راز و رمزِ محبوبیت نزد مردم

گزارشگر:سه شنبه 29 جدی 1394 - ۲۸ جدی ۱۳۹۴

بخش نخست/

mandegar-3انسان‌ها نیاز دارند تا دیگران را دوست بدارند و در برابر، دیگران هم آن‌ها را دوست داشته باشند و مورد تأیید قرار دهند. محبوب بودن، یک نیاز ذاتی است. در هرم نیازهای روانی فرد، نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن، یکی از اصلی‌ترین نیازهای روانیِ هر انسانی است.
در مواجهه با موضوع محبوبیت میان مردم، نکته‌یی که بیش از هر چیز اهمیت دارد، رفتار صادقانه و نیتِ خیر در برابر فریب‌کاری و ریاکاری است. منظور ما از محبوب بودن در میان مردم، محبوب بودنِ حقیقی و واقعی است؛ یعنی فرد با نیت خیر و رفتارِ صادقانه به گونه‌یی با مردم برخورد کند که به دلِ آن‌ها بنشیند و دوستش بدارند. در محبوبیت حقیقی مورد نظر ما، فرد از صمیم قلب در تلاش است تا با دیگران مهربان بوده و خواسته‌های احتمالی آن‌ها را انجام دهد.
چه‌طور حرف بزنیم؟
ـ اگر قرار است شما فردی محبوب و دوست‌داشتنی باشید، لازمۀ آن این است که به نحوۀ صحبت و برخوردتان دقت کنید.
ـ سرزنش کردن مداومِ دیگران را فراموش کنید، غیر از یک تذکرِ دوستانه و مقطعی، بقیۀ حرف‌هایی که لحنِ شماتت‌آمیز داشته باشد، منجر به ایجاد فاصله بین شما و دیگران خواهد شد.
ـ دیگران را در جمع خُرد و کوچک نکنید. نمی‌توانید کسی را در جمع خُرد کنید و آنگاه انتظار داشته باشید که آن فرد شما را دوست داشته باشد.
ـ آداب مخالفت کردن را بیاموزید. بلند کردن صدا، استفاده از ادبیاتِ تحقیرآمیز و صحبت کردن با تحکّم، راه مناسبی برای مبارزه با ایده‌های دیگران نیست. «دوست خوبم، من طوری دیگر فکر می‌کنم» راه بهتری به نظر می‌رسد.
ـ تلخ‌زبانی ممنوع! واقعاً اگر حدس می‌زنید حرف‌تان دیگران را می‌آزارد، یا آن را مطرح نکنید یا لحن و زبانش را تغییر دهید.
ـ اگر می‌خواهید کسی را راهنمایی کنید، راه اصولی این کار را یاد بگیرید. وقتی دیگری را نصیحت می‌کنید، او احساس می‌کند خود را داناتر از وی فرض کرده‌اید. سعی کنید طوری نظرتان را بگویید که چنین حسی پیدا نکند.
ـ اگر فکر می‌کنید مطلب مهمی را باید به کسی بگویید، از واژه‌های «من پیشنهاد می‌کنم» یا «به نظر من…» استفاده کنید.
ـ به هیچ‌وجه رازی را که کسی با شما در میان گذاشته، تحت هر شرایطی و به هر دلیل خاصی، حتا اگر با او اختلافی پیدا کردید، فاش نکنید. این‌که افراد مطمین باشند رازشان در سینۀ شما حبس خواهد شد، اهمیتِ بالایی در محبوبیتِ شما میان دیگران دارد.

خوش‌برخورد باشید
برای آن‌که فردی محبوب و دوست‌داشتنی باشید، باید ظاهری آراسته و مرتب داشته باشید. البته این آراسته‌گی و مرتبی، هیچ ارتباطی به لباس‌های گران‌قیمت و ظاهرهای متکبرانه ندارد. پیامبر گرامی اسلام (ص) در این زمینه می‌فرمایند: خداوند دوست دارد که وقتی بنده‌یی نزد دیگر برادرانِ خود می‌رود، با ظاهری آراسته و زیبا برود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.