ده هزار سرباز امریکایی در افغانستان می‌مانند فصل جدید مناسبات با امریکا

گزارشگر:یک شنبه 16 قوس 1393 - ۱۵ قوس ۱۳۹۳

رییس‌جمهور افغانستان در کنفرانس خبری مشترک با چاک هیگل وزیر دفاع امریکا در کابل تصریح کرد از ابتدای سال نو میلادی نیروهای امنیتی افغانستان مسوولیت همه‌جانبۀ حفاظت از کشور را به دوش می‌گیرند.
اشرف غنی گفت: از جنوری ۲۰۱۵ مناسبات جدید با امریکا بر اساس پیمان استراتژیک و امنیتی که پارلمان افغانستان هفته پیش آن را تصویب کرد، انجام می‌شود. mnandegar-3
رییس‌جمهور غنی گفت موضوع دیگر مورد بحث ضرورت صلح و تلاش همه جانبه برای ثبات منطقه بود.
دکتر اشرف غنی گفت: دنیا با خطراتی مواجه است و ما مصمم هستیم از این خطرات جلوگیری شود.
چاک هیگل وزیر دفاع مستعفی امریکا در کنفرانس خبری مشترک با رییس جمهور افغانستان گفت با آغاز سال جدید میلادی حدود ده هزار و هشتصد نیرو در افغانستان باقی خواهند ماند. هیگل گفت قرار است تعداد نیروها تا پایان سال ۲۰۱۵ به پنج هزار و پانصد نفر کاهش یابد. او متذکر شد مردم و دولت افغانستان از ما خواسته اند این کشور را ترک نکنیم. هیگل گفت همکاری‌های امریکا و افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت.
چاک هاگل قبل از فرود آمدن هواپیمایش در فرودگاه کابل به خبرنگاران گفت: افغانستان راهی طولانی را پیموده است و دولت منتخب جدید این کشور و ارتشش امروز آماده هستند که وظیفه خود را برعهده بگیرند آن هم در حالی که بخش گسترده‌یی از نیروهای بین‌المللی تا پایان ماه جاری این کشور را ترک می‌کنند.
هاگل تا انتخاب وزیر دفاع جدید، عهده‌دار سمتش خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر دفاع امریکا در این سفر گفت که معتقد است افغان‌ها خواهند توانست به صورت موفقیت‌آمیز افزایش حملات طالبان را در کابل، پایتخت ، کمتر کرده و کشور را با ثبات کنند.
وی تاکید کرد: طالبان به حملات تهاجمی خود ادامه می‌دهد و این قابل پیش بینی است که آن‌ها هر کاری را که از دستشان بر می‌آید برای تضعیف و مخدوش کردن دولت جدید افغانستان تحت ریاست جمهوری اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی این کشور انجام می‌دهند. اما باید به این مساله اشاره کرد که آن‌ها مدت‌هاست که شکست خورده‌اند و بعید به نظر می‌رسد که بار دیگر موفق شوند.
وزیر دفاع امریکا گفت: من به نیروهای امنیتی افغان اطمینان دارم که می‌توانند با چالش‌هایی که پیش رو دارند به صورت موفقیت آمیزی کنار آیند. همچنین کشمکش برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به مامن امن برای القاعده امری مشکل اما امکان پذیر است. من باید به این مساله اشاره کنم که مردم و کشور افغانستان هم اکنون بهتر از ۱۳ سال قبل هستند؛ زمانی که نیروهای امریکایی وارد این کشور شدند. البته باید به این مساله اشاره کنم که این روند هنوز تکمیل نشده است و مدت زیادی باید سپری شود. من با جنرال جان کمپبل، فرمانده ارشد امریکایی در افغانستان درباره کاهش تعداد نیروهای امریکایی و همچنین مسائل دیگر رایزنی می‌کنم.
این نخستین سفر وزیر دفاع امریکا به افغانستان پس از امضای توافقنامه امنیتی بین افغانستان و امریکا و همچنین بین افغانستان و ناتو است.
براساس این توافقنامه، امریکا ۹۸۰۰ سرباز خود را در افغانستان نگه خواهد داشت و بقیه آنها این کشور را ترک خواهند کرد. همچنین براساس این توافقنامه، ماموریت رزمی این نیروها هم به پایان خواهد رسید.
پس از این، نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان نقش حمایتی خواهند داشت و عمدتاً در زمینه‌های آموزشی، فنی و مالی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حمایت خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.