نتیجۀ چندین دوره نشستِ صلح/ دولت افغانستان: جنگ را با جنگ پاسخ می‌‎دهیم

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 4 ثور 1395 - ۰۳ ثور ۱۳۹۵

پس از آن‌که چندین دور نشست‌های چهارجانبه برای آوردن صلح نتیجۀ مثبت نداد و گروه طالبان با رد این گفت‌وگوها هم‌چنان به حملات خود ادامه دادند، دولت افغانستان اعلام کرده که به تمامی نیروهای امنیتی دستور داده شده تا پس از این به هیچ تروریستی رحم نکنند.
دولت افغانستان گفته است که اولویت آنان برای ختم جنگ از راه مذاکرات صلح تغییر کرده و پس از این، جواب جنگ با جنگ داده خواهد شد.
mandegar-3دولت افغانستان می‌گوید که گروه‌های مخالف مسلح دولت برای اهداف و منافع دیگران در افغانستان می‌جنگند؛ اما حکومت از ارزش‌های ملی خود دفاع می‌کند.
پیش از این حکومت افغانستان گفته بود که در کنار جنگ با گروه‌های مسلح مخالف دروازه‌های صلح را نیز باز گذاشته است.
دواخان مینه‌پال، جاوید فیصل و تواب غورزنگ معاون سخنگویان ریاست جمهوری و ریاست اجرایی و سخنگوی شورای امنیت ملی پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته، در کنفرانس خبریی گفتند که دولت افغانستان قبل از این به گفت‌وگو و مذاکره برای پایان جنگ در این کشور اولویت می‌داد، اما با توجه به ادامه حملات تروریستی گروه‌های مخالف مسلح، تصمیم گرفته شده تا تمامی آنان سرکوب شوند.
آنان تأکید کردند، تا زمانی‎‌که مراکز تمویل و تجهیز مخالفین در بیرون از خاک افغانستان از بین برده نشود؛ تشنجات در کشور ادامه خواهد داشت.
جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرایی در این کنفرانس خبری گفت: «طالبان و دیگر گروه‌های مخالف مسلح به پیام‌های صلح‌خواهی ما با جنگ جواب داده‌اند و ما هم آماده‌ایم تا با جنگ جواب بدهیم».
به گفتۀ او، به نیروهای امنیتی کشور دستور داده شده تا پس از این، با تمام قدرت گروه‌های شورشی را نابود کنند.
معاون سخنگوی ریاست اجرایی افزود: این‌بار حکومت افغانستان، نیروهای امنیتی و مردم کشور متعهد هستند که باقاطعیت و جدیت تمام در برابر هراس‌افکنان از جمله گروه طالبان بجنگند.
به گفتۀ معاون سخنگوی ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی، طالبان به پیام صلح با خشونت پاسخ دادند و قسمی که تروریستان می‌خواهند و هنوز به این باور هستند که راه‌حل از طریق جنگ ممکن است، حکومت هم افغانستان به دفاع از مردم متعهد می‌باشد.
آقای فیصل یادآور گردید که ما آماده شده‌ایم و به نیروهای امنیتی دستور داده شده تا از تمام امکانات در هر مکان گروه‌های تروریستی را نیست و نابود کنند.
آقای فیصل بیان داشت: گروه‌های مخالف مسلح دولت برای اهداف و منافع دیگران در افغانستان می‌جنگند؛ اما حکومت از ارزش‌های ملی خود دفاع می‌کند.
او تأکید کرد: “جواب جنگ را با جنگ می‌دهیم و در این جنگ برنده هستیم”.
در این حال، دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در این نشست با بیان این‌که براساس فیصله‌یی که در نشست چهار جانبه صلح صورت گرفته، گفته شده است که اگر گروه‌های مخالف مسلح دولت مذاکرات صلح را رد کنند، به ضد آن اقدام نظامی صورت می‌گیرد، او گفت: ما در این مورد منتظر هستیم که پاکستان چه اقداماتی را روی دست می‌گیرد.
آقای مینه‌پال تأکید کرد: موقف ما در برابر دشمنان افغانستان این است که آنان دشمنان مردم افغانستان هستند و ما در برابرشان جنگ می‌کنیم تا سرکوب‌شان کنیم.
او یادآور گردید که حالا به پاکستان ارتباط دارد و عملاً می‌بیند که طالبان صلح نمی‌کنند و به جنگ ادامه می‌دهند، پس باید تعهدش را عملی کند.
معاون سخنگوی ریاست جمهوری با اشاره به حادثۀ مرگ‌بار حمله به ریاست محافظت از رجال برجسته، گفت: به قربانیان حادثۀ کابل کمک مالی صورت می‌گیرد.
هم‌چنان، تواب غورزنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی نیز می‌گوید که از این پس، جنگ و حفاظت از جان و مال مردم در اولویت کاری دولت افغانستان قرار دارد.
به گفتۀ سخنگوی شورای امنیت ملی: “دولت افغانستان پیش از این امیدوار بود که مذاکرات مسالمت‌آمیز با مخالفان مسلح دولت، به ختم جنگ و برقرار شدن صلح در این کشور بی‌انجامد؛ اما مخالفان مسلح سر باز زدند و به خواست افغانستان جواب مثبت ندادند”.
آقای غورزنگ خاطر نشان کرد: “حکومت افغانستان متعهد است که پروسۀ صلح را به پیش ببرد، در وضعیت فعلی جنگ اولویت دارد، به‌خاطر این‌که طالبان به صدای صلح با سلاح جواب داده‌اند. این‌بار حکومت تصمیم قاطع گرفته و متعهدین بین‌المللی، افغانستان را در بخش تجهیزات نظامی کمک می‌کنند و در مقابل دشمنان، به جنگ قاطع می‌پردازیم”.
از سویی هم، محمد اشرف‌غنی، رییس‌جمهور افغانستان نیز در هنگام عیادت از زخمی‌های حادثۀ حمله به ریاست حفاظت از رجال برجسته در کابل خطاب به طالبان گفت: انتقام خون هر شهروندی را که به ناحق ضایع می‌شود، می‌گیریم.
او خطاب به گروه‌های مخالف مسلح دولت گفت: «ما ارادۀ کشتار شما را نداشتیم، شما ما را مجبور ساختید».
حکومت وحدت ملی افغانستان پیشتر برای رسیدن به صلح، نماینده‌گان چهار کشور افغانستان، پاکستان، امریکا و چین را گرد هم‌‌آورد تا روی نقشۀ راه صلح کار کنند.
نمایندهگان این چهار کشور که از آنان به عنوان گروه هم‌آهنگی چهارجانبۀ صلح یاد می‌شود، در چهار نشست، نقشۀ راه صلح را نهایی کردند و به توافق رسیدند که دولت افغانستان، با گروه‌های مخالف مسلح دولت مستقیم بر سر صلح مذاکره کنند.
این گروه، از تمامی گروه‌های مخالف مسلح دولت به شمول طالبان خواست که به مذاکرات مستقیم صلح بپیوندند. طالبان، اما شرکت در این مذاکرات را رد کردند و با آغاز سال ۱۳۹۵، عملیات بهاری خود را زیر نام «عمری» در سراسر کشور آغاز کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.