طالبان نظاره‌گر نتایج سفر کرزی به اسلا‌م‌آباد است

- ۰۴ سنبله ۱۳۹۲

طالبان حضور کشوری سوم را در فرآیند صلح افغانستان رد و اعلام کرد، آنها به دقت نتیجه دیدار حامد کرزی از پاکستان را زیر نظر دارند.
به نوشته روزنامه اکسپرس تریبیون، حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان که روز دوشنبه به اسلام‌آباد رفته در نظر دارد تا بنا بر گفته عمر داوودزی، سفیر افغانستان، بر پاکستان فشار کند تا فرآیند آشتی با طالبان را تسهیل کند.
پیش از این پس از اینکه کرزی به پرچم و تابلوی «امارت اسلامی افغانستان» اعتراض کرد، طالبان «دفتر سیاسی» خود را در دوحه، پایتخت قطر، پس از باز شدن در ماه جون بست. کرزی این اقدام طالبان را راه‌اندازی دولتی موازی در تبعید می‌دانست.
یک مقام رسمی طالبان گفت، آنها می‌خواهند پیش از تصمیم در مورد هر چیز نیم نگاهی به نتیجه گفت‌وگوهای کرزی با رهبران پاکستانی داشته باشند. این مقام طالبان که خواست نامش فاش نشود، افزود: بگذارید ببینیم آنها (پاکستان- کرزی) چه می‌کنند.
این در حالی است که او عنوان کرد، طالبان از هر توافقی که آنها را نادیده بگیرد، حمایت نخواهند کرد، زیرا چنین تلاشی نتیجه‌یی در بر نخواهد داشت.
در اوایل سال جاری میلادی، افغانستان، پاکستان و انگلیس با یک نقشه راه صلح شش ماهه در یک نشست سه جانبه در لندن موافقت کردند. هر چند این طرح هیچگاه عملی نشد، زیرا بنا بر گفته مقام طالبان این تصمیمی یک جانبه بود چون شبه نظامیان به نشست دعوت نشده بودند.
این مقام طالبان اظهار داشت: رهبران طالبان نشست لندن را تلاشی برای ایجاد یک فرآیند موازی برای تضعیف فرآیند صلح قطر می‌پندارد.
وی افزود: امارت اسلامی افغانستان اهرم بزرگی در مذاکرات بود و آنها نباید به این آسانی از آن رد می‌شدند.
وی با عصبانیت به تلاش‌ها برای مکانی جایگزین برای دفتر سیاسی طالبان واکنش نشان داد و گفت، موضوع پرچم آنها و لوح «امارت اسلامی» هنوز حل نشده و حالا موضوع جدید انتقال دفتر طالبان مطرح شده است.
دولت افغانستان معتقد است پناهگاه‌های طالبان در پاکستان دلیل اصلی افزایش خشونت‌ها در افغانستان است.
استخبارات پاکستان از مدت‌ها پیش متهم به حمایت از طالبان و پناه دادن به آنها در خاک پاکستان بوده‌، اما اسلام آباد این اتهامات را رد می‌کند.
این اولین ملاقات کرزی با نواز شریف خواهد بود که دو ماه پیش در انتخابات پاکستان پیروز شد.
رییس جمهوری افغانستان نخست وزیر پاکستان را تحسین کرده و گفته او برای ثبات و صلح نیات خیر در سر دارد اگرچه تصدیق کرده که دیدارهای پیشین او از پاکستان در بهبود امنیت افغانستان تاثیری نداشته است.
کرزی گفت: «من امیدوارم اما مطمین نیستم. با امید می‌روم و آرزو دارم امیدم محقق بشود.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.