شورای نامزدان: کمیسیون های انتخاباتی متقلبان را به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کنند

- ۰۲ عقرب ۱۳۹۸

ماندگار: اعضای شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گویند که کمیسیون‌های انتخاباتی باید متقلبان در انتخابات ۶ میزان را به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کنند.

به گفتۀ اعضای شورای نامزدان، تنها باطل شدن آرای بدون بایومتریک کافی نیست، بلکه باید عاملان آن شناسایی، به مردم معرفی و مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار گیرند.

IMG_0442آنان امروز پنجشنبه ۲ عقرب، در یک نشست خبری گفتند که شورای نامزدان در تلاش به میان بحران نیست و اعلام نتیجه‌یی را قبول دارند که برآمده از آرای بایومتریک شده باشد.

احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در این نشست از باطل شدن آرای بدون بایومتریک شده استقبال کرد، اما گفت که مرحلۀ بعدی کار کمیسیون انتخابات، معرفی عاملان این تقلب است. آقای مسعود افزود که تنها باطل شدن آرای بدون بایومتریک کافی نیست، بلکه باید عاملان آن شناسایی، به مردم معرفی و مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار گیرند. او اظهار داشت که صدها هزار برگۀ باطل را مردم عام به صندوق‌ها نریخته اند، بلکه کسانی در عقب این کار دست داشته اند که نیاز است شناسایی و به کیفر برسند.

IMG_1808این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در مور حمله به ساختمان «دیتا سنتر» کمیسیون انتخابات اظهار داشت که این حمله باید به صورت جدی بررسی شود. او این حمله را «تلاش برای دزدیدن امانت مردم» خواند و گفت که دست‌برد به امانت مردم، «خیانت ملی» است. آقای مسعود همچنان به این باور است که این کار روند شمارش آرا را به چالش می‌کشد و مشروعیت انتخابات را نیز با پرسش مواجه می‌سازد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان برخی از کشورهای خارجی را به تلاش برای «تکرار سناریوی سال ۲۰۱۴» متهم کرد. او در حالی که از کشور مشخصی نام نبرد، اما گفت که برخی کشورهای خارجی خواهان انتخابات شفاف، اما برخی دیگر خواهان به بحران کشیدن انتخابات افغانستان بودند و هستند. آقای مسعود اظهار داشت که «یوناما» یا نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان هم موقف روشن در مورد انتخابات ندارد و این امر به نگرانی‌های مردم افزوده است.

IMG_1874این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که برخی از سیاست‌مدران افغانستان نسبت به شمارش آرا سکوت کرده و بی‌توجهی اختیار کرده‌اند. احمدولی مسعود می‌گوید که پیش از انتخابات همین سیاست‌مداران همیشه موضع می‌گرفتند و صدا بلند می‌کردند. او این شمار سیاست‌مداران را «در کمین نشسته‌گان پروسۀ صلح» خواند و گفت که این کار موضع درست نیست و باید در مورد شمارش آرا که سرنوشت مردم به آن بسته‌گی دارد، موضع بگیرند، در غیر آن، «مردم و تاریخ در مورد سکوت‌شان قضاوت» خواهد کرد.

آقای مسعود در بخشی از سخنانش حکومت به‌ویژه ریاست حکومت وحدت ملی را به مداخله در کار کمیسیون انتخابات متهم کرد. او گفت که حکومت مسوولیتِ حفاظت از رأی مردم را دارد، اما از پاسخگویی به چگونه‌گی و کیستی عاملان شکستن قفلِ دَرِ ساختمان مرکز اطلاعات فرار می‌کند. آقای مسعود بیان داشت که بحران‌های کنونی فراراه انتخابات و پروسۀ شمارش آرا را پیش از برگزاری انتخابات، شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌بینی کرده بودند، اما به آن وقعی گذاشته نشد.

«شناسایی و بازداشتِ عاملان تقلب در انتخابات»، «شناسایی، بازداشت و بازجویی عاملان شکستاندن قفل درب ساختمان مرکز دیجیتال اطلاعات کمیسیون»، «موضع‌گیری شفاف و روشن کشورهای خارجی و نهادهای بین‌المللی در قسمت انتخابات و شمارش آرا» و «بی‌طرفی نیروهای امنیتی در پروسه انتخابات»، از خواست‌های دیگر آقای مسعود بود که در این نشست روی آن انگشت گذاشت.

IMG_1890در عین حال، شهاب حکیمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پیوند به دست‌برد به دیتاسنتر کمیسیون انتخابات نیز می‌گوید: در دیداری که باسفرای کشورها داشتیم، تاکید ما این بود که شورای نامزدان نتیجۀ تقلب و تخلف را به هیچ عنوان نمی‌‌پذیرند.

آقای حکیمی افزود: حرف دوم ما این بود که آنان نباید روی اعلام نتایج انتخابات پافشاری کنند، بل باید روی نتایج پاک و ناپاک تمرکز داشته باشند.

او تاکید کرد: به سفرای کشورها گوش‌زد کردیم حکومت بیرون آمده از تقلب و تخلف را هرگز نمی‌پذیریم و آنان هم به پول و سربازان‌شان که دراین کشور کشته می‌شوند دل بسوزانند و اجازه دهند که حکومت آینده براساس خواست مردم افغانستان باشد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطر نشان کرد: باید کسانی‌که رأی ناپاک به حساب شان شمارش شده و  کسانی‌که در تقلب و تخلف شریک هستند به دادستانی معرفی شده و حق استفاده از امیتاز ریاست‌جمهوری از کسی‌که رای ناپاک دارد باید گرفته شود، زیرا او دزد است و دزد حق حکومت‌داری در افغانستان را ندارد.

IMG_1913او همچنان گفت: مردم افغانستان قطعاً دیگر حکومت دو سر را نمی‌خواهند و اگر چنین شود، بحران ایجاد می‌شود که بدون شک کنترول بحران کار سادۀ نخواهد بود.

وی تصریح کرد که دیگر مردم افغانستان مفسدین و کسانی‌که میلیون‌ها دالر مردم افغانستان غارت کردند را نمی‌خواهند، بل کسی را می‌خواهند که  درد را با مردم تجربه کرده باشد و در میان مردم در افغانستان زنده‌گی کرده باشد نه این‌که پاسپورت خارجی داشته باشد.

مراد علی مراد معاون دوم تیم انتخاباتی امنیت و عدالت به رهبری رحمت‌الله نبیل نیز در این نشست گفت که نگرانی‌ها از انجام تقلب و تخلف از همان آغاز انتخابات وجود داشت.

آقای مراد خاطر نشان کرد: در طول مبارزات انتخاباتی، روز انتخابات و بعد از برگزاری انتخابات نگرانی‌های زیادی مبنی بر این ‌که تقلب و تخلف‌ صورت گرفته وجود داشت. جامعه جهانی، نامزدان و مردم افغانستان با توجه به تجربه انتخابات ۲۰۱۴ به شدت نگران بودند که نکند بار دیگر شاهد تقلب و تخلف باشیم.

IMG_1942او تاکید کرد، باید انتخابات در ماه جوزای سال روان برگزار می‌شد، اما متاسفانه به دلیل کم‌کاری کمیسیون انتخابات و مسایل گفت‌وگوهای صلح انتخابات به تعویق رفت؛ ولی انتظار می‌رفت که شرایط برای مبارزات انتخاباتی فراهم باشد که متاسفانه این کار هم نشد.

وی همچنان گفت، حکومت شرایط را برای مبارزات نامزدان فراهم نکرد، برعکس تیم حاکم در کنار این‌که از تمامی امکانات دولتی برای مبارزات انتخاباتی‌شان استفاده کردند، فضا را برای نامزدان محدود ساختند.

او می‌گوید، با وجود این‌که تمامی امکانات در اختیار تیم حاکم بود، در بلخ، هرات، پروان و …. مبارزات‌شان با انفجار و واکنش‌های مردمی همراه بود و مردم از آنان استقبال چندانی نکردند.

آقای مراد دراین نشست تصریح کرد که در کنار تمامی مشکلات مردم ذهناً آماده انتخابات نبودند. در حالی‌که بیش از نه میلیون رأی‌دهنده ثبت نام کرده بود، کم‌تر از دو میلیون در انتخابات شرکت کردند و این نشان می‌دهد که مردم از لحاظ ذهنی برای انتخابات آماده نبودند.

به گفتۀ آقای مراد: اکنون و پس از انتخابات هر روز تلاش صورت می‌گیرد تا با تقلب و تخلف نتایج انتخابات را به نفع تیمی تغییر دهند که رأی مردم را ندارد.

آقای مراد گفت: به مردم، یوناما و کشورهای دنیا اطمنیان می‌دهیم که اجازه اعلام نتایج تقلبی را نخواهیم داد، از رأی پاک مردم حفاظت می‌کنیم، انتخابات را مدیریت می‌کنیم و اجازه ایجاد بحران را به هیچ کس نخواهیم داد.

عنایت‌الله حفیظ، یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و عضو شورای نامزدان در این نشست گفت: پاک‌سازی آرای پاک از ناپاک، برای کمیسیون‌های انتخاباتی کار دشوار است، ابتدا کمیسیون انتخابات آمار رأی را ۳ میلیون اعلام کرد، اما زمانی که رأی‌های از ماشین‌های انگشت‌نگاری به دست آماده نشان می‌دهد که کمتر از دومیلیون است. بنابراین، تفکیک آرا حداقل یک ماه زمان می‌برد.

آقای حفیظ می‌گوید: امروز باز شماری آرا نباید در غیابت نظاران نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری کمیسیون حق بازشماری را آرا در ولایت‌های کشور  صورت بگیرد.

به گفتۀ او: نوارهای به دست‌شان وجود دارد که نشان می‌دهد دو تیم دولتی (ثبات و همگرایی و دولت ساز) در یکی از ولایت‌های کشور، اوراق رأی‌دهی را در میان مردم تقسیم کرده‌اند و به صندوق‌های رأی ریخته است و این نگرانی وجود دارد؛ در صورتی ناظران سایر نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری حضور نداشته باشند، این سناریو دوباره تکرار شود.

او افزود که بازشماری آرا در غیابت ناظران سایر نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، دچار اشکال است و نتیجۀ آن مورد قبول هیچ یکی از افراد نخواهد بود.

او گفت که قراین و شواهد نشان می‌دهد که تیم‌های دولتی برای بلند بردن آرای خود میان خودشان تعامل کرده‌اند، اما این عضو شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد که مردم افغانستان «حکومت دوسره» را نمی‌پذیرد؛ بنابراین کمیسیون‌های انتخاباتی خواستند که برندۀ واقعی انتخابات ریاست‌جمهوری را به اساس رأی پاک مردم به جرعت اعلام کند.

او گفت که پنج‌سال حکومت دوسره سبب قربانی فرصت‌های زیاد مردم شد و تکرار آن برای مردم و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در تبانی با یکدیگر قابل قبول نیست.

آقای حفیظ همچنان گفت که فرصت شکایت که مدت روز است، خیلی اندک است. در حالی که از نتیجۀ نسبی در اختیار نامزدان قرار ندارد. این یک چالش دیگر در مسیر استناف خواهی است.

بشیر بیژن عضو دیگر این شورا می‌گوید: از ابتدا ما برای بحران هشدار داده بودیم؛ زیرا در این دور از انتخابات چالش‌های زیاد وجود داشت. نامزدانی که شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را ایجاد کردند بودند هدف نظارت و تأمین شفافیت انتخابات بود.

او گفت تلاش نامزدان در نخستین لحظات چالش‌های که سبب انحراف و فاسد شدن این روند می‌شد، هشدار داده بودیم.

IMG_1959به گفتۀ او: نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری مولفه‌های که این روند دموکراسی را تقویت می‌کند در محور کار خود قرار داده بودند. اما شماری از نامزدان حکومتی در برابر این شورا که در پی‌شفافیت بود، کوچکترین تمکین صورت نگرفت.

آقای بیژن می‌گوید که ما از ابتدا گفته بودیم که برخی از چهره‌ها با نگاه خصمانه در تلاش سپوتاژ روند انتخابات است و تلاش می‌شود تا انتخابات از مسیر اصلی آن منحرف ساخته شود.

او گفت که نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، این تا یک رویکرد تقلب‌کارانه جلوگیری کنیم. ما در تماس با کسانی که از دموکراسی دفداع می‌کنند و طرف‌دار شفافیت در انتخابات هستند، از این روند حمایت می‌کنند.

همچنان در اعلامیه‌یی مشترک که از نشانی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفته شده است: روند شمارش ارای به صورت روز افزون پیچیده‌‌تر شده است.

این اعلامیه‌یی توسط عارف کیانی، سخنگوی دستۀ انتخاباتی عدالت و امنیت در پایان این نشست خوانده شد، افزوده بود که تاخیر فرصت در روند اغلام نتیجۀ انتخابات به جای کمک به شفافیت سبب بحرانی شدن و طولانی شدن این روند شده است.

 

در اعلامیه آمده است که این فرصت سبب جنجالی شدن و چند دسته‌گی را در کمیسیون انتخابات ایجاد کرده و تماس‌های مسوولان کمیسیون انتخابات با ماموران کشورهای بیرونی پرشس بر انگیز است.

در اعامیه از کمیسیون انتخابات خواسته شده است که سرنوشت انتخابات را پیش از به گروگان نگیرد و هر چه زودتر آن اعلام کند. در غیر صورت نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری برای روشن شدن اینر روند از هر گزینۀ مثبت استفاده خواهند کرد.

 

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.