در جشنواره فلم حقوق بشر در کابل افغانستان کوچک و آخرین رییس جمهور برنده شدند

- ۱۹ میزان ۱۳۹۲

برنده‌گان دومین جشنواره بین المللی فیلم حقوق بشر افغانستان، اعلام شد و هیات داوران به هشت فیلم در بخش‌های اصلی رقابت جشنواره جایزه دادند.
فیلم مستند «افغانستان کوچک» ساخته بصیر سیرت، فیلمساز افغان، و فیلم کوتاه داستانی «آخرین رییس جمهور»، اثر محمد جمیل ژاله، برندگان دومین جشنواره بین المللی فیلم حقوق بشر در بخش داخلی جشنواره اعلام شدند.
این دو فیلم در کنار ۲۳ فیلم دیگر به نماینده‌گی از سینمای افغانستان در این جشنواره رقابت کردند.
کلیک فیلم های این جشنواره در سه بخش داخلی، خارجی و دانشجویی و در سه ژانر مستند، کوتاه و انیمیشن رقابت کردند. هیچ اثر انیمیشن در این جشنواره جایزه نبرد.
روز پایانی جشنواره با حضور نزدیک به چهارصد مهمان خارجی و داخلی، اجرای نوازندگان افغان، رقص تکنو و اعطای جوایز پایان یافت.
در بخش دانشجویی جشنواره، فیلم کوتاه «سعادت به مازار می‌رود» کار مشترک ویس سنجر و خادم حسین بهنام مقام اول، فیلم کوتاه «خُر و پُف» ساخته محمد عارف محبی مقام دوم و فیلم کوتاه «نامه‌ای از پسرم» مقام سوم را گرفتند.
همچنین فیلم‌ بلند داستانی «حتی اگر برای همه» از سینمای ارمنستان، فیلم کوتاه داستانی «نامزد» از کانادا و مستند «در آرزوی هیلیوود» از آمریکا، جایزه بخش بین‌المللی این جشنواره را از آن خود کردند.
در حاشیه این جشنواره پنج جایزه فرعی نیز به بهترین بازیگران مرد، بهترین بازیگران زن و بهترین بازیگر کودک داده شد.
پنج داور عمدتا فعالان حقوق بشری و سینماگران مطرح افغان و خارجی عضویت هیات داوران جشنواره را داشتند.
عتیق رحیمی فیلمساز شناخته شده افغان، جان برگان کاگردان سینما از بریتانیا، لاتیکا پدگانکار نویسنده و مترجم هندی، شوکت امین کارگردان سینما و فعال حقوق بشری از عراق و حسینا مرزبان، بازیگر افغان، داوران جشنواره بودند.
جان برگان
جان برگان فیلمساز بریتانیایی که برای داوری جشنواره از بریتانیا به کابل آمده است به بی‌بی‌سی گفت از تماشای فیلم‌های این جشنواره حیرت زده شده است.
او گفت که فیلم‌های نامزد در جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر افغانستان، در ژانرها و قالب‌های مختلف بود که کار گزینش بهترین فیلم را برای هیات داوران مشکل ساخت.
آقای برگان افزود: «من هیجان زده شدم که فیلم هایی با چنین کیفیت بالا را در این جشنواره دیدم، به ویژه فیلم هایی که در بخش دانشجویی رقابت کردند. من فکر می کنم فیلم‌سازان این بخش اثر خود را در سینمای افغانستان خواهند گذاشت.»
جشنواره بین المللی فیلم حقوق بشر افغانستان جزو ۳۳ جشنواره جهانی است که با موضوع حقوق بشر در نقاط مختلف دنیا برگزار می شود.
دور اول این جشنواره دو سال پیش در ولایت های کابل و بلخ برگزار شد و نمایش تعدادی از فیلم ها از جمله فیلم همسایه که گوشه‌ای از وضعیت زندگی افغان ها در ایران را تصویر کرده است، جنجال آفرین شد.
برگزارکنندگان جشنواره می گویند که امیدوارند بتوانند جشنواره را همه ساله در نقاط مختلف افغانستان برگزار کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.