سیما سمر: بهای صلح باید مشخص شود

گزارشگر:چهار شنبه 26 جدی 1397 - ۲۵ جدی ۱۳۹۷

رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید تا زمانی که حکومت نتواند اعتماد مردم را به پروسۀ صلح جلب کند، صلح پایدار تأمین نمی‌شود و همانند سال گذشته صلح تنها در حد یک قرارداد سیاسی باقی خواهند ماند.
سیما سمر دیروز در یک نشست خبری گفت، صلحی که در آن حقوق زنان و برابری حقوق آن‌ها تضمین نشود، صلح نیست، زیرا در صلح باید کرامت انسانی همه انسان‌ها را به رسمیت شناخته شود.
mandegarرییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان خواستار روشن شدن قیمت و بهای صلح نیز شد.
به گفتۀ بانو سمر، گروه طالبان به‌جای زندهگی در کوه‌ها باید زندهگی مدنی را اختیار کنند. او گفت: «از زنان و خواهران طالبان می‌خواهیم نگذارند فرزندان شان به میدان جنگ بروند و در صدد این باشند که در کجا خود و در کجا یک انسان دیگر را بکشند. فکر می‌کنم که زنان نقش بسیار مهم در این زمینه دارند».
بانو سمر همچنان گفت که قیمت و بهای صلح باید مشخص شود، زیرا این مسأله باید دانسته شود که دوباره می‌خواهیم افغانستان را به زندانی برای زنان مبدل کنیم یا محل زندهگی. او گفت باید تلاش کنیم تا مشخص شود چه گونه صلح باید در این کشور مبدل شود.
خانم سمر می‌گوید که جنگ باید در افغانستان به پایان برسد و طالبان نیز از مردم این کشور معذرت بخواهند. سیما سمر در این نشست گفت: «مردم باید در صلح سهم داشته باشند. آزادی‌ها، عدالت و پاسخ‌گویی در این پروسه در نظر گرفته شود. طرفدار انتقام نیستیم؛ اما آن‌هایی که جنایات بشری انجام داده اند باید از مردم معذرت بخواهند. در جنگ هیچ‌کس برنده نیست و ما قربانی‌های بسیار زیادی را در جریان جنگ داده‌ایم».
این در حالی است که هفتۀ گذشته عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت نیز در یک نشست خبری گفت که برای صلح باید تحمل‌پذیری باشد و تا زمانی که طالبان نتوانسته جنگ را کنار بگذارند و اهداف خود را از راه قانون اساسی دنبال کنند، صلح تامین شدنی نیست.
آقای عبدالله تأکید کرد سال‌هاست که مردم این کشور قربانی جنگ با طالبان می‌شوند، اما این گروه با لجاجت و با مسوولیت‌پذیری قبول جنایت، سال‌های زیادی است که فرصت‌ها را از مردم افغانستان گرفته‌اند و همچنان می‌گیرند.
بانو سمر در این نشست گفت که برای آمدن صلح نباید عدالت و آزادی‌های مردم زیر پا شود، زیرا به باور او در صورتی که عدالت و ارزش‌های حقوق بشری پامال شود، دوباره به دوره دیگری از جنگ خشونت خواهیم رفت.
رییس کمیسیون حقوق بشر با اشاره به نقش زنان در پروسۀ صلح گفت که زنان براساس قانون اساسی حق برابر با مردان دارند. تا زمانی که زنان به عنوان نیمی از جامعه افغانستان در تمام تصمیم‌گیری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سهم نداشته باشند، ما به صلح و توسعه پایدار نمی‌رسیم.
اما او تأکید کرد که هنوز فضا برای آزادی گشت و گذار زنان فراهم نیست و زنان در بازار بسیار کمتر از مردان هستند. او گفت: «تا زمانی که زنان در تمام عرصه‌های زندهگی حضور نداشته باشند، ما از زندهگی مسالمت‌آمیز سخن گفته نمی‌توانیم و صلح نیز تأمین نمی‌شود».
به گزارش خبرگزاری هشدار، والی کابل در این نشست گفت که اگر طالبان می‌خواهند صلح تأمین شود، بیشتر از این با انفجار، نفرت مردم را نسبت به خود بیشتر نکنند. به گفتۀ والی کابل، مردم چگونه صلح کنند در حالی که فرزندان و برادران شان در حملات طالبان همه‌روزه جان شان را از دست می‌دهند.
او گفت: «اگر قیمت جنگ، صلحی است که آزادی‌های خود را از دست بدهیم و به تاریکی برویم، این را کور خوانده اند و غلط تصور کرده اند. حالا کابل، کابل دوران جنگ نیست. اینجا حدود ۷ میلیون نفر زندهگی می‌کنند، درد جنگ دارند و برای ارزش‌های خود قربانی می‌دهند».
این همه درحالی است که دو شب پیش در نتیجۀ انفجار یک موتربمب در جادۀ پلچرخی کابل ۴ تن کشته و بیش از ۱۱۰ تن دیگر نیز زخمی شدند. طالبان مسوولیت این رویداد را به عهده گرفتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.