اتحاد انتخاباتی شکل گرفت؛ داکتر عبدالله: این اتحاد قومی و سمتی نیست

- ۰۸ سنبله ۱۳۹۲

شماری از احزاب و ایتلاف‌های سیاسی با هم یک‌جا شده و برای معرفی نامزد مشترک در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳، جریان تازه‌یی را زیر نام «اتحاد انتخاباتی افغانستان» تشکیل دادند.
در این اتحاد، جبهۀ ملی افغانستان، ایتلاف ملی افغانستان، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، حزب جمعیت اسلامی افغانستان، حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، حزب افغانستان نوین، روند سبز، حزب متحد افغانستان، حزب حقیقت افغانستان، حزب اقتدار ملی افغانستان، حزب عدالت و توسعه، حزب اتحاد اقوام افغانستان، شورای انسجام قوم عرب افغانستان، نهاد اجتماعی ترکمن‌های افغانستان، حزب وحدت اسلامی ملت افغانستان، شامل هستند.
اعضای این اتحاد روز پنجشنبه در نشستی در کابل موافقت‌نامه‌یی را امضا کرده و گفته‌‎اند که در انتخابات ریاست‎جمهوری نامزد واحدی را معرفی می‎کنند.
در موافقتنامۀ اتحاد انتخاباتی افغانستان آمده است: «این اتحاد برنامۀ ملی شورای همکاری را با شاخصه‌های اصلاحات بنیادی در ساختار سیاسی نظام، مشارکت عادلانۀ اقوام، توسعۀ متوازن و توزیع عادلانۀ قدرت و منابع برای حل منازعات اجتماعی را تایید می‌کند.»
در گفت‌وگوهای ابتدایی برای تشکیل این اتحاد، حنیف اتمر از اعضای شورای رهبری حزب حق و عدالت، قیوم کرزی برادر رییس‌جمهور کرزی، زلمی خلیلزاد سفیر پیشین امریکا در کابل و علی احمد جلالی وزیر داخلۀ پیشین، نیز حضور داشتند.
اما در روز اعلام موجودیت اتحاد انتخاباتی، این افراد حضور نداشتند.
رهبر ایتلاف می‌گوید: « آنها علاقه گرفتند که بفهمند اتحاد انتخاباتی به چه شکلی است و مبنایش چه است. آن‌ها یک تعداد دوست‌های‌شان حالا در افغانستان نبودند و وعده کرند که دیالوگ‌ها را ادامه خواهند داد.»
استاد عطا محمد نور، والی بلخ نیز گفت که هر چند چهره‌هایی مانند زلمی خلیلزاد خواستار آن بودند تا اعلام این اتحاد را به تاخیر بیاندازیم، اما ما نمی‌خواستیم بیشتر مردم را منتظر نگهداریم.
والی بلخ گفت: «شب آخر ملاقاتی که ما داشتیم تفاهم بسیار نزدیک بود. درِ مذاکره باز است و ما علاقه داریم که برادران ما خلیلزاد، جلالی، قیوم کرزی، اتمر و دوستان زیاد دیگر هم تشریف بیاورند.»
در یکی از مواد موافقتنامۀ این اتحاد آمده است: «اتحاد انتخاباتی افغانستان برای توسعه هر چه بیشتر پایه‌های سیاسی و اجتماعی خود با سایر احزاب و جریان‌های سیاسی، اجتماعی و شخصیت‌های سیاسی مطرح، هماهنگی به وجود می‌آورد و زمینۀ حضور فعال‌شان را در این اتحاد فراهم می‌سازد.»
نگرانی‎ها
علی احمد جلالی وزیر پیشین داخله روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل از تشکیل اتحاد انتخاباتی افغانستان استقبال کرد.
او گفت که به میان آمدن همچو ایتلاف‌ها به نفع مردم است، زیرا از هرج و مرج جلوگیری می‌کند.
آقای جلالی می‌گوید که او هنوز هم در حال مشورت با احزاب و ایتلاف‌های مختلف است و به زودی موضع خود را در انتخابات پیشرو اعلام خواهد کرد.
اما وی ابراز نگرانی کرد که ایتلاف‌های انتخاباتی نباید سمتی و قومی شوند و باید بکوشند که هرقدر می‌توانند وسیع‌تر شوند.
پیش از این، زلمی خلیل‎زاد در نشستی که با رهبران اتحاد انتخاباتی افغانستان داشته در خصوص «قومی و سمتی»‎ شدن این اتحاد ابراز نگرانی کرده است.
اما داکتر عبدالله رهبر ایتلاف ملی و یکی از اعضای این اتحاد روز گذشته به طلوع نیوز گفت: ساختار این اتحاد سمتی و قومی نیست.
او افزود: در این اتحاد یک روحیۀ گروهی یا سمتی حاکم نیست. در این اتحاد مصالح افغانستان در نظر گرفته شده، ثبات کشور، سلامت کشور و حفظ وحدت ملی در نظر گرفته شده است.
آقای عبدالله همچنان گفت که رای‎زنی‎های شان را با سایر احزاب و جریان‎های سیاسی برای پیوستن در این اتحاد انتخاباتی ادامه می‎دهند.
شماری‌ها از احتمال فروپاشی اتحاد انتخاباتی افغانستان، تا هنگام برگزاری انتخاباتی ریاست‎جمهوری کشور سخن می‌زنند؛ اما داکتر عبدالله می‏‎گوید که جریان تازۀ آن‎ها فرو نخواهد پاشید.
کمتر از هشت ماه به برگزاری انتخابات ریاست‏جمهوری باقی مانده است؛ اما تا اکنون هیچ نامزد برجسته رسماً اعلان نامزدی در انتخابات ریاست‎جمهوری آینده نکرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.