اعضای مجلس و آگاهان: کرزی به دنبال حمایت پاکستان از نامزد مورد نظرش است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۴ سنبله ۱۳۹۲

سفر رییس‌جمهور کرزی به پاکستان ارتباط مستقیم به انتخابات ریاست‌جمهوری کشور و آزاد سازی زندانیان طالب از بازداشتگاه‎های پاکستان دارد.

شماری از آگاهان با ابراز این مطلب می‌گویند، رییس‌جمهور کرزی خود را به آب و آتش می‌زند تا حمایت داخلی و خارجی از جمله کشور پاکستان را از کاندیدای مورد نظر خود داشته باشد.
اما شماری دیگر از آگاهان به این باور اند که بازی انتخابات افغانستان بالاتر از این بحث‌ها است و پاکستان در مسایل سیاسی افغانستان دست بالا دارد و مهره‌های زیادی دارد.
رییس‌جمهور کرزی روز گذشته با نخست‎وزیر پاکستان دیدار کرد و قرار است گفت‎وگوهای او با مقامات پاکستانی تا یک روز دیگر نیز ادامه یابد.
عارف رحمانی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، حامد کرزی می‌خواهد در پایان عمر سیاسی خود چند موضوع اساسی را به سرانجام برساند تا قابل افتخار برای دوران حاکمیت‌اش باشد.
وی افزود، اولین مورد پروژۀ صلح است که بدون همکاری صادقانۀ پاکستان به عنوان حامیان طالبان به سرانجام نخواهد رسید؛ بنابراین حامد کرزی با سفر به پاکستان در صددِ زنده ساختن روند گفت‌و‌گو با طالبان است.
رحمانی تأکید کرد، بحث دوم مسالۀ انتخابات است و حقیقتاً که رییس‌جمهور کاندیدی برای شرکت در انتخابات دارد و شاید بخواهد که پاکستان از کاندید مورد نظرش حمایت کند.
این عضو مجلس نماینده‌گان همچنان گفت، رییس‌جمهور کرزی به آب و آتش می‌زند تا حمایت داخلی و خارجی از جمله کشور پاکستان را از کاندید مورد نظر خود جلب کند.
او افزود، حامد کرزی می‌خواهد زمینه برای حضور در انتخابات در مناطق جنوب و شرق فراهم شود، بنابراین نیاز است تا توجه پاکستان را جلب کند تا این مناطق در زمان برگزاری انتخابات آرام باشد و مردم بتوانند در انتخابات شرکت کنند، زیرا برگزاری انتخابات و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت برای رییس‌جمهور اعتبار سیاسی و اخلاقی دارد.
وی همچنان افزود، بحث سوم رهایی زندانیان طالب از بند پاکستان است و رییس‌جمهور می‌خواهد از این طریق برای خود یک اعتبار اخلاقی و سیاسی کسب کند.
وی اضافه کرد، پاکستانی‌ها اگر بخواهند می‌توانند از جهات مختلف از کاندید مورد تایید حامد کرزی حمایت کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که سفر حامد کرزی به انتخابات ریاست‌جمهوری و آزادسازی زندانیان طالب از بند پاکستان ارتباط مستقیم دارد.
وی تاکید کرد، اما آیا پاکستان به آفتاب در حال غروب وقع خواهد گذاشت و آیا با رییس‌جمهوری که عمر سیاسی‌اش رو به پایان است، وارد معاملۀ سیاسی خواهد شد؟ من فکر می‌کنم پاکستان با رییس‌جمهوری که در پایان عمر سیاسی خود قرار دارد، همراه و همدل به گونۀ مشتاقانه نخواهند شد.
در این حال، سید آقا فاضل سانچارکی سخنگوی ایتلاف ملی افغانستان می‌گوید، رییس‌جمهور کرزی برای حمایت از گزینه مورد نظر خود در انتخابات ریاست جمهوری از کشورهای همسایه، منطقه و جهان کمک خواسته و حالا هم احتمال اینکه در چنین دیدارهایی تلاش کند تا حمایت پاکستان را از کاندید مورد نظر خود جلب کند، بسیار زیاد است.
او افزود، اما این که این خواست‌ها تا چه پیمانه مطرح خواهد شد و این که حامد کرزی در این راستا تا چه اندازه موفقیت کسب خواهد کرد، مشخص نیست.
وی همچنان گفت، پاکستان هم خواست‌هایی خواهد داشت و پذیرش این خواست‌ها برای افغانستان بسیار مشکل است، چرا که خواست‌های پاکستان روشن است و از افغانستان می‌خواهد تا خط دیورند را به رسمیت بشناسند، حضور هندی‌ها را در افغانستان محدود بسازد و سیاست خارجی افغانستان تابع سیاست پاکستان باشد.
به گفتۀ سانچارکی، درخواست آزادی تمامی زندانیان طالب از بند پاکستان از سوی حکومت افغانستان از برنامه‌های اصلی حکومت افغانستان است و خواست حامد کرزی این است که هیچ زندانی طالب در زندان‌های خارجی وجود نداشته باشد.
وی افزود، اما این اقدامات هیچ سودی برای آوردن ثبات در افغانستان نخواهد داشت؛ اما چون رییس‌جمهور کرزی امیدی برای بقا خود ندارد؛ بنابراین می‌خواهد با این اقدام یک نوع نیک نامی در میان طالبان برای خود کسب کند.
اما عزیز رفیعی رییس جامعه مدنی می‌گوید، بازی انتخابات افغانستان بالاتر از این بحث‌ها است و پاکستان با مهره‌های مشخص خود در مسالۀ انتخابات در ارتباط است.
او اضافه کرد، پاکستان در مسایل سیاسی افغانستان دست بالا دارد و مهره‌های بسیار زیادی دارد و نیاز ندارد که در این خصوص از طریق حامد کرزی ارتباط پیدا کند.
به گفتۀ رییس جامعه مدنی افغانستان، توقع نمی‌رود که سفر حامد کرزی به پاکستان یک سفر مفید برای مردم افغانستان باشد.
به باور رفیعی، هدف از آزادی زندانیان طالب از بند پاکستان شاید این باشد که یک نوع فضای سیاسی برای تمام جناح‌ها ایجاد شود.
رییس جامعه مدنی تاکید کرد، اما مسالۀ بسیار مهم اینکه پاکستان رییس‌جمهور افغانستان را هیچگاه جدی نگرفته و حتا اظهارات او را اظهارت نادرست «غیر منطقی» و «غیر سیاسی» خوانده اند؛ بنابراین پاکستان دولت افغانستان را در شرایط فعلی بسیار جدی نمی‌گیرند.
این اولین ملاقات حامد کرزی با نواز شریف نخست وزیر پاکستان است که دو ماه پیش درانتخابات این کشور به پیروز رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.