کمیسیون انتخابات برای هشتاد برنده اعتبارنامۀ انتخاباتی داد

- ۲۰ دلو ۱۳۹۷

mandegarکمیسیون انتخابات افغانستان برای هشتاد برنده انتخابات پارلمانی از ۱۸ ولایت اعتبار نامۀ انتخاباتی داد. در نشستی که دیروز از سوی این کمیسیون برگزار شده بود، نامزد‌ان پیشتاز ولایت‌های بامیان، دایکندی، جوزجان، ارزگان، لغمان، کاپیسا، زابل، پنجشیر، پروان، خوست، سمنگان، بدخشان، فاریاب، سرپل، فراه، نیمروز، کنر و نورستان وثیقه انتخاباتی به دست آورده اند.
گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات در نشست دیروز ضمن این که از شفافیت در بررسی آرای انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان اطمنان داد، گفت: «انتخابات پروسه رقابتی بوده، برنده و بازنده دارد. به همه تان قسم می‌دهم اگر من یا دیگری رشوتی خواسته باشد آن را افشا و به مراجع عدلی و قضایی بسپارید، نه به رسانه ها، رسانه‌ها محکمه نیستند».
آقای صیاد تأکید کرد کسانی که از سوی کمیسیون انتخابات به عنوان برندهگان انتخابات پارلمانی اعلام شده است به رأی مردم به این مرحله رسیدند و کمیسیون تنها این پروسه ملی را مدیریت کرده است. به گفتۀ او انتخابات پارلمانی نتیجۀ قربانی‌های نیروهای امنیتی و مردم افغانستان بوده است.
این درحالی است که از برگزاری انتخابات پارلمانی سه‌ونیم ماه می‌گذرد، اما تا کنون کمیسیون انتخابات نتوانسته نتایج نهایی انتخابات تمامی ولایات را اعلام کند.
تاکنون کمیسیون انتخابات تنها نتایج ۱۹ ولایت را اعلام کرده و قرار است نتایج ولایات باقی مانده پس از بررسی‌های کمیسیون رسیدهگی به شکایات انتخاباتی اعلام شود. به باور آگاهان شاید کمیسیون یک ماه دیگر هم نتواند نتایج نهایی انتخابات را اعلام کند.
از سویی ‌هم، با اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی، ده‌ها تن از نامزدان معترض در کابل و چند ولایت دیگر که به فهرست نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی راه نیافته اند، دست به اعتراض زده و خواستار ابطال انتخابات پارلمانی شده اند
مسوولان کمیسیون انتخابات می‌گویند که مسدود کردن دفاتر و جاده‌ها راه حل نیست و نامزدان معترض باید از راه‌ قانونی مشکل خود را حل کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.