وزارت مبارزه با مواد مخدر: به‎تنهایی مواد مخدر را از بین برده نمی‌توانیم

- ۱۹ سنبله ۱۳۹۲

مقام‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر کشور می‌گویند که گروه طالبان در جریان سال‌های گذشته از قاچاق و تولید چرس پول هنگفتی را به‌دست آورده‌اند.
به گفته مقام‌ها در این وزارت، چرس زیادتر در ولایت‌های ناامن کشور کشت می‌شود.
محمدابراهیم ازهر، معین وزارت مبارزه با مواد مخدر کشور روز گذشته در یک نشست خبری گفت: «در مناطق ناامن برخی ولایت‌های کشور که در آنجا حاکمیت قانون نیز وجود ندارد؛ چرس زیادتر کشت می‌شود و طالبان از آن نفع می‌برند.»
ازهر، می‌گوید که وزارت مبارزه با مواد مخدر به تنهایی کشت و چاق چرس در کشور را از بین برده نمی‌تواند و به گفته او، باید تمام ارگان‌های دولتی و غیر دولتی در امر مبارزه با مواد مخدر تلاش کند.
در این کنفرانس جانلوک لیمایو، رییس منطقوی اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل(یو ان او دی سی) نیز حضور داشت.
وزارت مبارزه با مواد مخدر و دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در افغانستان(یو ان او دی سی) امروز، آمار و ارقام تولید چرس در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در افغانستان را نیز در اختیار خبرنگاران قرار دادند.
بر اساس این آمار، تولید و کشت چرس در سال ۲۰۱۱ نسبت در سال ۲۰۱۲ در افغانستان، ۱۷ درصد کاهش یافته است.
همچنان ارقام ارائه شده نشان می دهد که در سال ۲۰۱۱ دوازده هزار هکتار و درسال ۲۰۱۲ ده هزار هکتار زمین در افغانستان چرس کشت شده است.
با این حال، محمدابراهیم ازهر، معین وزارت مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: «نظر به بررسی‌های ما در سال ۲۰۱۱ ارقام تولید کشت چرس هشت درصد افزایش یافته است.»
او همچنان می‌گوید که در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۳۰۰ تُن و در سال ۲۰۱۲،۱۴۰۰ تُن چرس در کشور تولید شده است.
معین وزارت مبارزه با مواد مخدر از مردم افغانستان خواست که در امر مبارزه با مواد مخدر با این وزارت همکاری کند تا تولید و قاچاق این مواد مضر در کشور کاهش یابد.
در این حال، جانلوک لیمایو، رییس منطقه‌یی(یو ان او دی سی) نیز گفت که برای از بین بردن چرس در افغانستان، باید یک استراتیژی ملی در این کشور ایجاد شود.
او می گوید که عایدات چرس در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۱ و دوازده، ۶۵ میلیون دالر امریکایی بوده است.
لیمائیو، از رهبری دولت افغانستان خواست که امر مبارزه با مواد مخدر جدی عمل کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.