آگاهان با اشاره به گفته‌های ترامپ: مذاکرات صلح امریکا با طالبان ابهام‌آمیز است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 5 قوس 1397 - ۰۴ قوس ۱۳۹۷

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا در گفت‌وگوی تیلفونی با نظامیان این کشور مستقر در افغانستان، گفته که مصروف مذاکرات جدی صلح با گروه طالبان هستند که مردم در مورد آن چیزی نمی‌دانند.
آقای ترامپ، گفته است، هرچند نمی‌داند که این روند موفق می‌شود یا نه، اما تأکید دارد تا نتیجۀ این گفت‌وگوها خوش‌آیند خواهد بود.
mandegarآقای ترامپ گفته است که هنوز روشن نیست و من نمی‌دانم که گفت‌وگوهای صلح نتیجه می‌دهند یا نه، اما ما در حال مذاکرۀ صلح برای افغانستان هستیم.
او پس از رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری امریکا تا هنوز از نظامیان آن کشور که در افغانستان و عراق مصروف جنگ‌اند؛ دیدار نکرده است، به نظامیان کشورش در افغانستان گفته که ممکن است در ماه‌های آینده به ملاقات‌شان سفری به کابل و عراق دا شته باشد.
اما، آگاهان سیاسی می‌گویند که در گفت‌وگوهای صلح میان گروه طالبان و نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان تفاوت دیدگاه وجود دارد.
وحید مژده آگاه سیاسی، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: گفت‌وگوهای صلح گروه طالبان با امریکا ابهام‌آمیز است.
به گفتۀ او: «افراد نزدیک به دفتر قطر (دفتر سیاسی) گروه طالبان، می‌گویند، ایجاد حکومت موقت که به سرپرستی ستار سیرت و تأخیر انتخابات، از موضوعات بحث میان زلمی‌خلیل‌زاد و گروه طالبان نبوده است».
آقای مژده می‌افزاید که گروه طالبان در سه مورد ( تاریخ خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، آزادی زندانیان و حذف نام فرمانده‌هان و رهبران این گروه از فهرست سیاه) با نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان بحث کرده‌اند، اما تا هنوز به هیچ کدام این پیشنهادها رسیده‌گی نشده است.
این آگاه سیاسی، می‌گوید که مقامات امریکایی و گروه طالبان در مورد گفت‌وگوهای صلح افغانستان دیدگاهای متفاوت دارند، اما تا زمانی که به خواست‌های ابتدایی گروه طالبان رسیده‌گی صورت نگیرد، طالبان حاضر نیستند که در گفت‌وگوهای صلح قدم بعدی را بردارند.
آقای مژده، تلاش‌های صلح امریکا را در افغانستان ناشی از منفی تلقی شدن سیاست‌های ادارۀ ترامپ در منطقه و به‌ویژه در افغانستان می‌داند و می‌افزاید که در طول دو سال ادارۀ ترامپ، دست‌آورد ملموسی برای مردم امریکا نداشته است.
او گفت که گروه طالبان دوستان منطقه‌یی زیادی دارند و در حال حاضر ایران، روسیه و چین با گروه طالبان ارتباط برقرار کرده‌اند و این موضوع برای ایالات متحدۀ امریکا را نگران کننده است.
آقای مژده افزود که گروه طالبان در گفت‌وگوهای صلح خیلی جدی نیستند، اما امریکایی‌ها در این قضیه ناشکیبایی از خود نشان می‌دهند.
به گفتۀ او، گروه طالبان در تلاش فرصت‌یابی‌اند، اما این گروه اگر وارد مذاکرۀ صلح با دولت افغانستان شوند، امتیازات زیادِ توقع دارند.
این در حالی که درجریان سه ماه گذشته میان نماینده‌گان طالبان و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، سه دور مذاکرات در قطر برگزار شده است.
آقای خلیل‌زاد تا حالا فقط به ابراز خوش‌بینی و امیدواری به دست یافتن به یک توافق صلح اکتفا کرده و در این مورد جزییات نداده است.
اما گروه طالبان در گفت‌وگو با برخی خبرگزاری‌ها گفته‌اند که با نمایندۀ ویژۀ امریکا روی موارد چون تعیین جدول زمانی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، آزادی زندانیان این گروه و حذف نام رهبران طالبان از فهرست سیاه بوده است.
تأخیر انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان هم به نقل از منابع طالبان موضوع دیگری است که دراین نشست‌ها مورد بحث قرار گرفته و روزنامۀ وال استریت ژورنال هم با اتکا به منابع دولتی امریکا گزارش داده که گروه طالبان خواهان تعویق برگزاری انتخابات هستند.
زلمی خلیل‌زاد در نشست خبری اخیرش در کابل ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای صلح پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به نتیجه برسد.
در حال حاضر، ۱۴ هزار نظامی امریکایی در افغانستان حضور دارند که مصروف آموزش و مشوره‌دهی‌ نیروهای امنیتی – دفاعی افغانستان هستند. در طول ۱۷ سال گذشته بیش از ۲۴۰۰ تن از نظامیان این کشور در جنگ افغانستان کشته شده‌اند. بر اساس آمارهای ارایه شده واشنگتن بیش از یک تریلیون دالر در افغانستان هزینه کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.