دیپلمات‌های تاجیکستان و ایران: مسعود قهرمان تمام خاورمیانه است

گزارشگر:22 سنبله 1393 - ۲۱ سنبله ۱۳۹۳

دیپلمات‌های کشورهای تاجیکستان و ایران روز گذشته در مراسمی که به مناسبت سیزدهمین سالگرد شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان و هفتۀ شهید برگزار شده بود، مسعود را قهرمان تمام خاورمیانه عنوان کردند.
به گزارش فارسی‌رو، یادبود از هفته شهید و همچنین شهادت احمدشاه مسعود توسط افغان‌های مقیم مسکو هر ساله برگزار می‌شود.
در مراسم یادبودی که روز گذشته برگزار شد، mnandegar-3نماینده‌گان سفارت خانه‌های افغانستان، ایران، تاجیکستان، انستیتوت شرق شناسی روسیه، اتحادیه‌های افغان‌ها، و تعداد زیادی از افغان‌ها داشتند.
آرامی که به نماینده‌گی از سفارت ایران در این مراسم حضور داشت گفت: احمدشاه مسعود تنها شخصیت افغانستان نبود، بلکه ایشان شخصیتی بزرگوار، دینی و مذهبی بود که به تمام منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی تعلق داشت.
این دیپلمات ایرانی و همچنین دیپلمات کشور تاجیکستان گفتند: برگزاری مراسم یادبود نشان می‌دهد که با گذشت ۱۳ سال از شهادت مسعود یاد و خاطره او فراموش نشده است.
آنان می‌گویند که «افغان‌ها همیشه در کنار برادران کشورهای همسایه خود بوده‌اند و ما احمدشاه مسعود را به عنوان یکی از دوستان خود می‌دانستیم.»
به باور مقامات کشور ایران و تاجیکستان، اگر احمد شاه مسعود زنده می‌بود نقش مهمی در روابط و پیوند کشورهای همسایه می‌داشت.

به گفته آنان، یکی از آرزوهای مسعود تقویت روابط با کشورهای همسایه بود.
نجیب الله شینواری به نماینده‌گی از سفارت افغانستان نیز با بیان اینکه برگزاری مراسم یادبود از شهداء به معنای تجدید پیمان با آرمان شهداء است، گفت: شهیدان راستین راه خدا همیشه زنده و جاویدان اند.
او گفت مردم افغانستان در هیچ شرایط و زمانی ارزش‌های معنوی و راه شهداء را نادیده نمی‌گیرند و افتخار ماست که سرمشق زندگی مان راه شهیدان است.
وی تاکید کرد که با توجه به بحران‌های موجود در افغانستان «ما باید اراده خود را بیش از پیش برای رسیدن به آرمان شهداء، مستحکم کنیم.»
دیگر مهمانان خارجی و افغان هم به سخنرانی پرداختند و پیرامون شخصیت شهید احمدشاه مسعود و همچنین شهداء صحبت کردند.
مراسم گرامی داشت از شخصیت‌‎هایی چون مسعود و مزاری، به صورت منظم هر سال از سوی افغان‌های مقیم روسیه برگزار می‌شود.
بخش بزرگی از افغان‌های مقیم مسکو هم اعضاء و فعالین حزب دموکراتیک و حکومت داکتر نجیب هستند، اما تا به حال در راه‌اندازی محافل گرامی داشت (به صورت واحد) از رهبران سابق خود موفق نشده اند. البته چند سال قبل برخی نهادهای اجتماعی افغان در این زمینه تلاش کردند، اما بنابر عدم تفاهمی که بین آنان است، همچنان هریک مراسمی جداگانه برگزار می کنند.
احمدشاه مسعود به تاریخ ۹ سپتمبر سال ۲۰۰۱ در قریه خواجه بهاوالدین ولایت تخار افغانستان توسط دو نفر تروریست عرب که خود را خبرنگار معرفی نموده بودند، به قتل رسید. زمان ترور مسعود، که فقط ۲ روز پیش از حملات انتحاری ۱۱ سپتمبر به نیویورک بود، سوالاتی را در مورد ارتباط این قتل با حوادث نیویورک و متعاقب آن مداخله نظامی خارجی‌ها به افغانستان برانگیخت. نخست این ترور به گروه طالبان نسبت داده شد اما طالبان هیچگاه مسوولیت آن را نپذیرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.