نگاه دوگانۀ امریکایی‌ها به طالبان

گزارشگر:شنبه 11 دلو 1393 - ۱۰ دلو ۱۳۹۳

کاخ سفید روز پنجشنبه از تروریست نامیدن طالبان خودداری کرد؛ اما کنگرۀ امریکا این موضع‌گیری کاخ سفید را مضحک خواند.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، گفته بود «آن‌چه که باید به آن توجه داشت این است که باید بین طالبان و القاعده تمایز قایل شد.»
این چندمین بار است که کاخ سفید رویۀ مثبتی به طالبان نشان می‌دهد، اما این برای اولین بار است که کنگره امریکا در برابر آن واکنش نشان می‌دهد. mnandegar-3
سخنگوی کاخ سفید، در حالی‌که از تروریست خواندن طالبان خوداری کرد، گفت که «طالبان تاکتیک‌هایی را به کار می‌بردند که به تروریسم شباهت دارد. آن‌ها برای پیشبرد اهداف خود به حملات تروریستی روی می‌آورند.» او گفت که «طالبان یک سازمان خطرناک است.» سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد که باید میان طالبان و القاعده تفکیک قایل شد.
اقدام کاخ سفید در تمایز قایل‌شدن بین القاعده و طالبان با واکنش مخالفان جمهوری خواه دولت امریکا مواجه شد.
چارلز کراوتهامر، از مفسران محافظه‌کار طرفدار حزب جمهوری خواه، گفت: «طالبان گردن انسان‌ها را می‌زند، به موترها حمله می‌کنند، موترهای بمب گذاری شده را در بازارها منفجر می‌کنند ولی کاخ سفید آن را یک گروه تروریستی نمی‌نامد. این امر بسیار مضحک است.»
اما شماری از تحلیل‌گران سیاسی امریکا، در واکنش به این اظهار نظر سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفتند که اقدام واشنگتن در متمایز دانستن القاعده و طالبان بیش از آن‌که مبتنی بر واقعیت باشد بر ملاحظات سیاسی استوار است. این تحلیل‌گران به مذاکرات اخیر امریکا و طالبان برای آزادی یک عضو طالبان و یک سرباز امریکایی اشاره می‌کنند.
چند دسته‌گی در مورد طالبان در نهادهای مهم امریکایی این گمانه‌زنی را به وجود آورده است که امکان دارد امریکایی‌ها به توافقاتی با پاکستان در خصوص طالبان دست یافته باشد.
این در حالی است که امریکا همواره اعلام کرده است با گروه‌های تروریستی مذاکره نمی‌کند.
اما تحلیل‌گران می‌گویند که امریکا با چنین رویکردی در برابر طالبان عملاً نبرد سیزده سالۀ خود را در برابر این گروه دهشت‌افگن زیر سوال قرار می‎دهد.
به گفتۀ تحلیل‌گران، هر گروهی‎که به خون انسان کوچکترین بهایی قایل نباشد و با حملات مرگبار انتحاری ده‎ها هزار نفر را کشته باشد، تروریست است؛ گروهی‌که به تمامی موازین انسانی پشت پا زده و به حقوق بشر، آزادی بیان، حقوق زنان، حقوق مذاهب، به انتخابات و … باور ندارد و از راه جنگ، خشونت و تندروی اهداف خود را دنبال می‎‌کند، دهشت‎افگن و تروریست است.
. این در حالی مطرح می‌شود که وزارت خزانه‌داری امریکا تحریم‌هایی را علیه حدود دو هزار نفر از اعضا، فرماندهان و طرفداران طالبان وضع کرده است. این‏که چرا نگاه امریکایی‎ها به طالبان تغییر کرده است، پرسشی است که تا اکنون به آن پاسخی ارایه نشده است.
طالبان همواره گفته‎اند که با القاعده و شبکۀ تروریستی حقانی متحد استند و به گونۀ مشترک اهداف‌شان را دنبال می‎کنند.
اخیراً رهبر القاعده نیز از اتحادش با طالبان و به ویژه ملاعمر یاد کرد.
اما پیشتر از این‌ها امریکایی‎ها گفته بودند که دیگر از هدف قراردادن ملاعمر در صورتی‌که نیروهای امنیتی افغانستان و امریکایی‎ها را هدف قرار ندهد، دست بر می‎دارند.
موضع گیری‌های انعطافی کلان‌ترین مرجع امریکا در برابر طالبان، به روند مبارزه با تروریزم زیان‌بار تمام می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.