معاون سخنگوی وزارت دفاع: گروه‌های تروریستی به منابع معدنی و عایداتِ افغانستان چشم دوخته‌اند

گزارشگر:مصاحبه‌کننده: ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 22 جدی 1395 - ۲۱ جدی ۱۳۹۵

مسوولان نیروهای امریکایی در افغانستان، از جابجایی ۳۰۰ مرد تفنگ‌دار تازه‌نفسِ این نیروها در ولایت هلمند خبر می‌دهند. در همین حال، ۲۰۰ سرباز تازه‌نفسِ نیروهای ایتالیایی در ولایت فراه مستقر شده‌اند. ولایات شمال نیز در این اواخر دوباره دستخوش‌ ناامنی‌ها شده است. در همین حال، گروه‌های تروریستی، ۱۴ تن از معدنچیان را در ولایت بغلان تیرباران کرده‌اند.
mandegar-3در مورد جابجایی نیروهای تازه‌نفس ناتو به رهبری امریکا در ولایات هلمند و فراه و همچنان بررسی اوضاع امنیتی برخی ولایات کشور، مصاحبه‌یی را با محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی انجام داده‌ایم که اینک‌ می‌خوانید.
***
آقای رادمنش سپاس از این‌که برای این پرس‌وشنود وقت گذاشتید. در نخست می‌خواهم بپرسم که پس از وخیم شدن اوضاع امنیتی ولایت هلمند، ۳۰۰ تن از نیروهای دریایی امریکا دوباره در ولایت هلمند و ۲۰۰ تنِ دیگر در ولایت فراه مستقر شدند؛ دلیل دوباره مستقر شدنِ این نیروها در این ولایات چیست؟
۳۰۰ مرد تفنگ‌دار تازه‌نفسِ امریکایی به‌جای افرادی که پیش از این، در این ولایت مستقر بودند، مستقر شده‌اند. این مردان تفنگ‌دار امریکایی از جملۀ ۹۸۰۰ سرباز امریکا در افغانستان هستند. سربازانی که پیش از این مصروفِ وظیفه در ولایت هلمند بودند، با تکمیل دورۀ مأموریت‌شان از ولایت خارج شده‌اند و ۳۰۰ تنِ دیگر در این ولایت عوضِ آنان مسقر شده‌اند. ۲۰۰ سرباز ایتالیایی که در ولایت فراه مستقر شده‌اند، از جمله نیروهایی‌اند که بر اساس قوانین، از مرکز نیروهای ایتالیایی که در ولایت هرات قرار دارد، به تمام ولایات و ولسوالی‌ها برای مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی کشور می‌روند و پس از تکمیل دورۀ مأموریت به مرکزشان برمی‌گردند.
اوضاع امنیتی در ولایت هلمند در حالتِ نابسامان قرار دارد و برخی منابع از خطرِ سقوط این ولایت به دستِ دشمنان ابراز نگرانی می‌کنند. آماده‌گی نیروهای امنیتی برای دفعِ این چالش چیست؟
وزارت دفاع متوجه تکتیکِ جنگ در ولایت هلمند است. فرمانده قول اردوی ۲۱۵ ارتش در ولایت هلمند، جنگ در این ولایت را به شکلِ درست مدیریت می‌کند. وزارت دفاع کشور اکمالات البسه، مهمات و اعاشه را به ولایت هلمند انجام داده است. دستگاه استخباراتِ وزارت دفاع که اخیراً به فعالیت آغاز کرده است، برای نیازمندی‌های کنونیِ استخباراتی در میدان جنگ به سربازان جواب‌گو است.
در ولایت هلمند در برابر دشمنان عملیات تهاجمی راه‌اندازی می‌شود. دشمنان، غلامانِ حلقه‌به‌گوشِ کشورهای بیگانه هستند که برای تأمین اهداف استراتژیک‌ بیگانه‌گان در افغانستان می‌جنگند. اما آن‌ها نخواهند توانست از طریق جنگ به اهداف‌شان برسند و مسلماً صلح یگانه راه برای نجاتِ آن‌هاست.
پس از مستقر شدن نیروهای امریکایی در ولایت هلمند، فرمانده نیروهای دریایی امریکایی در جنوب گفته که حضور طالبان در این ولایت چشم‌گیر است و این یک مأموریتِ جنگیِ تازه برای این نیروهای امریکایی‌ست. آیا از نظرِ شما نیز این مأموریت جنگی است؟
در ولایت هلمند مافیای بین‌المللیِ مواد مخدر و تروریستان حضور دارند و نیروهای امریکایی در این ولایت با خطرِ جنگ مواجه هستند. این وضع باعثِ به چالش کشیده شدن اوضاع امنیتی کشور شده است. ضمن ابراز امتنان از نیروهای امریکایی که به مشوره‌دهی برای نیروهای امنیتی کشور می‌پردازند،. باید گفت که تلاش‌های نیروهای امنیتیِ ما برای مبارزه با دشمنان، در اولویت و اهمیتِ بیشتر قرار دارد. ما به نیروهای همکار در افغانستان اطمینان می‌دهیم که ارتش و سایر نیروهای امنیتی برای مبارزه آماده‌گی لازم را دارند.
پیش از این، ادعاهایی مبنی بر واگذاری ولسوالی مارجۀ ولایت هلمند به طالبان وجود داشت. آیا دولت این ولسوالی را به طالبان واگذار خواهد کرد؟
ارتش افغانستان هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد که مخالفان در ولسوالی مارجه حضور یابند. ارتش افغانستان بر اساس نیازمندی‌های روز تربیه شده و حافظ این سرزمین می‎‌‌باشد. در ولسوالی مارجۀ ولایت هلمند، قطعات نظامی حضور دارند و از طریق هوا و زمین برای‌شان اکمالات صورت می‌گیرد و در آینده دستاوردهای خوبی در این ولایت خواهیم داشت.
استراتژی چهارسالۀ امنیتی از طرف شورای امنیت به تصویب رسید. بر اساس این استراتژی در چهار سال آینده نیروهای امنیتی، بیشتر روی کدام موضوعات تمرکز خواهند کرد؟
بر اساس این استراتژی، ارتش افغانستان در چهار سال آینده باید نهادینه شود، مدیریت جنگ باید مسلکی شود، قطعات کماندو به‌شکل مسلکی باید به انجام وظایف بپردازند. تجهیز قطعات ارتش کشور نیز از اهداف بزرگِ این استراتژی است. نیروهای هوایی و استخباراتی باید به ‌شکل درست آماده شوند تا بتوانند از نیروهای پیاده در هنگام وظایف حمایت نمایند. ایجاد قوت‌های توپچی و انکشافِ قوت‌های زره‌دار در این استراتژی پیش‌بینی شده است.
ولایات هلمند، ارزگان، فراه و بدخشان از ولایاتِ ناامن قلم‌داد شده‌اند و جنگ در این ولایات، بیشتر برای حمایت از مافیای مواد مخدر و… صورت می‌گیرد. آماده‌گی نیروهای امنیتیِ کشور در فصل سرما که زمینۀ بیشتری برای نابودی دشمن در این ولایات مساعد است، چیست؟
ولایات هلمند، بدخشان و فراه از ولایاتِ استراتژیکِ کشور هستند. در این ولایات منابع اقتصادی و معدنی وجود دارد. در ولایت هلمند مواد مخدر به وفور کشت می‌شود. گروه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا با ایجاد ناامنی در این ولایت‌ها از معادن، منابع و مواد مخدری که وجود دارد، استفاده ببرند. در بدخشان معادن لاجورد، منبعِ عایدی برای گروه‌هایی‌ست که تلاش می‌کنند این ولایت ناامن شود. راه لاجورد و راه ابریشم نیز از این ولایت می‌گذرد؛ اما دشمن تلاش می‌کند این پروژه‌ها را به چالش بکشد. در واقع، گروه‌های تروریستی به منابع معدنی و عایداتِ افغانستان چشم دوخته‌اند. در ولایت فراه بند بخش‌آباد و آب زراعتیِ خوبِ این ولایت باعث شده که دشمن و برخی از کشورهای منطقه بر این ولایت فشار بیشتر وارد کنند. اما وزارت دفاع عملیات تهاجمی و تصفیه‌یی را با در نظرداشت ظرفیت نیروهای امنیتی راه‌اندازی می‌کند و در بهار آینده در این ولایت و سایر ولایات، اوضاع بهترِ امنیتی را خواهیم داشت. در حال حاضر، نیروهای امنیتی کشور ۲۰ عملیات را در ۱۸ ولایت از جمله هلمند، زابل، غزنی، فراه، تخار، فاریاب و بخش‌هایی از ولایت بدخشان، ننگرهار و نورستان انجام داده و دستاوردهای خوبی نیز داشته‌اند.
برعلاوۀ ولایات جنوب و غرب، ولایاتِ شمال نیز ناامن‌اند؛ تیرباران معدنچیان در ولایت بغلان، نمایش‌هایی از طرفِ طالبان در اطرافِ ولایت بغلان و نیز ادعاهایی مبنی بر تصرفِ دوبارۀ کندز از طرف طالبان وجود دارد. آیا آماده‌گیِ لازم برای دفعِ این چالش‌ها گرفته شده است؟
نیروهای امنیتی در ولایات کندز، تخار و بغلان آماده‌گی‌های لازم را دارند. هم‌اکنـون عملیاتِ محاربه‌یی در ولسوالی‌های مختلفِ تخار، کندز و بغلان جریان دارد؛ اما تلاش‌ها از طرفِ دشمن نیز وجود دارد تا وضعیت را به چالش‌ بکشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.