بالاخره دروازی‌ها موتر را دیدند

گزارشگر:جسور مدد - ۲۹ سنبله ۱۳۹۲

بدخشان یکی از ولایت‎های دیدنی و زیبا در شمال شرق افغانستان می‎باشد. با وجود همۀ مناظر طبیعی و معادنی که این ولایت دارد، باشنده‌گان بسیاری از ولسوالی‌های آن از سهولت‌های زنده‌گی برخودار نیستند.
پیچیده‌گی طبیعی، ناهموار بودن، کوه‌های آسمان‌خراش و تپه‌های لب دریا، زنده‌گی را برای ساکنین ولایت بدخشان و به‌ویژه باشنده‎گان ولسوالی درواز حوصله‌گیر ساخته است.
شُکی دروازها:
شُکی دروازها، یکی از ولسوالی‌های ولایت بدخشان به‌شمار می‌رود که با مشکلات و دشواری‌های فراوانی رو برو بوده است.
نداشتن سرک مواصلاتی، آب، برق و نبود مراکز آموزشی، از چالش‌های عمدۀ مردم این ولسوالی به شمار می‌رود که این مشکلات تلخ‌کامی‌های زیادی را برای باشنده‌گان این ولسوالی به‌میان آورده است.
اما در چند سال پسین تا حدی به میزان این بدبختی‌ها، چالش‌ها، نارضایتی‌ها و ناتوانی‌ها کاهش به عمل آمده است.
باشنده‌گان ولسوالی درواز بدخشان به خصوص منطقه شکی برای نخستین‌بار از موتر استفاده می‌کنند. با کشیده شدن سرکی به این ولسوالی، حالا باشنده‌گان شاهد ورود موترها به این ولسوالی استند.
بعضی از برنامه‌های انکشافی، مانندِ پروژۀ آب آشامیدنی، ساخت پُل‌های بازرگانی از آن سوی مرز (تاجکستان)، و بازار مشترک در نقطۀ صفر مرزی میان بدخشان افغانستان و بدخشانِ تاجکستان از نهاد انکشافی آغاخان یاa.k.d.n ساخت سرک‌ها، پُل‌چک‌ها توسط ریاست همبستگی ملی وزرات احیا و انکشاف دهات صورت گرفته است که موتر به سختی می‌تواند به این محل بیاید، آن هم نه هر موتری.
این همه کارهای محدود و اندک هم امیدی به زنده‌گی کردن در این‌جا را میان مردم سبز ساخت و آن‌ها از این تغییرات با رقص و پایکوبی و انجام خیرات‌ها استقبال کردند.
سوال این‌جا است. که باشنده‌گان این منطقه تا چه اندازه از این سهولت‌ها خُرسند هستند؟
حضرت جان ولسوال درواز می‌گوید: مردم تحولات و تغییرات جدیدی را که امروز تجربه می‌کنند در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است. آقای حضرت جان همچنان گفت، نسل این دهه یکی از خوشبخت‌ترین نسل‌ها در این ولسوالی است که با این انکشافات اندک دارای آیندۀ بهتر و دُرخشان خواهند بود.
به دلیل کوهستانی بودن این ولسوالی، سالانه ده‎هاتن به اثر سیلاب‎ها و برف‎کوچ‌ها در آنجا جان باخته و یاهم زخم بر می‎دارند.
رفت و آمد از ولسوالی‌ها به مرکز بدخشان شهر فیض آباد خیلی دشوار و نفس‌گیر است؛ حتا در بسیاری از مواقع باعث گرفتن جان انسان‌ها شده است. رفت و آمد از بسیاری ولسوالی‌های بدخشان تا مرکز این ولایت حتا چندین روز دوام می‌کند، به همین خاطر رسانه‌ها هم تا حالا مؤفق نشده اند که برای انعکاس مشکلات به این مناطق سفر کنند.
با آمدن زمستان زنده‌گی در این ساحه سخت‌تر از پیش می‌شود، قطع راه‌های مواصلاتی و گیرماندن در میان راه، از مشکلات هر سال باشنده‌گان بدخشان در زمستان است که این حالت همه‌ساله قربانیان بی‌شماری نیز داشته است.
اگر چه، برخی پروژه‌های انکشافی در درواز تطبیق گردیده است، اما مقامات محلی این پروژه‎ها را برای رفع چالش‎های مردم ناکافی می‎دانند.
مقامات محلی همچنان از نماینده‌گان این ولایت در پارلمان نیز شکایت می‎کنند که در جهت رسیده‌گی به مشکلات مردم درواز توجهی نکرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.