رییس شورای عالی صلح در دومین سالروز شهادت استاد ربانی: ترور چهـره‎های مقاومـت پرسش‌برانگیز است

گزارشگر:هارون مجیدی - ۲۹ سنبله ۱۳۹۲

اکثر چهره‎های معروفی‌که آماج حملات انتحاری قرار گرفته‌اند، مربوط جریان مقاومت بوده اند و این سوال برانگیز است. از این رو ما بارها تأکید کرده‌ایم که باید این پرونده‌ها به گونۀ جدی بررسی شوند، اما به‌‎نظر می‎رسد که دولت توانمندی رسیده‌گی به این پرونده‎ها را نداشته و یا این که ارادۀ سیاسی لازم برای چنین تحقیقاتی وجود ندارد.

این سخنان را رییس شورای عالی صلح در دومین سالروز شهادت پروفیسور استاد برهان‌الدین ربانی ایراد کرد.
در این محفل که روز گذشته با حضور مقامات ارشد حکومتی، رهبران جهادی، نماینده‎گان شورای ملی، سفرای برخی کشورهای خارجی و صدها تن از شهروندان کشور در تالار لویه جرگه برگزار شده بود، رییس‌جمهور کرزی، شهید استاد ربانی را یک شخصیت حلیم و مردم‌دوست خواند و گفت که هدفِ استاد شهید، کسب استقلال و آوردن صلح و ثبات به افغانستان بود، برای رسیدن به این اهداف تلاش کرد و عزم و نیت خود را به مردم افغانستان ثابت ساخت.
آقای کرزی خاطر نشان کرد که در رأس اهداف استاد برهان‌الدین ربانی، استقلال افغانستان بود که برای کسب آن جهاد و مقاومت کرد و ما امروز به آن رسیده‌ایم و اکنون باید تهداب‌های آن را پخته و محکم نماییم.
او در اخیر صحبت‌هایش، اظهار آرزومندی کرده گفت که خداوند به برکت خون پاک استاد شهید و خون‌های پاک میلیون‌ها شهید نامدار و گمنام این وطن، مردم ما را به هدف‌شان که همانا تامین صلح و ثبات در افغانستان است، برساند.
صلاح‌الدین ربانی پسر ارشد استاد ربانی و رییس شورای عالی صلح، با اشاره بر این‌که هفتۀ صلح و وحدت ملّی به‌خاطر پاس‌داشت از اندیشه‌های صلح‌خواهانۀ استاد ربانی نام‌گذاری شده است، بیان‌داشت: استاد ربانی در دوره‌های مختلف از سرزمین و خاک خود دفاع کرد.
او در بخشی از صحبت‎هایش، با انتقاد از عدم رسیده‌گی به پروندۀ شهادت رهبر فقید جمعیت اسلامی، از دولت خواست به پرونده‌های قتل‌های زنجیره‌یی در افغانستان رسیده‌گی کند.
او در ادامه با تاکید به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۴ گفت که انتقال مشروع قدرت در افغانستان تنها از طریق انتخابات آزاد ممکن است.
رییس شورای عالی صلح افزود که عدم برگزاری انتخابات مغایر تمام خواست‌های مردم افغانستان است.
آقای ربانی دربارۀ روند انتخابات آینده در افغانستان تاکید کرد که برای توسعۀ افغانستان نیاز است که رقابت‌کننده‌گان انتخابات آینده افغانستان برنامه‌های بزرگ ملی داشته باشند.
رییس شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به اینکه بیشتر رقابت‌های انتخاباتی پیش از این، «شخصیت محور» بوده است، تاکید کرد که بعد از این رقابت‌ها باید «برنامه محور» باشد.
فرزند ارشد استاد ربانی، از نهادهای مدنی و مردم افغانستان خواست با طرح مطالبات‌شان انتخابات بعدی را برنامه محور سازند و در این انتخابات از نامزدها و احزاب سیاسی کشور بخواهند مطالبات‌شان را برآورده کنند.
او تصریح کرد که فضای انتخابات را نباید قطب‌بندی کرد و لازم است برای برگزاری شفاف این انتخابات تلاش شود و تاکید کرد که نباید برد و باخت را به زمینه ایجاد کینه و نفرت تبدیل کرد.
رییس جمعیت اسلامی، با اشاره به این که باید تلاش و کوششی همگانی برای استقرار صلح دایمی در افغانستان صورت گیرد، گفت که در این روند نباید ارزش‌های ۱۲ سال گذشته زیر سوال رود و نباید از خطوط قرمز عبور شود.
استاد عبدالرب رسول سیاف یکی از رهبران جهادی در این محفل ریشۀ اصلی مشکلات و ناامنی‌های افغانستان را در صدور فتواهایی دانست که از سوی شماری از آدم‌ها برای سرنگونی رژیم استاد ربانی صادر شده بود.
ظاهراً اشارۀ استاد سیاف به گلبدین حکمتیار رهبر شورشی حزب اسلامی بود.
او گفت: « من یک دلیل شرعی می‌آورم. جمهور علما اتفاق نظر دارند که بر ضد حاکمی که مسلمان است و نماز بر پا می‌دارد و احکام اسلامی را ترویج می‌دهد؛ خروج مسلحانه جواز ندارد. اگر خروج صورت بگیرد این بغاوت است و فرد خروج‌‍کننده باغی است».
استاد سیاف با اشاره به توطیه‌های خارجی برای سقوط نظام اسلامی در دوران زمام‌داری شهید استاد ربانی گفت: « استاد شهید یک جماعت را رهبری می‌کرد که یقین داشت راه درست را در حال پیمودن هستند. او ایمان داشت که این راه، راه درست است و این امانت را در شرایط مختلف با خود نگاه داشت تا این‌که در همین (دوازده سال پیش) در وزرات داخله آمده و تسلیم رییس صاحب جمهور کنونی آقای کرزی نمود. او می‌توانست که در زمان‌هایی که فشارهای بی‌شمار روی ایشان قرار داشت، از ادامۀ راه انصراف بدهد. اما می‌دانست این یک تکلیف شرعی است و نمی‌تواند از آن صرف نظر کند».
وی به گروه‌هایی که در داخل و خارج کشور سعی در براندازی نظام دارند هُشدار داد که این نظام، بر پایۀ احکام اسلام بنیان‌گذاری شده و با این تحرکات، این «کوه بلند» را نمی‌توانند فرو بپاشانند.
میرویس یاسینی معاون مجلس نماینده‌گان با اشاره به مراحل و ابعاد مختلف زنده‌گی استاد ربانی بیان‌داشت: استاد شهید با مطالعه از شرایط کشورش در مراحل گوناگون شجاعانه از کشورش دفاع کرد و با انتقال مسالمت‌آمیز قدرت نشان داد که او به‌خاطر چوکی و منصب مبارزه نکرده بود.
فضل‌هادی مسلمیار رییس مجلس سنا با خوانش پیام این مجلس پیرامون دومین سالروز شهادت استاد برهان الدین ربانی، افزود، صلح ضرورت مردم افغانستان است و مردم به خاطر رسیدن به صلح فداکاری‌های زیادی نموده اند و شهادت استاد ربانی نمونۀ بارزی از این فداکاری‌های مردم برای رسیدن به صلح است.
استاد عطامحمد نور والی ولایت بلخ و یکی از سخنران‌های این مجلس با اشاره به کارنامه‌های شهدای افغانستان بیان‌داشت: اگر امروز مردم افغانستان در چارچوب یک نظام قانون‌مند و مردم‌سالار اسلامی حق اعمال رأی و اراده خویش را از طریق انتخابات و شورای ملّی برای تعیین سرنوشت‌شان به‌دست آورده اند، اگر امروز جامعۀ جهانی سخاوت‌مندانه برای بازسازی و نظام‌سازی در افغانستان دست یاری دراز کرده اند، اگر امروز سخن از دموکراسی، آزادی‌های مدنی، حقوق انسانی و شهروندی در کشور ما گفته می‌شود، اگر امروز ملت افغانستان جای‌گاه بلند و پُر افتخار خویش را در جامعه بین المللی کسب نموده و یا هم‌پا با ملت ما، جهانیان صلح پسند و آزادمنش در برابر قوای شرور و اهریمنی تروریزم و افراط‌گرایی منحط و ارتجاعی می‌ایستند و به این ترتیب اطمینان و امید نسل‌های امروز و فردای افغانستان را به آینده دُرّخشان استواری می‌بخشند، همه و همه دستاوردها و خونبهای شهیدان جان برکف ما، در رأس رهبر شهید استاد برهان الدین ربانی، قهرمان ملّی مسعود بزرگ و همه شهیدان عزیزمان، و پیامد رنج‌ها و ایثارگری‌های مجاهدان، مقاومت‌گران وهمۀ آنانی است که در راه حصول رضای حق و پاس‌داری از ناموس و شرف این کهن بوم و بر چون نیاکان آزاده خویش رزمیده اند، جان‌بازی کرده اند، حماسه آفریده اند، رنج و محرومیت دوری از میهن، معلولیت، زندان، شکنجه، تهی‌دستی، گرسنه‌گی، یتیمی، بی سرپرستی، آواره‌گی و هزاران درد داغ دیگر را متحمل شده اند. اما اندیشۀ تسلیم به دشمنان جفاکیش و زبون را در سر راه نداده‌اند.
او با اشاره به هفتۀ شهید و هفتۀ صلح و وحدت ملّی بیان داشت، از شگفتی‌های سرنوشت و تاریخ که با مشیت الهی رقم زده است یکی هم این است که روز شهادت سپه سالار شهدا، مسعود قهرمان به حیث روز شهید و زمان شهادت رهبر فرزانۀ جهاد به حیث هفتۀ صلح و وحدت ملّی، مفهوم همگانی و عام گرفته و دیگر این‌که برای اولین‌بار مفهوم قهرمان ملّی در کشور ما با شخصیت شکوه‌مند این شهید بزرگ تشخیص ویژه یافته است. این دو رُخ‌داد به هیچ روی تصادفی نیستند، باور مسلم به این حقیقت، حتا برای آنانی هم که روز گاری هم‌باور با مسعود شهید نبوده اند، بدیهی است که مسعود، مظهر کامل، تبلور تاب‌ناک و بیان روشن آرمان‌ها، حماسه‌ها، اندیشه‌ها و آرزوهای همه مجاهدان، رزمندگان و شهیدان راستین و بی‌ریای راه آزادی، عزت، دیانت، میهن دوستی، صلح‌خواهی، خودشناسی و اصالت‌گرایی تاریخی، وحدت ملّی، ترقی‌خواهی و مردم‌سالاری در میهن ماست.
آقای نور با اشاره به شرایط امروزی کشور بیان کرد، بر دوش همۀ ره‌روان این شهدا است تا آرمانی را که آن‌ها به دوش‌شان گذاشته است، پاس‌بدارند.
آقای نور افزود، به خاطر رسیدن به یک آیندۀ درخشان و تحقق آرمان شهدا، جمعیت اسلامی افغانستان و جریان‌ها و شخصیت‌های مطرح کشور به همین مقصد اتحاد انتخاباتی افغانستان را که یک اتحاد بزرگ و فراگیر و ملّی است، تأسیس نمودند.
استاد عطا محمد نور همچنان بیان داشت، ما آماده هستیم که به منظور پیش‌گیری از هرگونه بحران در راستای برگزاری یک انتخابات شفاف، تشکیل یک تیم انتخاباتی و خدمت‌گذار با اشتراک همۀ مردم افغانستان، با همۀ اقشار و شخصیت‌های مؤثر افغانستان به گفت‌وگو و تأمل بنشینیم و این هدف ما است و این راه به روی همۀ میهن دوستان باز است.
دو سال پیش ( شامگاه ۲۹ سنبله) استاد برهان الدین ربانی، از سوی فردی تروریست که خود را پیام‎آور صلح معرفی کرده بود، در خانه‎‏اش به شهادت رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.