رییس کمیسیون شکایات مجلس سنا: برادران کرزی و خلیلی صدها جریب زمین را غصب کرده‌اند

- ۱۹ جدی ۱۳۹۱

شماری از اعضای مجلس سنا می‌گویند که برخی از مقام‌های دولتی از جمله برادر رییس‌جمهور کرزی و برادر معاون دوم ریاست‌جمهوری در غصب زمین‌های دولتی دست دارند.
زلمی زابلی، رییس کمیسیون سمع شکایات مجلس سنا روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که محمد کریم خلیلی معاون دوم رییس جمهور کرزی، یک هزار و ۵۳۰ جریب زمین را در نقاط مختلف کشور غصب کرده است.
به گفتۀ زابلی، بیشتر این زمین‌ها، از سوی حاجی غلام نبی خلیلی، برادر معاون دوم رییس جمهور، در دشت الوان ولایت بغلان غصب شده است.
به گزارش خبرگزاری بخدی، او گفت: «کمیسیون سمع شکایات مجلس سنا، ۲۱ هزار جریب از زمین‌های غصب شده توسط حاجی غلام نبی خلیلی را با حضور نماینده‍‌گانی از وزارت‌های زراعت، مقام‌های ولایت بغلان و بر اساس حکم ستره محکمه (دادگاه عالی)، به دولت تسلیم داده است.»
اما دفتر معاون رییس‌جمهوری، با نشر نامه‌یی عنوانی رییس‌جمهور کرزی نوشته که او (خلیلی) در امر مبارزه با فساد اداری از جمله غصب زمین‌های دولتی، تلاش کرده است.
آقای خلیلی در این نامه، تاکید کرده که اظهارات برخی سناتوران از جمله هدایت الله رهایی مبنی بر اینکه « از رأس هرم نظام، معاون اول و معاون دوم، از خود رییس‌جمهور تا معاون دوم تعدادی از زمین‌های دولتی را غصب کرده اند» عاری از حقیقت است.
آقای خلیلی گفته است: «این اظهارات مرا شدیداً متأثر ساخته و آن را نوعی تعرض به حیثیت و شخصیت خود می‌دانم. اینکه دیگر اشخاصِ مورد ادعا، به ارتباط اظهارات موصوف چه عکس‌العمل نشان می‌دهند مربوط به خود آنها است؛ ولی این جانب به عنوان یک شهروند حق دارم که در چارچوب قانون از خود دفاع نمایم.»
با این حال، زلمی زابلی م‌گوید بیش از ۱۵۰۰ جریب زمین از سوی برادر استاد خلیلی در دارالامان غصب شده که ۶۰ جریب آن مربوط به وزارت دفاع ملی است.
رییس کمیسیون سمع شکایات مجلس سنا می‌گوید که شخص رییس‌جمهور و معاون دوم او، در غصب زمین دست دارند و به باور رییس این کمیسیون اگر قدرتی پشت سر برادران این دو نباشد، آنان به هیچ عنوان نمی‌توانند به غصب زمین‌های دولتی بپردازند.
آقای زابلی، محمود کرزی برادر رییس‌جمهور کرزی را نیز متهم کرد که با سوء استفاده از قدرت رییس‌جمهور ده‌ها جریب زمین را در قندهار غصب کرده است.
به گفته او، از دوسال به این سو، شکایت‌هایی مبنی بر غصب زمین‌های دولتی و شخصی در شهرک «اینومینه قندهار» مطرح شده که عامل غصب این زمین‌ها محمود کرزی است.
زابلی گفت که کمیسیون سمع و شکایات مجلس سنا خواهان ارایه اسناد «قانع کننده» از سوی محمود کرزی در باره زمین های شهرک مینه در قندهار است.
او تاکید کرد که اگر مداخلاتی از سوی ارگ ریاست‌جمهوری در کار این کمیسیون صورت گیرد، با واکنش‌های تندی روبرو خواهد شد.
پیش از این نیز، شماری از نماینده‌گان مجلس با نشر گزارشی از غصب گستردۀ زمین‌ از سوی مقام‌های دولتی خبر دادند.
این نماینده‌گان اما از افشای نام کسانی که در غصب زمین‌های دولتی دست دارند خود داری کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.