امریکا حضور دیپلماتیک خـود در افغـانستان و عراق را کاهش می‌دهد

- ۱۷ حمل ۱۳۹۸

mandegarدولت ترامپ در اندیشۀ کاهش هیأت دیپلماتیک خود در عراق و افغانستان به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر در جهت خلاصی از حضور پُرهزینه و مرگبار نظامی‌اش در این کشورها است.
به نوشتۀ مجله فارن پالیسی، به گفته سه مقام مطلع از این برنامه، وزارت خارجه امریکا خود را برای به نصف رساندن تعداد پست‌های دیپلماتیک‌اش در کابل تا ۲۰۲۰ آماده می‌کند.
همچنین این برنامه شامل کاهش مراکز دیپلماتیک امریکا در عراق در راستای کاهش حضور نظامی‌ این کشور در خاورمیانه و جنوب آسیا در راستای سیاستی است که از آن به عنوان رقابت قدرت بزرگ با چین و روسیه یاد می‌شود.
این اقدام مقارن با مذاکرات صلح امریکا با طالبان افغانستان و ارزیابی‌ها دربارۀ چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان صورت می‌گیرد.
زمانی سفارت‌های امریکا در کابل و بغداد بزرگترین و پرهزینه‌ترین هیات دیپلماتیک جهان پس از مداخله نظامی امریکا در این دو کشور بودند. دیپلمات‌ها تنها بخشی از پرسنل سفارت‌خانه‌ها در کابل و بغداد هستند و مقام‌هایی از دیگر آژانس‌های فدرال، مقاطعه‌کاران و کارمندان امنیتی در این میان وجود دارند.
در فبروری سال جاری میلادی، شبکه خبری NPR در بارۀ سندی فاش شده از سفارت امریکا در کابل خبر داد که در آن به بزرگی بیش از حد این بخش و لزوم بازنگری جامع در تعداد این کارمندان اشاره شده بود.
هزینه وزارت خارجه امریکا در افغانستان قابل رقابت با حضور نیروهای نظامی این کشور است اما سفارت این کشور در کابل و همچنین سفارت در بغداد در مقایسه با سایر بخش‌های جهان حجم بسیار زیادی از بودجه و پرسنل وزارت خارجه را به خود اختصاص می‌دهد. برخی دیپلمات‌ها معتقد اند زمان آن رسیده که این منابع در مناطق دیگر هزینه شود.
یکی از مقام‌های وزارت خارجه امریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: همواره از آفریقا اظهارنظرهایی را داریم که می‌گویند به قدر کفایت در آنجا حضور نداریم و تعداد دیپلمات‌های ما از دیپلمات‌های چینی که بر روی امور اقتصادی یا دیگر مسایل کار می‌کنند به نسبت ۴ یا حتا ۵ به یک است؛ نمی‌توانیم تمامی این هزینه‌ها را فقط در افغانستان و عراق متمرکز کنیم.
به گفتۀ دو مقام امریکایی که بر روی جزییات طرح کاهش نیروهای دیپلماتیک کار می‌کنند، برنامۀ کاهش نیروهای دیپلماتیک امریکا تنها شامل حذف ۲۰ تا ۳۰ پست دیپلماتیک در سال جاری میلادی در عراق است هیات دیپلماتیک امریکا در عراق شامل سفارت در بغداد و کنسولگری در اربیل است. به این ترتیب تا ۲۰۲۰ تنها ۳۰ تا ۵۰ درصد از هیأت‌های دیپلماتیک امریکا در عراق کاهش می‌یابد.
بر اساس گزارش فبروری نیویورک تایمز، سفارت امریکا در بغداد ۱۶ هزار نیرو دارد که ۲۰۰۰ تن آنها را دیپلمات‌ها تشکیل می‌دهند.
سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید به دلایل امنیتی نمی‌توان دربارۀ شمار دقیق پرسنل سفارت‌خانه‌ها یا کنسولگری‌ها صحبت کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.