کمیته امنیت ملی این کشور در مورد وضعیت مرز و تدابیر تقویت حفاظت از آن گفت‌وگو کرد.
رسانه‌های محلی و منطقه با بازتاب موضوع بازدید بوردیوژا مسایل مربوط به امنیت منطقه‌یی و چشم‌انداز همکاری کشورها در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی را از محورهای مورد بحث با مقامات دوشنبه عنوان کرده‌اند.
این منابع توجه خاص به تحول و توسعه احتمالی اوضاع در مرز تاجیکستان و افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ را نیز از دیگر موضوعات مورد بحث می‌دانند.
سازمان پیمان امنیت جمعی به عنوان تشکل سیاسی و نظامی چند کشور پس از فروپاشی اتحاد شوروی در ۱۵ می سال ۱۹۹۲ ایجاد شده و با گذشت ۱۰ سال از موجودیت آن در نشست رسمی سران کشورهای اعضا که سال ۲۰۰۲ در مسکو برگزار شد به سازمان پیمان امنیت جمعی تکمیل نام کرده و به یک سازمان تمام عیار بین‌المللی تبدیل شد.
اکنون ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان عضویت این سازمان را دارند.
ازبکستان از دیگر کشورهای عضو به دلیل نارضایتی از تصمیمات اتخاذ شده در چارچوب این نهاد در ماه دسمبر سال ۲۰۱۲ از آن خارج شد.
کارشناسان هدف اصلی سفر دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی به تاجیکستان و مسائل مورد مذاکرات با مقامات دوشنبه را به اجرایی شدن طرح کمک‌های فنی و مالی به نهادهای امنیتی در جهت تقویت توانایی و ظرفیت‌های دفاعی این کشور در دوران خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از افغانستان مرتبط می‌دانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.