ملا برادر؛ آزادِ در بند

- ۳۰ سنبله ۱۳۹۲

دولت پاکستان ملا عبدالغنی برادر معاون ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان را از بند آزاد کرد.

ملا عبدالغنی برادر معاون ملا عمر درحالی توسط دولت پاکستان آزاد شد که کابل رهایی ملا برادر را گامی مهم در راستای پیشبرد روند برقراری صلح در افغانستان می‌داند.
دولت پاکستان تاکنون ۳۳ نفر از اعضای ارشد طالبان افغانستان را طی ماههای گذشته به درخواست دولت افغانستان و شورای عالی صلح این کشور آزاد کرده است.
شورای عالی صلح افغانستان با استقبال از رهایی ملاعبدالغنی برادر ابراز امیدواری کرد که وی برای آغاز روند گفت وگوهای صلح و برقراری ثبات در افغانستان فعال خواهد شد.
مقام‌های ارشد دولت افغانستان بارها از دولت اسلام آباد خواسته بودند که فوری نسبت به رهایی سرکرده ارشد طالبان اقدام کند زیرا آنان بر این باورند که ملاعبدالغنی نفوذ عمیقی بر شبه نظامیان طالبان و تشویق آنان برای مشارکت در پیشبرد گفت و گوهای صلح دارد.
حامد کرزی رییس‌جمهوری افغانستان نیز در سفر ماه گذشته به پاکستان از مقام های دولت اسلام آباد خواستار رهایی معاون فرمانده طالبان شده بود و امیدوار بود این تحول بتواند سرکرده‌های طالبان را به میز مذاکره صلح بکشاند.
درعین حال اعزاز احمد چودری سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با تایید آزادی ملا برادر گفت: دولت این کشور به‌منظور همکاری و ارایه تسهیلات به پیشبرد روند صلح در افغانستان، ملاعبدالغنی برادر را به‌طور یکجانبه امروز(دیروز) صبح آزاد کرد.
وی بدون اشاره به محل آزادی و یا زندانی که ملا برادر از آن رها شده افزود: معاون رهبر طالبان افغانستان راهی هیچ یک از کشورهای خارجی نشده است.
ملاعبدالغنی برادر معاون فرمانده طالبان افغانستان در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹ شمسی) در شهر بندری کراچی مرکز ایالت سند در جنوب پاکستان طی عملیات مشترک نیروهای اطلاعاتی پاکستان و آمریکا بازداشت شد.
این درحالی است که طالبان تاکنون حاضر به گفت و گو با دولت کابل از جمله حامد کرزی نبوده و بارها اعلام کرده اند که رییس جمهوری افغانستان با سیاست های برخی کشورهای فرامنطقه‌یی همراه است.
دولت افغانستان هفتۀ گذشته به طور رسمی از ملاعبدالغنی برادر و سایر سرکرده‌های ارشد طالبان دعوت کرد تا ضمن بازگشت به افغانستان به همراه دیگر زندانیان آزاده شده طالبان (توسط پاکستان) دفتر سیاسی خود در افغانستان را گشوده و در پیشبرد روند گفت و گوهای صلح مشارکت داشته باشند.
رسانه‌های محلی پاکستان از برخی گمانه زنی‌ها درباره سفر ملا برادر به ترکیه و پیوستن به آغاجان معتصم رییس سابق کمیتۀ سیاسی طالبان با هدف آغاز رایزنی‌ها در خصوص برقراری صلح در افغانستان گزارش دادند.
آغاجان معتصم در سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰ شمسی) طی یک حادثه در شهر کراچی در جنوب پاکستان زخمی و سپس با کمک دولت افغانستان برای معالجه به ترکیه منتقل شد.
وی اکنون تلاش دارد تا برخی سرکرده‌های نام آشنای طالبان را برای پیوستن به جنبش سیاسی خود جذب کند.
منابع خبری محلی نوشتند: با این حال برخی از سرکرده های طالبان که در کنار ملا برادر فعالیت می‌کردند ؛ بر این باورند که ملاعبدالغنی تا زمان بازداشت خود به ملاعمر فرمانده طالبان وفادار بوده و هنوز نیز برای دستورات وی احترام قایل است.
به نقل از این افراد، ملا برادر از محبوبیت خاصی در بین اعضای ارشد طالبان برخوردار بوده و وی هرگز به آرمانهای جنبش طالبان پشت نمی‌کند.
یک فرمانده ارشد طالبان که از اعضای اصلی و بنیانگذاران این گروه در سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹ شمسی) است به شرط فاش نشدن نامش به رسانه‌ها گفته که ملاعبدالغنی برادر اگر وفاداری به گروه طالبان را ادامه ندهد؛ احترام و منصب خود در طالبان را از دست خواهد داد.
وی افزود: پیش بینی می‌شود ملا برادر مجدد با طالبان افغانستان همراه شده و از دستور العمل‌های فرماندهی این گروه اطاعت خواهد کرد.
ملا برادر معاون فرمانده طالبان در زمان حکومت این گروه در افغانستان در مسوولیت‌های عالی نظامی و سیاسی از جمله معاون وزیر دفاع، فرمانده نیروهای ارتش در کابل، فرمانده نظامی در شمال افغانستان و فرماندار پنج ولایت این کشور از جمله ولایت هرات را به عهده داشت.
پاکستان پیش از این اعلام کرده بود که ملا برادر را به حکومت افغانستان تحویل نخواهد داده و او قادر است برای مشارکت در گفت وگوهای صلح به هر کشوری سفر کند.
رسانه های محلی پاکستان افزودند: ملا برادر ممکن است برای مشارکت در برقراری صلح در افغانستان و تشویق کردن دیگر سرکرده های طالبان برای ملحق شدن به روند گفت وگوها به یکی از کشورهای عربستان سعودی یا ترکیه منتقل شود.

آزادِ در بند
رهایی ملا عبدالغنی برادر معاون ملا عمر از زندان، هیچ تأثیری بر پروسۀ صلح و مذاکره با طالبان نخواهد گذاشت.
وحید مژده آگاه مسایل سیاسی با بیان این مطلب می‌گوید، اگر ملا برادر تصمیم بگیرد که به کابل بیاید، مانند سایر اعضای گروه طالبان که در کابل به سر می‌برند، برای پروسۀ صلح موثر نخواهند بود
این آگاه مسایل سیاسی ضمن تایید آزادی ملا برادر از بند پاکستان می‌گوید، شبکۀ تلویزیونی جیو نیوز پاکستان خبر آزادی ملا برادر را نشر کرده و وزارت داخلۀ پاکستان هم این خبر را تایید کرده است.
او افزود، ملا برادر در سال ۲۰۱۰ حرکتی را آغاز کرده بود تا اینکه طالبان با جانب خارجی‌ها مذاکره کند؛ اما چون پاکستان نمی‌خواست پروسۀ صلح افغانستان از چنگ‌اش خارج شود و طالبان به صورت مستقل صلاحیت مذاکره را داشته باشند؛ بنابراین اقدام به دستگیری ملا برادر کرد.
مژده علت دیگر زندانی‌شدن ملا برادر را ارتباط وی با وزیرستان دانسته گفت، ملا برادر بنابر دلایل ذکر شده دستگیر شد و حدود سه ونیم سال را در بند پاکستان سپری کرد.
وی تاکید کرد، اما دولت افغانستان بارها از پاکستان خواستاری رهایی ملا برادر شده است، چون ملا برادر با دولت افغانستان ارتباط داشت.
به گفتۀ مژده، در صورتی که ملا برادر اگر تصمیم بگیرد که به کابل بیاید، مانند سایر اعضای گروه طالبان که در کابل به سر می‌برند، برای پروسۀ صلح موثر نخواهند بود؛ اما اگر به قطر یا جای دیگر فرستاده شود، در این صورت طرح امریکا، پاکستان، افغانستان، ترکیه و عربستان سعودی خواهد بود که طالبان را به دو گروه میان‌رو و تندرو تقسیم کنند که در این صورت هم موثر نخواهد بود.
او تاکید کرد، همان طوری که پاکستانی‌ها به رییس‌جمهور کرزی گفته که اگر ملا برادر به کابل برود، دیگر کاری از دست‌اش ساخته نخواهد بود و از سوی دیگر پاکستانی‌ها نمی‌خواهند که او را به کابل بفرستند.
مژده همچنان گفت، ملابرادر در پاکستان و تحت نظر پاکستانی‌ها خواهد بود، اما اگر تحت نظر نباشد و به طالبان بپیوندد، در این صورت روابط میان پاکستان و افغانستان تیره خواهد شد.
این آگاه سیاسی آزادی ملا برادر را در پروسۀ صلح زیاد امیدوار کننده نمی‌داند و می‌گوید، اگر ملابرادر از حمایت رهبری طالبان برخوردار شود، در این صورت به قطر خواهد رفت و در پروسۀ صلح تاثیر گذار خواهد بود.
او گفت، اما با توجه به اینکه دولت افغانستان خواهان ایجاد دفتری برای طالبان در مکانی غیر از قطر است، به این دلیل آزادی ملا برادر تأثیر چندانی روی روند صلح افغانستان نخواهد گذاشت.
مژده هدف پاکستان از رهایی ملا برادر را مذاکره با طالبان پاکستانی دانسته افزود، طالبان پاکستانی چندین گروه اند؛ اما یک رهبری مشترک دارند که همانا ملا عمر است؛ بنابراین طالبان افغان می‌توانند در پروسۀ صلح پاکستان موثر باشند و اگر دولت پاکستان بخواهد که این نقش را به ملا برادر بدهد از امکان به دور نیست.
ملا عبدالغنی برادر که از آن به عنوان فرد شماره دوم گروه طالبان یاد شده، در سال ۲۰۱۰ در شهر کراچی پاکستان بازداشت شد و حدود سه و نیم سال را در بند پاکستان سپری کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.