بسم‌الله محمدی در آلمان: تردید در بارۀ توانایی ارتش تصور باطل است

- ۰۳ عقرب ۱۳۹۲

بسم الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان روز پنج شنبه با همتای آلمانی‌اش توماس دیمیزیر در برلین ملاقات کرد. او ابراز اطمینان کرد که لویه جرگه افغانستان تا اواسط ماه نوامبر در مورد مصونیت قضایی سربازان امریکایی تصمیم می‌گیرد.
در پایان سال ۲۰۱۴ وقتی نیروهای رزمی ناتو از افغانستان خارج می شوند، قرار است اردو و پولیس ملی افغانستان همه مسوولیت‌های امنیتی کشور را به عهده بگیرند. در نظر است که بعد از آن نیز قطعات کوچکتر نیروهای بین‌المللی در افغانستان باقی بمانند تا نیروهای داخلی کشور را آموزش و مشوره بدهند. اما در راه رسیدن به ماموریت جدید که قرار است زیر نام «حمایت قاطع» شروع شود، موانعی وجود دارد. توماس دیمیزیر، وزیر دفاع آلمان روز پنج شنبه در برلین با همتای افغان خود بسم الله محمدی راجع به مانع اصلی که مصنویت قضایی سربازان امریکایی است، گفت‌وگو کرد.
وضعیت حقوقی سربازان امریکایی حقوق و مکلفیت‌های آنها را تعریف و تنظیم می‌کند. در این مساله پیش از همه سوال مصونیت سربازان خارجی مطرح است. شرکای ناتو خواستار این مصونیت قضایی سربازان خارجی در افغانستان اند، اما جانب افغانستان آن را رد می‌کند. مشخص شدن مصنویت قضایی سربازان امریکایی قرار است طرح اولیه‌یی برای توافقات با دیگر متحدان به شمول آلمان نیز باشد. به این ترتیب، این مساله پیش نیاز اصلی ماموریت جدید ناتو در افغانستان است.
اطمینان به تصمیم گیری لویه جرگه
به نظر می‌رسد در نشست دو روزه ناتو در بروکسل که روز چهارشنبه پایان یافت، پیشرفتی در مساله وضعیت حقوقی سربازان به دست آمد. توماس دیمیزیر گفت که پیش از این نشست، «همه ما کاملاً نامطمین بودیم». وزیر دفاع آلمان اما بعد از این نشست «خیلی خوشبین» است که جانب افغانی به زودی در مورد وضعیت حقوقی سربازان تصمیم می گیرد. بسم الله محمدی نیز در برلین ابراز اطمینان کرد که لویه جرگه مساله وضعیت حقوقی سربازان امریکایی را تا اواسط ماه نوامبر تایید و امضا خواهد کرد
تصویب نمودن مساله وضعیت حقوقی سربازان به این دلیل یک پیش شرط است که ایالات متحده امریکا بتواند شمار نیروهای خود در افغانستان برای بعد از سال ۲۰۱۴ را مشخص کند. آلمان قبلاً آمادگی خود را اعلام کرده است که با ۶۰۰ تا ۸۰۰ سرباز در این ماموریت سهم می گیرد. فعلاً در مورد حضور مجموعی ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰ سرباز برای ماموریت آموزشی و مشورتی سخن گفته می شود.

رد انتقاد تند کرزی از ناتو
در عین زمان، بسم الله محمدی تلاش کرد صدمه‌های ماموریت ناتو و آیساف را محدود جلوه دهد. اخیراً حامد کرزی رییس جمهور افغانستان از ناتو انتقاد کرد و گفت که ماموریت ناتو برای افغانستان «رنج های بی شماری خلق کرد، جان های زیادی را گرفت و دست آوردی نداشته است، زیرا کشور امنیت ندارد».
وزیر دفاع افغانستان گفت که حامد کرزی با این انتقادش «چنین منظوری نداشته است». به گفته او، در برخی مواقع احساسات به جوش می‌آید، اما در کابل در مورد ماموریت ناتو طور دیگری فکر می‌شود. محمدی از مردم آلمان سپاسگزاری کرد که حتی در «زمان‌های دشوار» نیز به افغانستان کمک کرده اند و به خاطر سربازانی که «در افغانستان جان داده اند» ابراز تسلیت و همدردی کرد.
وزیر دفاع آلمان نیز متقابلاً گفت: «ما احساس می‌کنیم که در افغانستان مورد استقبال قرار می‌گیریم… ما تنها در صورتی می‌توانیم در افغانستان موفق باشیم، که مورد پذیرش قرار بگیریم، و من فکر می‌کنیم همین طور است».
بسم الله محمدی در مورد این اظهارات که نیروهای اردوی افغانستان در وضعیتی نیست که بعد از خروج سربازان بین المللی از کشور دفاع کنند، گفت که «این تصور باطل است». او افزود که نیروهای اردوی ملی افغانستان در شش ماه گذشته مستقلانه از وطن شان دفاع کرده اند. او اشاره کرد که طالبان حملات خود را تشدید کردند، دروازه‌های مدرسه‌های شان را در آن طرف مرز مسدود کرده و وارد جنگ در افغانستان شدند، اما نیروهای امنیتی افغانستان با آنها مقاومت نمودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.