اوباما برای مقابله با طالبان پا جای پای کلینتون می‌گذارد

- ۲۸ میزان ۱۳۹۲

بر اساس اسناد و مدارک موجود مشخص شد که رییس‌ جمهوری اسبق امریکا در سال ۱۹۹۸ میلادی از نواز شریف، نخست‌وزیر وقت پاکستان درخواست کرده تا برای جلوگیری از حمله رهبر سابق القاعده از نفوذ خود بر طالبان استفاده کند.
به گزارش خبرگزاری پی تی آی، بر اساس داده‌های منتشر شده از مکالمات تلفنی از کتابخانه بیل کلینتون، رییس‌جمهوری اسبق امریکا، وی از دفتر ریاست جمهوری با نواز شریف تلفنی سخن گفته و براساس داده‌های اطلاعاتی مبنی بر حمله قریب الوقوع القاعده خواستار کمک شخصی شریف شده بود.
نواز شریف در آن زمان به کلینتون گفت که طالبان نافرمان و فاقد روحیه همکاری است.
بیل کلینتون خواستار کمک نواز شریف برای غلبه بر طالبان به منظور جلوگیری از حمله القاعده علیه اهداف امریکایی شد و از نواز شریف خواست تا کمک کند اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده تحویل مراجع قانونی شود.
کلینتون در ۱۸ دسامبر ۱۹۹۸ میلادی پس از دریافت اطلاعاتی درباره احتمال حمله القاعده به نواز شریف گفت: من کمک شخصی شما را می‌خواهم.
در جریان این مکالمه شش دقیقه‌یی، بیل کلینتون از نواز شریف خواست تا از روابط خود با رهبران طالبان که بعدا حاکمان افغانستان شدند، استفاده کرده و بن‌لادن را تحویل قانون دهد.
بر اساس این اسناد، نواز شریف به کلینتون گفت: من موضع و نگرانی شما را می‌دانم.
هم‌اکنون، پس از ۱۵ سال از آن مکالمه تلفنی، زمانی که نواز شریف با باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا در ۲۳ اکتبر سال جاری میلادی در کاخ سفید بر سر یک میز می‌نشینید، اوباما درست مثل بیل کلینتون از نواز شریف برای متقاعد کردن طالبان در انجام مذاکرات صلح کمک می‌خواهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.