طرح بریتانیا برای حضور پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان

- ۳۱ سنبله ۱۳۹۲

فرماندهان ارتش انگلیس به دنبال اجرایی کردن برنامۀ استقرار ۲۰۰ سرباز انگلیسی در ولایت هلمند پس از خروج نیروهای ناتو از کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی هستند.
به نوشته روزنامه تلگراف، این پیشنهاد اولین اذعان رسمی دولت انگلیس در این باره است که لندن می‌تواند نیروهای خود را در این ولایت که در هفت سال گذشته قریب به ۴۵۰ سرباز در آن کشته شدند، نگه دارد.
فرماندهان ارشد ارتش انگلیس همچنین نگرانی خود را درباره اینکه نیروهای ارتش افغان آماده‌گی لازم را در رویارویی با طالبان ندارند، ابراز داشته و گفتند که نارضایتی و بی‌میلی در نگه داشتن نیروها در هلمند پس از سال ۲۰۱۴ میلادی تضعیف کننده روحیه نیروهای افغان و تاثیر انگلیس در کابل است.
منابع ارشد ارتش انگلیس همچنین اعلام کردند: این پیشنهاد مربوط به استقرار ۲۰۰ سرباز انگلیسی در اردوگاه نظامیان بسشن در ولایت هلمند برای فعالیت به عنوان مشاوران نظامی در مقر نیروهای ارتش افغان است.
سربازان انگلیسی قرار است در داخل مقر باقی بمانند و به میدان جنگ وارد نشوند، اما قرار است به فعالیت آموزشی، اطلاعاتی و لجستیکی بپردازند.
جنرال‌های ارتش افغانستان نیز می‌گویند که همچنان خواهان کمک از سوی غرب برای سازماندهی توانایی هوایی و خدمات پزشکی هستند.
فرماندهان نظامی انگلیس برای چند ماه است که به دنبال اجرای این برنامه هستند، اما منابع مطلع گفته‌اند که این مساله با مقاومت از سوی دفتر نخست وزیری این کشوربه دلیل پرهزینه بودن این مساله و نگرانی از حضور این سربازان در میدان نبرد مواجه شده است.
ماموریت نظامی ناتو در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان پایان می‌یابد، اما انگلیس در حال خارج کردن هزاران تن از سربازان خود از این کشور است و کنترل امنیتی افغانستان را به دست سربازان پولیس این کشور سپرده است.
تعداد سربازان انگلیس در افغانستان قرار است در پایان سال جاری میلادی از ۱۰ هزار تن به ۵۲۰۰ تن برسد. تاکنون نیز دولت لندن اعلام کرد که تنها حدود ۲۰۰ سرباز را در کابل و پس از پایان سال ۲۰۱۴ میلادی باقی می‌گذارد.
دولت امریکا نیز احتمالاً ۱۰ هزار سرباز در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ نگه می‌دارد و قرار است پس از خروج نیروهای انگلیسی از پایگاه این نیروها در هلمند، نیروهای باقی مانده امریکایی کنترل این پایگاه را برعهده بگیرند و اگر نیروهای انگلیسی هم باقی بمانند بر حمایت و حفاظت نیروهای امریکایی متکی خواهند بود.
فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس گفت که لندن باید منتظر امریکا در باقی گذاردن نیروهایش در افغانستان بماند و سپس تصمیم‌گیری کند.
یکی از منابع وزارت دفاع انگلیس نیز اعلام کرد، ناتو هنوز مشخص نکرده که آیا قصد دارد پس از سال ۲۰۱۴ میلادی به کمک نیروهای باقی مانده خارجی در افغانستان بپردازد یا خیر و تاکنون نیز انگلیس هیچ گونه درخواستی در این باره دریافت نکرده است.
تعداد تلفات افغان‌ها همزمان با به دست گرفتن کنترل امنیتی توسط نیروهای این کشور افزایش یافته است چرا که نیروهای پولیس، امنیت ملی و ارتش این کشور از قدرت کافی برای برقراری امنیت و مقابله با شبه‌نظامیان برخوردار نیستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.