نواز شریف در کنفرانس مشترک خبری با حامد کرزی: پس از ۲۰۱۴ برای افغانستان دشوار خواهد بود

- ۰۴ سنبله ۱۳۹۲

رییس‌جمهوری افغانستان در اسلام‌آباد با نخست‌وزیر پاکستان دیدار کرد و در مورد مذاکره برای از سرگیری روند صلح با طالبان به گفت‌وگو پرداخت.
رییس‌‎جمهور کرزی گفت که از دولت پاکستان خواسته تا نقش میانجی‌ را در مذاکره با طالبان ایفا کند چرا که اسلام‌آباد تأثیر عمیقی بر طالبان می‌گذارد.
حکومت و مردم افغانستان پاکستان را متهم به حمایت آشکار از طالبان و گروه‎های مخالف مسلح دولت می‎کند.
کرزی در یک کنفرانس خبری گفت: ما در مورد مبارزۀ مشترک علیه افراط‌گرایی و دستیابی به سازش و ایجاد صلح در افغانستان با همکاری دولت پاکستان به گفت‌وگو پرداختیم. دولت اسلام‌آباد به ما در این روند کمک کرده و فرصت‌هایی برای مذاکره میان شورای عالی صلح افغان و طالبان برای ما ایجاد می‌کند.
وی افزود: ما امیدواریم که با این دستور کار بتوانیم به سمت ایجاد ثبات و صلح در دو کشور پیش برویم.
آقای کرزی تصریح کرد: یک‌بار دیگر با آرزوی دیرینۀ مردم افغانستان که صلح همیشگی است، به پاکستان آمدم و امیدوار استم که
حکومت پاکستان در مهیا ساختن زمینه‌های گفت‌وگو میان حکومت افغانستان و مخالفان مسلح، نقش‌اش را صادقانه ایفا نماید. او گفت: «از پاکستان خواهان همکاری‌های صادقانه در راستای تأمین صلح و ثبات استم. امید حکومت پاکستان راه‌های مذاکرات میان دولت افغانستان و مخالفان مسلح را هموار سازد.»
نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز گفت که روند صلح و سازش در افغانستان باید تحت رهبری افغان‌ها و متعلق به آنها باشد. من این اطمینان را به کرزی دادم که اسلام‌آباد به اقدامات خود برای دستیابی افغانستان به این هدف والا ادامه می‌دهد. پاکستان همچنین اقدامات منطقه‌یی را در حمایت از ثبات در افغانستان تقویت می‌کند.
نواز شریف گفت که سال‎های پس از ۲۰۱۴ برای افغانستان دشوار خواهد بود.
در عین حال، نخست‏وزیر پاکستان ابراز امیدواری کرد که صلح و ثبات در افغانستان تأمین شود.
نخست‌وزیر پاکستان و رییس‌جمهوری افغانستان گفتند که دو کشور در جریان مذاکره بر سر ساخت جاده و خطوط راه‌ آهن، پروژه‌های برق و معاهده تجارت و ترانزیت به توافق رسیده‌اند.
در این حال، سخنگوی ریاست‎جمهوری افغانستان در یک تماس تلیفونی از پاکستان به روزنامۀ ماندگار گفت که مذاکرات به دلیلی که تا اکنون به نتیجه نرسیده است، برای یک روز دیگر (امروز) ادامه می‎یابد.
ایمل فیضی گفت که در این سفر رییس‎جمهور کرزی با نخست‎وزیر پاکستان در خصوص رهایی زندانیان طالب از زندان‎های این کشور و به ویژه پروسۀ صلح با مخالفان مسلح دولت بحث‎ و گفت‎وگو کرد.
سخنگوی رییس‏‎جمهور کرزی همچنان افزود که وزرای مالیۀ دو کشور، سندی را به امضا رسانیده‎‏اند که براساس آن یک بند برق بالای دریای کنر ساخته می‎شود و برق آن از سوی افغانستان بالای پاکستان فروخته خواهد شد.
او افزود که در این توافق‌نامه هم‌چنان گفته شده است که پروژۀ راه آهنی که تورخم را به جلال آباد وصل کند، نیز ساخته شود.
کرزی پیش از سفر گفته بود که اولین مساله مورد مذاکره با پاکستان مذاکرات صلح است.
در رإس خواسته‌های اصلی کرزی آزادی اعضای زندانی طالبان افغان در پاکستان است چرا که این روند امیدواری را در آغاز سریع مذاکرات مستقیم با شبه نظامیان طالبان به وجود می‌آورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.