رییس‌جمهور غنی در ششمین دور نشست قلب آسیا: تروریستان بدون حمایت پاکستان یک ماه دوام نمی‌آورند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 15 قوس 1395 - ۱۴ قوس ۱۳۹۵

ششمین دور نشست قلب آسیا برای افغانستان با حضور ۴۰ کشور جهان در شهر امریتسر در کشور هند برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان به تشریح برنامه‌های اقتصادی و شرایط کنونی در افغانستان پرداخت و برنامه‌های دولت خویش را برای تقویت وضعیت اقتصادی، مبارزه با قاچاق و جنایات سازمان یافته بیان کرد.
mandegar-3رییس جمهور غنی، در این نشست یادآوری کرد که عناصر تروریستی باید در دو طرف مرز افغانستان و پاکستان شناسایی و با آن با جدیت مبارزه شود.
آقای غنی یکبار دیگر خواهان مبارزه جدی و صادقانه پاکستان با گروه‌های تروریستی شد. او گفت که جنگ نااعلام شده در افغانستان شدت یافته است.
محمد اشرف غنی تأکید کرد که سال گذشته نیز افغانستان تلفات زیادی را متقبل شده است که این غیر قابل قبول است.
آقای غنی خاطر نشان ساخت که نزدیک به ۳۰ گروه ترورستی قسمی که سازمان ملل نام برده است تلاش دارند در افغانستان پایگاه ایجاد کنند.
وی با بیان این مطلب که شبکه‌های جنایتکار دهلیزی را برای فعالیت‌های جنایی فراهم می سازد، بیان داشت: ما نیاز به گفت‌وگو و تعامل شدید داریم به طوری که بتوانیم با اقتصاد جنایی منطقه مقابله کنیم.
رییس جمهور تاکید کرد که برای تأمین امنیت در افغانستان تلاش‌ها جریان دارد.
او در بخش دیگری از سخنان خود به رابطه نزدیک و پایدار هند و افغانستان اشاره کرد و گفت که هیچ نوع رابطه پنهانی میان افغانستان و هند وجود ندارد. مردم افغانستان تلاش‌های هند را هیچ گاه نادیده نخواهند گرفت.
وی اظهار داشت که اتصال افغانستان با دیگر کشورها و گسترش سیستم ترانسپورتی، از گام‌های مهم دولت افغانستان است و تلاش‌ها برای وصل شدن افغانستان از راه ازبکستان به جهان ادامه دارد.
محمد اشرف غنی گفت که کاهش در هزینه حمل و نقل تغییرات قابل مشاهده به زند‌گی مردم در افغانستان خواهد آورد و مردم این کشور را از فقر بیرون می‌سازد.
آقای غنی با بیان این مطلب که افغانستان با موقعیت در قلب آسیا می‌تواند سرمایه گذاران را اعتماد به نفس دهد، گفت که توانایی افغانستان در قسمت جذب سرمایه گذاری در بخش انرژی نشان می‌دهد که افغانستان در حال پیشرفت است.
رییس جمهور هم‌چنان تاکید کرد که گفت‌وگوها به زودی درباره دهلیز هوایی میان افغانستان و هند آغاز می‌شود.
آقای غنی گفت این نشست در حالی تدویر یافته است که افغانستان با فرصت‌های بزرگ و تهدیدهای عمده روبه‌رو است.
رییس جمهور غنی گفت که تروریست‌ها بدون داشتن پناهگاه در پاکستان حتی یک ماه هم داوم نمی آورند.
وی افزود: حتی یکی از رهبران کلیدی گروه طالبان نیز اذعان کرده است که پاکستان به آنها پناهگاه می‌دهد.
آقای غنی در بخش دیگر سخنان خود گفت که پاکستان وعده”۵۰۰ میلیون دالری براس بازسازی افغانستان داده است و بهتر است که این کمک‌ها برای مبارزه با تروریسم استفاده شود.
او گفت که ما باید گذرگاه‌های تروریسم را شناسایی کنیم و صندوق وجهی‌یی را برای مبارزه با این پدیده ایجاد نماییم.
هم‌چنان، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه نیز گفت که تقویت همکاری‌های منطقه‌یی رکن مهم سیاست خارجی افغانستان می باشد. به همین دلیل پروسه قلب آسیا در پیشبرد این هدف ضروری بوده، طوری که همه را قادر می‌سازد تا در شمار زیادی از مسایل امنیتی و توسعه‌ای مورد علاقه و هم‌چنان نگرانی مشترک همکاری نمایند.
آقای ربانی گفت:”علی‌رغم دست آوردهای ما در این پروسه، باید کارهای زیادی غرض رفع چالش‌های باقی‌مانده صورت گیرد. طولانی‌شدن تهدیدهای امنیتی توسط تروریسم و افراط گرایی از جمله دغدغه‌های اصلی همه دولت‌ها است.
از سویی هم، نرندرا مودی نخست وزیر هند با تأکید بر گسترش همکاری‌های منطقه‌یی در امر مبارزه با تروریزم می‌‎گوید که سکوت در برابر تروریزم و حامیان آن، آنان را جسور خواهد ساخت.
نرندرا مودی، نخست وزیر هند در مراسم افتتاح “ششمین کنفرانس قلب آسیا” که صحبت می‌کرد، گفت که همه کشورهای منطقه باید با قاطعیت در برابر هراس‌افگنان و باداران آنان مبارزه کنند.
آقای مودی با بیان این مطلب که مبارزه با تروریسم مسوولیت تمامی کشورهای منطقه است، اظهار داشت که تهدید افغانستان، برای همه کشورهای منطقه تهدید است و امنیت افغانستان برای همه امنیت است.
نخست وزیر هند، خواهان گسترش همکاری‌های منطقه‌یی در امر مبارزه با تروریسم شد و تاکید کرد که سکوت و بی‌حرکتی در برابر تروریسم در افغانستان و منطقه تنها تروریسم را جسور می‌سازد.
وی، یکبار دیگر حمایت هند از پروسه صلح افغانستان به رهبری افغانستانی‌ها را اعلام کرد.
آقای مودی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که کمک‌های کشورش در تمام بخش ها با افغانستان ادامه خواهد داشت.
نخست وزیر هند با بیان این مطلب که کمک با افغانستان از هدف‌های ما است، اظهار داشت که رایزنی در مورد ایجاد دهلیز هوایی تجارتی میان هند و افغانستان به زودی آغاز می‌شود.
گفتنی است که ششمین کنفرانس قلب آسیا، با حضور نمایندگان ۴۰ کشور در شهر امریتسر در هند برگزار شد.
محورهای اصلی ششمین نشست قلب آسیا مبارزه با تروریسم و جست‌وجوی راه‌های تأمین صلح در افغانستان است و برعلاوه توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان افغانستان و هند، افغانستان و دیگر کشورهای منطقه نیز از موضوعات مورد بحث در این نشست است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.