راه‌اندازی عملیات گسترده برای بازگشایی راه‌های نورستان

- ۲۵ سنبله ۱۳۹۲

مقام های محلی ولایت نورستان می گویند که نیروهای امنیتی برای بازگشایی جاده کنر- نورستان عملیات گسترده نظامی را راه اندازی کرده اند.
ظاهر بهاند سخنگوی والی نورستان به خبرگزاری بخدی گفت: «عملیات مشترک نیروهای امنیتی روز چهارشنبه هفته گذشته از منطقه چپه دره ولایت کنر آغاز شده و قرار است تا پاکسازی کامل این مسیر ادامه پیدا کند.»
آقای بهاند تأکید کرد که در این عملیات، جاده کنر- نورستان کاملاً از وجود افراد طالبان پاکسازی می شود. روز گذشته نیز برخی از رسانه ها به نقل از قوماندان امنیه ولایت نورستان از پاکسازی کامل این مسیر از وجود طالبان خبرداده بودند.
درهمین حال، سخنگوی والی نورستان پاکسازی کامل این مسیر را رد کرد و گفت که هم اکنون عملیات نظامی در دره پیچ ولایت کنر ادامه دارد و نیروهای امنیتی از این دره عبور نکرده اند.
جاده کنر – نورستان از راه های اصلی مواصلاتی نورستان است که طالبان مسلح از هفته ها به این سو این مسیر را مسدود کرده اند.
دره پیچ، گل سلک، تره نیک و سپینزو از نا امن ترین مناطق شاهراه کنر- نورستان است که طالبان مسلح به صورت گسترده دراین مناطق فعال اند و عبور و مردم، به ویژه مأموران دولتی را با مشکل مواجه کرده اند. ولایت نورستان از این مسیر کوتاه به کنر، لغمان و کابل وصل می شود.
با این حال، ظاهر بهاند سخنگوی والی نورستان می گوید که با بازگشایی این مسیر، تمامی مشکلات مواصلاتی باشندگان نورستان حل می شود.
بهاند گفت: «بازگشایی راه نورستان – کنر از هرلحاظ برای مردم نورستان مفید واقع می شود، قبلاً این مسیر بر روی مأمورین دولتی مسدود بود و این مامورین برای خارج شدن از نورستان راه طولانی را باید طی می کردند.»
بهاند می گوید با ختم این عملیات نیروهای امنیتی برای تداوم امنیت این مسیر، ده ها پوسته امنیتی در نقاط مختلف جاده گل سلک ایجاد می کنند تا طالبان دوباره باعث آزار و اذیت مردم نشوند.
سخنگوی والی نورستان تأکید کرد که نطامیان افغان در جریان عملیات، تلفات سنگینی به طالبان وارد کرده اند اما او در مورد آمار دقیق تلفات جنگجویان طالب و یا تلفات احتمالی نیروهای امنیتی چیزی نگفت.
درهمین حال، باشندگان ولایت نورستان از راه اندازی عملیات نظامی برای پاکسازی مسیر کنر- نورستان به شدت استقبال کرده اند.
آنان می گویند که این مسیر از حدود دو ماه به این سو کاملاً بر روی ترافیک مسدود بود و باشندگان نورستان با کمبود آذوقه و مواد خوراکه نیز روبرو شده اند.
موسی شامی، یک باشنده نورستان به خبرگزاری بخدی گفت: «تنهاراه مواصلاتی نورستان به کنر، لغمان و کابل همین جاده کنر است و این راه پس از عید فطر کاملاً مسدود شده بود.»
او گفت که بازگشایی این راه برای مردم نورستان به منظور انتقال کالا از اهمیت بالای برخوردار است. این باشنده نورستان می گوید پیش از این، مامورین دولتی و حتی مردم عادی از ترس طالبان از مسیر نورستان- کنر رفت و آمد کرده نمی توانستند.
گروه طالبان با کمین در این مسیر مسافران را ازار و اذیت می کردند.
طالبان در بیشتر موارد مسافران را از این مسیر اختطاف کرده و به قتل می رساندند.
شامی می گوید که مردم نورستان از بازگشایی این مسیر استقبال می کنند..
کمبود مواد غذایی در نورستان
باشندگان نورستان می گویند که پس از عید فطر براثر مشکلات میان مدیران ترانسپورتی و رانندگان، کالا و مواد غذایی مورد نیازمردم نورستان به این ولایت وارد نمی شد.
به گفته آنان، مردم نورستان، سخت با مشکلات کمبود مواد اولیه غذایی مواجه شده بودند.
آنان می گویند، رانندگان به دلیل افزایش نا امنی ها در مسیرنورستان- کنر، از قوانین ترانسپورتی سرپیچی می کردند.
موسی شامی باشنده نورستان به خبرگزاری بخدی گفت: «در حال حاضر مشکلات میان مدیران ترانسپورتی و رانندگان حل شده و انتقال مواد اولیه به نورستان به تازه گی شروع شده است.»
به باور او، درصورتیکه امنیت درمسیر نورستان – کنر تأمین شود، باشندگان نورستان دیگر با کمبود مواد غذایی روبرو نخواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.