ابتکار بی‌پیشینه در زمینۀ رشد فوتبال افغانسـتان

- ۰۱ میزان ۱۳۹۱

برنامۀ مشترک فدراسیون فوتبال افغانستان، شرکت مخابراتی روشن، شبکه‌های تلویزیونی طلوع و لمر برای برگزاری لیگ‌ برتر فوتبال افغانستان، با استقبال بی‌پیشینۀ مردم روبرو شده است.
هفتۀ گذشته، مرحلۀ اول بازی‌های لیگ برتر فوتبال افغانستان که به صورت مستقیم از طریق شبکه‌های تلویزیونی طلوع و لمر پخش گردید، به گونۀ منظم و سیستماتیک، به پایان رسید.
استقبال مردم از برگزاری لیگ برتر فوتبال افغانستان و حضور تماشاگران در این بازی‌ها، در تاریخ کشور بی‌سابقه خوانده شده است.
پیش‌کسوتان فوتبال باور دارند که برگزاری لیگ برتر آن‌هم به شکل حرفه‌یی، نقش ارزندۀ را در بارورسازی و رشد فوتبال افغانستان بازی می‌کند.
به گفتۀ آن‌ها، پیش از این به شکلی که ایجاب می‌کرد، کاری در راستای تقویت و رشد ورزش پرطرف‌دار و محبوب فوتبال، صورت نگرفته بود.
در سال‌های اخیر، ورزش فوتبال در میان جوانان و نوجوانان افغانستان به گونۀ چشمگیری جا باز کرده است.

«هر زون یک تیم»
بر اساس تقسیم‌بندی فدراسیون فوتبال، کل کشور به هشت زون تقسیم شده و هر زون یک تیم در لیگ دارد. نحوۀ انتخاب بازیکنان این لیگ به صورت غیرمتعارف و جدیدی بوده است. این بازیکنان از طریق برنامه‌یی به نام «میدان سبز» انتخاب شده‌اند.
لیگ حرفه‌یی افغانستان در دو گروه چهار تیمی برگزار می‌شود.
از منطقه مرکز: عقابهای هندوکش، منطقه شمال شرق: موج‌های آمو، کابل: شاهین آسمایی، شمال: سیمرغ البرز، جنوب شرق: موج‌های اباسین، غرب: طوفان هریرود، جنوب غرب: میوند اتلان و جنوب: بازهای سپین غر در این لیگ شرکت می‌کنند.
لوگوی اولین لیگ حرفه‌یی افغانستان، شیری ایستاده است، به گفته مسوولاان فدراسیون فوتبال افغانستان علت انتخاب این نماد به لقب تیم ملی این کشور ارتباط دارد. لقب تیم ملی افغانستان»شیران خراسان» است.

«میدان سبز»
دو نیم ماه پیش، برنامه‌‌یی تلویزیونی به نام «میدان سبز» برای شناسایی استعدادهای برتر فوتبال افغانستان در شبکه طلوع آغاز به کار کرد.
فدراسیون فوتبال افغانستان می‌گوید که هزاران جوان برای بازی در این لیگ ثبت نام کرده بودند. پس از آزمون‌های تاکتیکی، تکنیکی و پزشکی از هر منطقه ۲۱ بازیکن برتر برای بازی در تیم‌های هر منطقه انتخاب شدند. فدراسیون فوتبال افغانستان در نظر دارد برنامه مشابه‌یی برای زنان هم راه اندازی کند.
مسابقات لیگ حرفه‌یی افغانستان به مدت یک ماه به طول خواهد انجامید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.