نگرانی کمیسیون انتخابات از کارت‌های رای‌دهی اضافی

- ۲۲ سنبله ۱۳۹۲

یک عضو کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که گزارش اداره احصایه، به این کمسیون، نشان می‌دهد که کارتهای رای دهی توزیع شده، به مراتب بیشتر از شمار واجدان شرایط رای دهی است.
سریر برمک عضو کمیسیون انتخابات به بی بی سی گفت که شمار کارت های توزیع شده به ۱۷ میلیون می‌رسد.
درحالی که به گفته او، شمار واجدان شرایط رای دهی در افغانستان حدود سیزده میلون است و به این ترتیب سه و نیم میلیون کارت رای دهی اضافی صادر شده است.
این درحالیست که روند توزیع کارت رای دهی ادامه دارد و قرار است به چهار میلیون نفر دیگر نیز کارت رای دهی صادر شود.
ثبت نام رای‌دهنده‌‎گان برای دریافت کارت رای دهی در انتخابات آینده افغانستان در تاریخ ۵ جوزا در دو مرحله آغاز شد.
در مرحله اول که تا ۵ اسد ادامه داشت، ۴۱ مرکز در سراسر افغانستان برای ثبت نام رای دهنده‌گان در مراکز ولایات ایجاد شد و در مرحله دوم، در هر ولسوالی یک مرکز ثبت نام باز شد.
کارت های رای دهی جدید برای افرادی که به تازه‌گی ۱۸ ساله شده اند، مهاجرانی که تازه به افغانستان بازگشته اند، و شهروندانی که کارت قبلی شان مفقود، توزیع می شود.
آقای برمک می‌‌گوید که با پایان مرحله دوم توزیع کارت رای دهی، در نظر دارند مرحله دیگری توزیع کارت رای دهی را آغاز کنند و این مرحله ۴۵ روز ادامه خواهد یافت.
به گفته او، در این مرحله تیم های سیار کمسیون مستقل انتخابات به روستاها و مناطق دور دست افغانستان می روند و برای واجدان شرایط، کارت رای دهی صادر می‌کنند.
حدود یک ماه پیش، یک نهاد ناظر بر روند انتخابات افغانستان، از ثبت هزاران مورد تخطی و تقلب در روند ثبت نام ‌رای دهندگان خبر داده بود.
بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان -فیفا- گزارش کرد که درمرحله اول به ده هزار نفر در ۲۵ ولایت، بدون تشخیص هویت، کارت رای‌دهی توزیع شده و موارد متعددی از توزیع کارت به افراد زیر سن قانونی، توزیع کارت در غیاب افراد و توزیع بیش از یک کارت برای یک نفر هم دیده شده است.
بر اساس قانون انتخابات افغانستان، سن ۱۸ سالگی و داشتن تابعیت افغانستان مهمترین شرایط برای یک رای دهنده است.
گفته می شود ناامنی، روند توزیع کارت های رای دهی را در برخی محلات مختل کرده است.
قرار است افغانها در حمل سال آینده پای صندوق های رای بروند و رییس جمهوری آینده شان را انتخاب کنند.
همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای ولایتی هم برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.