۶ روز تا پیـکارهای انتخـاباتی/ نهادهای ناظر: تکت‌های انتخاباتی آماده‌گی و اعتماد لازم به انتخابات را ندارند

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۱ اسد ۱۳۹۸

مسوولان در نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که دولت نیت خوبی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو ندارد و این مورد باعث ایجاد بی اعتمادی نامزدان شده است.
آنان با اشاره به چالش‌های موجود در فهرست رأی دهنده‌گانی که از طرف کمیسیون انتخابات در ۲۹ سرطان اعلام شد، می‌گویند که اگر این چالش‌های ادامه یابد، انتخابات به طرف «خودکشی» کشانیده می‌شود.
mandegarاین در حالی است که کمیسیون انتخابات به تاریخ ۲۹ سرطان با اعلام فهرست رأی‌دهنده‌گان، گفت که «نه میلیون و ششصد و هفتاد و هشت هزار و دو صدو هشتاد و سه» تن (۹۶۷۸۲۸۳) در کمیسیون انتخابات نام نویسی کرده‌اند. اما، مسوولان نهادهای ناظر انتخاباتی این فهرست را ناقص می‌دانند.
نعیم ایوب زاده رییس اجرایی، بنیاد انتخابات آزاد افغانستان (تیفا) در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: تکت‌های انتخاباتی آماده‌گی لازم برای کارزارهای انتخاباتی ندارند و همچنان نهادهای بین‌المللی نسبت به انتخابات افغانستان شک و تردید دارند و این نگرانی را در میان مردم نسبت به انتخابات افزایش داده است.
او گفت که کمیسیون انتخابات نیز آماده‌گی لازم در این مورد ندارند.
رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان با نگرانی از بحرانی شدن انتخابات می‌گوید: اگر چالش‌های کنونی در کمیسیون انتخابات ادامه یابد، ما به طرف «خودکشی» انتخابات پیش می‌رویم.
آقای ایوب‌زاده مشکلات انتخاباتی را ناشی از بی‌برنامه‌گی کمیسیون انتخابات می‌داند و می‌گوید: برنامه‌های کمیسیون انتخابات با نگرانی جدی روبه‌رو است و بیشتر طرح‌های این نهاد غیرقابل اجرایی است.
آقای ایوب‌زاده همچنان، شفاف‌سازی فهرست نام‌نویسی را از چالش‌های اصلی می‌داند و باور دارد که پاک‌سازی نواقصی که در فهرست اعلام شده رأی‌دهنده‌گان کمیسیون انتخابات وجود دارد، در فرصت باقی‌مانده محال است.
کمیسیون انتخابات با اعلام فهرست رأی‌دهنده‌گان اطمنان داده است که انتخابات را در تاریخ معین آن برگزار می‌کند. این نهاد همچنان تأکید کرده است که بیشتر از ۹ میلیون تن برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند. این در حالی است که این نهاد آمار اشتراک‌کننده‌گان در انتخابات مجلس نماینده‌گان سال گذشته را ۷ میلیون تن اعلام کرد بود که تنها چهار میلیون آن پای صندق‌های رأی رفتند.
از سویی هم، مسوولان در بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) می‌گویند: فهرست ناقصی که از طرف کمیسیون انتخابات اعلام شده است، باید مورد بررسی قرار گرفته و تذکره‌های جعلی از تذکره‌های اصلی جدا شوند.
او گفت که باید روی جداسازی این تذکره‌های تلاش شود، حتا اگر فرصت اندک هم باقی‌ باشد، باید جدیت به‌خرج داده شود.
یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: برخی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در ولایت‌های مانند بلخ، غور، تخار، کندز و…، کارزارهای انتخاباتی پیش از وقت را راه‌اندازی کرده‌اند، اما شمار از نامزدان تاهنوز هیچ برنامۀ روی دست ندارند.
آقای رشید آغاز کارزارهای پیش از وقت را فرهنگ قانون‌نپذیری می‌داند و همچنان می‌افزاید که برخی از نامزدان کارزارهای انتخاباتی را در دفاتر مرکزی شروع کرده‌اند.
آقای رشید گفت که انتظار می‌رفت تا نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در تفاهم با همدیگر، مکانیسم را ایجاد می‌کردند تا از دفاتر دولتی و امکانات آن در ولایت‌های به سود یک نامزد استفاده نمی‌شد و در کار کمیسیون‌های انتخاباتی، مداخله صورت نمی‌گرفت، اما این کار نشد.
آقای رشید نامزدان انتخاباتی را به بی‌پروایی در برابر انتخابات پیش‌رو متهم کرد و افزود که نگرش برخی از نامزدان نشان می‌دهد که نیت خوبی در برابر انتخابات ریاست‌جمهوری ندارند.
آقای رشید، کارهای تخنیکی برگزاری انتخابات موفق می‌داند، اما می‌افزاید که چالش‌های سیاسی در روند برگزاری انتخابات، برگزاری این روند را به تاریخ ۶ میزان با شک و تردید مواجه کرده است.
آقای رشید، روند گفت‌وگوهای صلح را نیز یکی از چالش‌های دیگر می‌داند و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را سایه‌یی می‌داند که می‌تواند با روند برگزاری انتخابات تأثیر داشته باشد.
این در حالی است که قرار است کارزارهای انتخاباتی، روز دوشنبه، هشتم برج اسد، آغاز شود. ۱۸ نامزد به مدت شصت روز فرصت دارند تا برنامه‌های خود را برای مردم ارایه کنند. این در حالی است که برخی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، شماری تکت‌های انتخاباتی را به ویژه تیم‌های حاکم را متهم کارزارهای پیش از وقت می‌کنند.
قرار است که انتخابات ریاست‌جمهوری با انتخابات مجلس نماینده‌گان ولایت غزنی، در ششم میزان سال جاری برگزار گردد. دولت افغانستان گفته است که از ۱۴۹ میلیون دالری که هزینۀ انتخابات می‌شود، ۶۰ درصد (۹۰) میلیون آن را وزارت مالیه پرداخت کند و ۴۰ درصد (۵۹) میلیون آن را جامعۀ جهانی پرداخت کند. اما شماری باور دارند که روند گفت‌وگوهای صلح بالای انتخابات سایه افگنده است و به همین دلیل است که جامعۀ جهانی نسبت به انتخابات افغانستان دلگرمی نشان نمی‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.