«پیام‌آور صلح» بازهم تروریست برآمد!

گزارشگر:یما - ۱۷ قوس ۱۳۹۱

«پیام‌آور صلح طالبان» برای دومین بار یکی از مقام‌های ارشد دولت افغانستان را آماج قرار داد.
اسدالله خالد رییس‌ عمومی امنیت ملی روز پنجشنبه آماج حملۀ انتحاری فردی قرار گرفت که خود را پیام‌آور صلح طالبان معرفی کرده بود.
در این حملۀ انتحاری، رییس عمومی امنیت ملی به‌شدت زخم برداشت و برای درمان به شفاخانۀ امریکایی‌ها در پایگاه بگرام منتقل گردید.
اسدالله خالد، پس از ترور استاد برهان‌الدین ربانی رییس شورای عالی صلح، دومین مقام بلند رتبۀ دولتی است که آماج حملۀ «پیام‌آور صلح طالبان» قرار می‌گیرد.
آقای خالد هنگامی که می‌خواست در یکی از مهمان ‌خانه‌های امنیت ملی در منطقۀ تایمنی شهر کابل، با فردی که خود را «پیام‌آور صلح طالبان» معرفی کرده بود، ملاقات نماید، مورد حملۀ انتحاری قرار گرفت و جان سالم به در برد.
ریاست امنیت ملی در خبرنامه‌یی  گفته است که وضعیت فعلی الحاج اسدالله خالد رییس عمومی امنیت ملی خوب و قناعت‌بخش بوده و در حال بهبود می‌باشد.
منبع می‌افزاید: «نتایج تیم تحقیقاتی ریاست عمومی امنیت ملی در پیوند به حمله تروریستی مورخ ۱۶/۹/۱۳۹۱ نشان می‌دهد که طراحان این حمله انتحاری با پایمال نمودنِ تمامی موازین و اصول شرعی و اخلاقی افغان‌ها، مواد انفجاری را در زیر نیکر و اطراف شرمگاه  انتحارکننده به گونه بسیار ماهرانه جابجا نموده بودند.»
داکتران معالج آقای خالد اعلام کرده‌اند که او از ناحیۀ شکم و سر به شدت زخم برداشته است، اما وضعیت جسمانی‌اش در حالت پایدار قرار دارد.
یکی از خویشاوندان اسدالله خالد گفته است که  فرد انتحارى قبل از داخل‌شدن تالاشى شده بود؛ اما امکان دارد مواد منفجرۀ خود را در زیرپوش (نیکر) خود جا بجا کرده باشد.
او گفته که اسدالله خالد در ناحیۀ پایین‌تر از بطن زخم برداشته و وضعیت جسمانی‌اش بهتر است.
هیأت دولت افغانستان به ریاست وزیر امور داخله، تحقیقات جدی را در مورد این حمله آغاز کرده است.
برخی منابع گفته‌اند که تحقیقات از محافظان اسدالله خالد رییس ادارۀ امنیت ملی افغانستان آغاز شده است.
ترور نافرجام اسدالله خالد رییس عمومی ادارۀ امنیت ملی، با واکنش‌های تند نماینده‌گان مجلس، آگاهان سیاسی و مردم مواجه شده است.
اسدالله خالد یکی از دشمنان قسم خوردۀ گروه طالبان در دولت افغانستان است.
آگاهان می‌گویند که حمله بر جان مسوول درجه اول استخبارات افغانستان، نشان‌دهندۀ ضعف و ناتوانی سازمان استخبارات کشور می‌باشد و همچنان نشان‌دهندۀ این مسأله که هیچ فردی در کشور نمی‌تواند مصون باشد.
لحظاتی پس از این حمله، رییس‌جمهور کرزى، مارشال فهیم، استاد سیاف و شمارى از نماینده‌گان شوراى ملى، از اسدالله خالد در شفاخانۀ امنیت ملی دیدن کردند.
رییس‌جمهور کرزی، ضمن محکوم کردن حمله بر جان اسدالله خالد گفت که رییس عمومى امنیت را به خاطر تداوى بیشتر به جاى مناسب انتقال می‌دهند، تا هرچه زود تر صحت‌یاب شده و دوباره به وظیفه خود ادامه بدهد.
اسدالله خالد در سال ٢٠٠٧ هنگامی که والى کندهار بود، نیز هدف یک حمله انتحارى قرار گرفت، اما جان به سلامت برد.
اسدالله خالد موضع جدی در برابر سازمان استخبارات پاکستان دارد؛ هنگامی که آقای خالد به ریاست عمومی امنیت ملی از سوی رییس‌جمهور کرزی برگزیده شد، احمد رشید روزنامه‌نگار معروف پاکستانی به نقل از مقام‌های این کشور گفت که گزینش اسدالله خالد در ریاست امنیت ملی افغانستان، روابط کابل و اسلام‌آباد را خدشه‌دار می‌سازد.
آقای خالد باری در مجلس نماینده‌گان گفت که حملات دهشت‌افگنان را در خاستگاه‌‎ها و در مناطقی که طرح و برنامه‌ریزی می‌شود، خنثا خواهد کرد؛ ظاهراً اشارۀ آقای خالد مناطق قبایلی پاکستان بود.
اما حالا پاکستان حمله تروریستی بر جان اسدالله خالد را محکوم کرده و گفته است: اسلام آباد به همکاری با افغانستان برای مبارزه علیه تروریسم ادامه می‌دهد.
وزارت امور خارجه پاکستان روز جمعه با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: پاکستان حمله انتحاری روز پنجشنبه در کابل که منجر به زخمی‌شدن رییس امنیت ملی افغانستان شد را محکوم می‌کند.
در این بیانیه آمده، ما برای اسد الله خالد آرزوی سلامتی کرده و برای بهبود کامل وضعیت وی دعا می‌کنیم.
اسلام‌آباد گفته است: دو کشور پاکستان و افغانستان با چالش مشترک تروریسم روبرو اند، اما پاکستان به همکاری نزدیک با افغانستان برای از بین بردن این معضل ادامه می‌دهد.
آقای خالد از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ والی غزنی، از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ والی قندهار و در سال‌های اخیر وزیر سرحدات، اقوام و قبایل بود.
گفتنی است که طالبان مسؤولیت این رویداد را به عهده گرفته بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.