اقدام بی‎سابقۀ برشنا برق شماری از زورمندان قطع شد

- ۱۰ سنبله ۱۳۹۲

شرکت برق افغانستان یا برشنا اعلام کرده است که سالانه به ارزش سی میلیون دالر آمریکایی برق به طور غیرقانونی توسط مقام های دولتی، فرماندهان سابق جهادی و افراد زورمند مصرف می‌شود.
مسوولان این شرکت گفته اند که فهرستی را آماده کرده اند که نشان می‌دهد چهارصد نفر به شمول اعضای مجلس، مقام های عالی رتبه دولتی و زورمندان از برق غیر قانونی استفاده می‌کنند و پول مصرف برق خود را نمی پردازند.
این شرکت به همراه ماموران امنیتی در یک اقدام کم سابقه پشت در خانه‌های افرادی که پول مصارف برق خود را به طور منظم نپرداخته و یا از برق غیرقانونی استفاده کرده اند، رفته و برق آن‌ها را قطع کرده است.
میرویس عالمی، رییس بخش تجارتی شرکت برق که در این کمپین حضور داشت به بی‌بی‌سی گفت در میان افرادی که قبض برق خود را نپرداخته و یا از برق غیرقانونی بهره برده اند، مشاوران حامد کرزی رییس جمهوری، اعضای مجلس و شخصیت های سیاسی هم شامل اند.
تنها شرکت فراهم کننده برق در افغانستان «برشنا» است که در سراسر کشور یک میلیون مشتری دارد. گرچند سالانه ۱۵۰ هزار مشتری جدید به این شرکت می پیوندند، اما هنوز شمار زیادی از مردم افغانستان برق ندارند.
در همین حال، وحیدالله توحیدی مسوول روابط شرکت برق گفت که پیش از این ماموران این شرکت را برای قطع برق غیرقانونی مقام های عالی رتبه دولتی و زورمندان به محل فرستاده اند، اما محافظان آنها، کارمندان شرکت برق را توهین و لت و کوب کرده اند.
بخش دیگر مشکل برق در افغانستان بدهکاری مقام ها و زورمندان عنوان شده است. آماری که مقام های شرکت برق در اختیار بی‌بی‌سی قرار داده اند نشان می‌دهد که ادارات دولتی افغانستان با بدهکاری بیش از ۳۰ میلیون دالر بزرگترین بدهکاران این شرکت هستند.
افغانستان بخش عمده نیازمندی انرژی خود را از کشورهای ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان و ایران تامین می‌کند که بهای آن به ۲۴۰ میلیون دالر آمریکایی می رسد.
قیمت هر کیلوات برق اکنون در افغانستان ۴.۵ افغانی است اما با این وجود از مجموع جمعیت افغانستان در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار خانواده به انرژی برق دسترسی دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.