تلاش ارتش امریکا برای کاهش هزینه‌های خروج

- ۲۳ سنبله ۱۳۹۲

مقام‌های امریکایی اعلام کردند، پنتاگون در حال برگزاری مذاکراتی در افغانستان درباره خروج تجهیزات نظامی امریکا از این کشور است؛ این در حالی است که واشنگتن امیدوار است هزینه‌ این عملیات عظیم را کاهش دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته مقام‌های امریکایی، نیروهای این کشور مجبورند مقادیر زیادی از ادوات را با هزینه بالا از طریق هوایی از
افغانستان خارج کنند.
با این حال مقام‌های وزارت دفاعی ترجیح می‌دهند تا موترها و تجهیزات بیشتری را از طریق راه‌های زمینی ارزانتر و از طریق پاکستان خارج کنند.
در حالی که کاهش نیروهای نظامی در دست اقدام است و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۴ پایان یابد، هم‌اکنون حدود ۲۰ درصد محموله در حال خروج از افغانستان از طریق راه‌های زمینی در طول مرز پاکستان است. اما مقامات امریکایی می‌گویند ترجیح می‌دهند ۶۰ درصد ابزار آلات به جای هوا از طریق زمین منتقل شوند.
دولت افغانستان از اوایل سال جاری میلادی به دنبال مناقشه‌یی بر سر آنچه ارتش امریکا باید برای خروج ادواتش پرداخت کند، مرز را بسته است. کابل بر این نکته پافشاری می‌کند که امریکایی‌ها حدود ۷۰ میلیون دالر برای جریمه‌های گمرکی بدهکار هستند.
واشنگتن از تجهیزات نظامی که از طریق قانونی وارد افغانستان شده محافظت کرده و هزینه‌ها را پرداخت نکرده است. این در حالی است که مقامات افغان در نهایت مرز را باز کردند.
یک مقام ارشد پنتاگون که خواست نامش فاش نشود، گفت: پنتاگون از سرعت انتقال ادوات از راه‌های پاکستان از ماه اپریل تاکنون راضی است و امیدوار است انتقال این محموله از حفظ تدارکات به زودی از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش یابد.
امریکا تا سال ۲۰۱۵ باید حدود ۲۴ هزار موتر و چیزی برابر با حدود ۲۰ هزار کانتینر نیروی دریایی را از افغانستان بیرون ببرد.
دیگر تجهیزات که ارزش خارج کردن ندارند یا به دولت افغانستان بخشیده خواهد شد یا به ناتو که تمایل دارند هزینه‌های انتقال را پوشش دهند منتقل خواهد شد و یا تخریب خواهد شد.
مقامات امریکایی همچنین خاطرنشان کردند، هزینه‌های انتقال بین ۵ تا ۷ میلیارد دالر برآورد شده اما اینکه چه مقدار از ادوات از راه زمینی منتقل شود بر روی هزینه نهایی اثر خواهد گذاشت.
از ماه اپریل تاکنون حدود نصف همه محموله‌ها از طریق هواپیما به بنادری در خاورمیانه برده شده‌اند و سپس با کشتی به امریکا انتقال یافته‌اند و حدود ۲۸ درصد تجهیزات نیز تماما از طریق هوایی از افغانستان به امریکا منتقل شده است.
امریکا ۵۵ هزار سرباز در افغانستان دارد و قصد دارد قسمت عمده نیروهای نظامی‌اش را تا پایان سال ۲۰۱۴ از این کشور خارج کند. مقامات امریکایی در حال مذاکره در خصوص توافقنامه‌یی با کابل هستند تا نیروهای کمتری را پس از ۲۰۱۴ در افغانستان نگاه دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.