خیابانی به نام ارسلا جمال نام‌گذاری می‌شود

- ۲۹ میزان ۱۳۹۲

شورای وزیران افغانستان به وزارت اطلاعات و فرهنگ دستور داده که خیابانی را به نام ارسلا جمال، والی لوگر که روز عید قربان در مسجد جامع مرکز این ولایت ترور شد، نام‌گذاری کند.
ارسلا جمال در روز اول عید قربان در اثر انفجار بمبی که به گفته اداره عمومی امنیت ملی افغانستان، در میان نسخه‌های قرآن کارگذاری شده بود، در وقت سخنرانی پس از نماز عید در مسجد جامع شهر پل علم، مرکز ولایت لوگر کشته شد.
دفتر مطبوعاتی اداره امور ریاست جمهوری در گزارشی نوشته که شورای وزیران مرگ آقای جمال را «ضایعه بزرگ در عرصۀ دولتداری» دانسته است.
پیشتر اعلام شده بود که حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان سه مقام ارشد امنیتی ولایت لوگر را به دلیل. ناتوانی در جلوگیری از ترور ارسلا جمال والی این ولایت، برکنار کرده است.
دین محمد درویش، سخنگوی والی لوگر به بی‌سی‌سی گفت که عبدالصبور نصرتی، فرمانده و رییس‌‎خان صادق عبدالرحیم‌زی مسوول امنیت پولیس و محمدامان رییس امنیت ملی لوگر به دلیل عدم دقت در اجرای وظیفه، از سمت‌های خود برکنار شدند.
او افزود که دو تن از مقام‌های جدید به جای این افراد تعیین و به کار آغاز کردند: عبدالحکیم اسحاق زی، فرمانده پولیس و عبدالولی طوفان تره‌کی، آمر امنیت.
سخنگوی والی لوگر گفت که هنوز نام رییس جدید اداره امنیت ملی اعلام نشده و ممکن است به زودی او هم معرفی شود.
آقای درویش گفت که در پی تحقیقات در مورد قتل آقای جمال، گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که بمب در میز خطابه کار گذاشته شده بود، اما اداره امنیت ملی بعد از تحقیقات اعلام کرد که بمب در بین کلیک نسخه‌های قرآن کارگذاشته شده بود.
سخنگوی ولایت لوگر افزود که ممکن است بمب در بین نسخه‎های قرآن در میز خطابه کار گذاشته شده بود. به گفته آقای درویش این میز کاملاً از بین رفته است.
در تصاویر ویدئویی که اداره امنیت ملی از محل انفجار پخش کرد، نسخه‌های نیم سوخته قرآن در این محل دیده می‌شد.
قاری یوسف احمدی که خود را سخنگوی گروه طالبان معرفی می کند، با ارسال پیامی گفته که ترور آقای جمال کار این گروه بوده است.
پیشتر مسئولیت ترور آقای جمال را یک شاخه تندرو و نه چندان شناخته شده گروه طالبان موسوم به «محاذ فدایی تحریک اسلامی افغانستان» به عهده گرفته بود. فردی به نام قاری حمزه با ارسال پیامی از جانب این گروه، مسئولیت گروه خود در این رویداد را اعلام کرد.
ترور ارسلا جمال به این صورت، در مکان مقدس و در روز عید مذهبی مسلمانان، واکنش‌های منفی زیادی را به دنبال داشت. ظاهراً نهادی که از نظر بسیاری، انتظار می رفت در این مورد واکنش نشان دهد، شورای علما بود، اما واکنش نشان نداد.
در انتقاد به آنچه که «خاموشی» شورای علما خوانده شده، شماری از اعضای مجلس نمایندگان از این شورا خواسته که باید به بمبگذاری در بین نسخه‌های قرآن در مسجد واکنش نشان دهد.
همچنین روز یکشنبه اعضای مجلس سنا در انتقادهای مشابهی از شورای علما، به عنوان مهمترین نهاد مذهبی کشور خواستند که ترور اینچنینی والی لوگر را محکوم کند.
در چند سال اخیر یک رشته حملات مرگبار در داخل مساجد در مناطق مختلف افغانستان به وقوع پیوسته که به گروه‌های شورشی نسبت داده شده است.
پیکر ارسلا جمال روز پنجشنبه گذشته، ۲۵ میزان/مهر با تشریفات رسمی و با حضور شماری از مقام‌های ارشد دولتی، در عقب قصر دارالامان و در کنار ساختمان جدید پارلمان افغانستان به خاک سپرده شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.