دومین نشست مشورتی اجندای ملی- هرات گفـت وگوی اشـتراک کننده گان

- ۰۵ عقرب ۱۳۹۲

بخش هشتم

یادداشت: دومین نشست مشورتی طرح اجندای ملی، اخیراً با حضور نخبه‎گان سیاسی، فرهنگیان، استادان دانشگاه‎ و دانشجویان حوزۀ جنوب‌غرب در ولایت هرات برگزار شد.
در این نشست، اشتراک‎کننده‎گان پیشنهادها‎ و دیدگاه‌های‌شان را در خصوص طرح اجندای ملی ارایه کردند و همچنان حمایت‎شان را از این طرح ابراز داشتند.
طرح اجندای ملی از سوی احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود ارایه شده است.
در این طرح ضمن ارایۀ طرحِ خروج از بن‎بست کنونی، در خصوص تأمین صلح پایدار در افغانستان نیز راه‎کارهایی ارایه شده است.
طرح اجندا، با استقبال نهادهای خارجی از جمله سازمان‎ ملل متحد و نهادهای داخلی کشور رو برو شده است.
پس از این، گفت‎‏وگوهای دومین نشست مشورتی طرح اجندای ملی را که در ولایت هرات برگزار شده بود، به‌ترتیب در روزنامه به نشر می‎سپاریم.

سعید حقیقی:
فکر می‌کنم نامزدان محترمی که تا حال ثبت نام کرده‌اند، همین مسایل را گفته اند و تعهد کرده اند که با همین آرمان‌ها پیش می‌روند، حال باید ببینیم که آنها چه کار می‌کنند.
از آقای میر اصغر شفیق‌یار خواهش می‌کنم صحبت کنند.
میر اصغر شفیق‌یار:
نخست از همه برای همۀ شما عزیزان سلام می‌فرستم. بعد می‌خواهم سخنان خود را با این شعر آغار کنم:
اتحاد و اتفاق و اتفاق و اتحاد
تا نباشد می نیاید عزم و داد
در دبستانی که درسش بنده‌گی‌ست
خرم آن طفلی که ماند بیسواد
دوستان و عزیزان، هرگاه در هر مجلسی که صحبت از وحدت ملی و مسایل ملی می‌شود، خصوصاً از صلح، چنان اشتیاقی در وجودم پیدا می‌کنم، مثل این که برای یک انسان بسیار گرما زده و تشنه صحبت از چشمه‌ساران آب زلال سرد کنید.
خود تان حدس و گمان بزنید که چه‌قدر عطش و تشنه‌گی داریم.
بحران‌های موجود در کشور ما علی رغم آن که برایند توطیه جهانی دشمنان اسلام و عمال داخلی آن است، عوامل دیگری نیز دارد که در پیشاپیش آن نبود تعلیم و ضعف مفرط ایمان و عقیده به بارگاه خداوند ج قرار دارد.
اگر دیروز خون هزاران انسان بیگناه در راه منفعت طلبی‌های تنظیمی و گروهی ریخته شد و اگر امروز هم شاهد گسترش ظلم و ستم و فساد و بی‌عدالتی‌ها در تمام عرصه‌های زنده‌گی هستیم؛ اگر امروز نظاره می‌کنیم که احزاب سیاسی و گروه‌های زیادی با تمویل و حمایت قدرت‌های استعماری خارجی این ملت را به ملیت‌ها و مناطق تقسیم می‌کنند، با مرام‌ها و مصلحت‌های سیاسی و سیاست‌های مختلف‌شان در جهت جدا سازی مردم از یک دیگر گام برداشته اند، برای افزودن تعداد نفرات خودشان به هر وسیلۀ نفاق مثل قوم، نژاد، زبان، مذهب، سمت و به هزاران خدعه و نیرنگ دست می‌زنند؛ همۀ این‌ها ناشی از دردِ معنویت و عدم حضور یک نسل متعهد و مسوولیت‌پذیر در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی است؛ با توجه به همین اهمیت بوده است که قرآن‌کریم فلسفۀ بعثت حضرت محمد مصطفی «ص» را، آشنا کردن مردم با آموزه‌های دینی، تزکیه نفس‌ها، تربیت انسان‌ها و برپایی عدالت در جامعه می‌داند.
بنابر این، تربیت یک نسل متعهدی که به تمام ارزش‌های اسلامی و انسانی پا بند باشند و در برابر امت اسلامی احساس مسوولیت نمایند و روی هم‌رفته بار سنگین مبارزه و دعوت را بدوش بردارند، یک وجیبه است و مشکلات عدیدۀ دنیای اسلام و وطن عزیز ما افغانستان قابل حل و فصل نخواهد بود مگر تنها و تنها با روی صحنه آمدن چنین نسل متعهد که البته تربیت این نسل با تلاش‌های فردی و پراکنده امکان پذیر نیست؛ بلکه نیازمند تلاش‌های مستمر و سامان‌مند در چارچوب یک سازمان متکامل و متوازن اسلامی؛ دیگر این که برای همه می‌گویم هیچ صلحی بدون عدالت تحقق نخواهد یافت، و لازمۀ عدالت تلاش‌های پیگیرانه برای برقراری عدل و داد می‌باشد، بر ما مسلمانان است که عیارانه و مجاهد وار با تلاش و کوشش در پی برقراری این صلح و عدل، پاسبان احکام خدا باشیم .
تا زمانی که خدمت خالصانه، برابری و برادری و احساس هم‌دردی و انسانیت پیدا نشود و تا مدامی که جلو ظلم و ستم، فساد و بی عدالتی و پاره کردن شکمِ دیگران که روز به‌روز زیاد می‌شود، گرفته نشود این کشور اصلاح نخواهد شد و صلحی هم وجود نخواهد داشت.
این را مسوولیت ایمانی و وجدانی خود می‌دانم که مردمم را به طرف صلح وحدت ملی تشویق و ترغیب نمایم و تا زمانی که همه طرف‌های دیگر بدون کدام تعصبی شامل پروسۀ صلح نگردند، صلحی به وجود نخواهد داشت و در گوشه و کنار کشور گردهمآیی‌هایی که به‌خاطر وحدت ملی و آمدن صلح صورت می‌گیرد، از آن حمایت و پشتیبانی می‌کنم، تشکر از این که مرا تحمل کردید.
احمد ولی مسعود:
دوستان عزیز، من آرزو دارم که روی موضوع دقیق‌تر صحبت کنیم؛ این یک کنفرانس سیاسی و مردمی نیست که بالا شویم و بخواهیم احساسات مردم را بشورانیم، این فقط نشست مشوره است که شما چه فکر می‌کنید، آیا واقعاً یک تفکر ملی می‌تواند جواب‌ده مشکلات فعلی باشد؛ چه طور می‌توانیم فرهنگ سیاسی خود را یک مقدار انسانی بسازیم و آیا می‌توانیم که بفهمیم زمانی که رأی می‌دهیم و رأی می‌گیریم، چه کاری صورت می‌گیرد.
خواهش من از کسانی است که روی این موضوع صحبت کنند، تا توانسته باشیم این آجندا را غنی‌تر بسازیم.
احمد سعیدی:
من کتاب آجندای ملی را چندی پیش خوانده بودم که در یک بخش آن نقدی شده بود روی حکومت طالبان و امارت اسلامی آن‌ها، حکومت طالبان مشکلات خاص خود را داشت که به چند تای از این مشکلات اشاره کرده بود و حالا ما می‌خواهیم بگوییم که در زمان حکومت طالبان آزادی بیان وجود نداشت، حقوق زنان رعایت نمی‌شد و شکل حکومت دیکتاتوری را داشت.
ولی هر حکومتی که در افغانستان آمده و حضور داشته است، به نحوی مشکلات خود را داشته است؛ اگر حالا هم بخواهیم مقاله‌یی بنویسیم شاید ۳۰۰یا ۴۰۰صفحه مشکلات افغانستان باشد.
ما نباید جانبدارانه صحبت کنیم و تنها حکومت طالبان را زیر سوال ببریم، چون هر حکومتی مشکلات خود را داشته است.
شما قبلاً گفته بودید که یگانه راه بیرون رفت از مشکلات افغانستان تنها انتخابات است؛ ما می‌گوییم، تنها را بیرون رفت انتخابات نیست، چون اگر تنها انتخابات راه حل می‌بود، در دوازده سیزده سال حکومت کرزی مشکلات کم می‌شد و می‌بینیم که هر روز مشکلات اضافه می‌شود. ‌
‌همۀ ما و شما می‌دانیم که گروه طالبان یک گروه وابسته است و همۀ طرف ها میخواهند از این گروه استفاده ببرند. امریکا، پاکستان، چین، ایران، اسراییل و همه از آن‌‌ها استفاده می‌برند، پس صلح با آن‌ها درست است؟ من فکر می‌کنم در کنار این که طالبان وابسته هستند، باید با آن‌ها صلح شود و شاید با انجام این صلح اندکی از مشکلات ما کاسته شود.
سوالی که من از آقای احمد ولی مسعود دارم این است که ما از طریق رسانه‌ها خبر شده‌ایم که زلمی رسول خود را کاندیدا کرده و می‌خواهد رییس جمهور باشد و احمد ضیا مسعود را به حیث معاون خود انتخاب کرده است، اگر زلمی رسول برنده شود، شما مشکلات افغانستان را چه‌گونه از میان می‌بردارید و چه برنامه‌یی دارید؟
سعید حقیقی:
تشکر از آقای احمد سعیدی در اول باید باز هم بگویم که این نشست ما یک نشست سیاسی و انتخاباتی نیست؛ ولی پیش از این که آقای احمد ولی مسعود به پرسش شما پاسخ بگویند، من می‌خواهم بگویم که شخصیت آقای احمدضیا مسعود جدا و مستقل هستند و از آقای احمد ولی مسعود جدا است و هر کدام آن‌ها برای خود برنامه دارند و این که احمد ضیا مسعود با آقای زلمی رسول هستند، هیچ ربطی به احمد ولی مسعود ندارد و شما مطمین باشید.
زیوری:
می‌خواهم بگویم که همۀ صحبت ثبت و نشر می‌شود و ما ولایاتِ زیادی خواهیم رفت و سوالی که مربوط شخصِ ما و تیم ما می‌شود، باید بگویم که ما برنامه‌محور هستیم و شخصیت محور نیستیم و با برنامه می‌خواهیم کار کنیم. متوجه باشید که در آینده تشکلی که صورت می‌گیرد به‌گونۀ قطع ما برنامه محور خواهد بودیم و به همین گونه سوالات را لطفاً از ذهنِ‌تان بیرون کنید. تشکر.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.