درخواست تأخیر در برگزاری انتخابات خلاف منافع ملی است

- ۰۶ عقرب ۱۳۹۲

اظهارنظرهای شماری از سناتوران و متنفذان قومی که خواستار تعویق زمان برگزاری انتخابات شده‎اند، در تضاد با منافع ملی افغانستان بوده و خلاف قانون اساسی است.
شماری از آگاهان با بیان این مطلب می‎گویند که مردم افغانستان و جامعۀ جهانی خواستار برگزاری انتخابات در زمان تعیین‎شدۀ آن می‎باشند و چنین اظهاراتی، نمی‎تواند مانع برگزاری انتخابات شود.
روز یکشنبۀ هفتۀ جاری، شماری از اعضای مجلس سنا گفته‎اند: تا زمانی‌که صلح در افغانستان تأمین نشود و امنیت برقرار نگردد، برگزاری انتخابات ناممکن است و باید انتخابات برگزار نشود.mandegar
فقیرمحمد نظری یکی از این سناتوران در این مورد گفت: «کسی که تضمین کند تا یک انتخابات صحیح و خوب برگزار گردد، کی است؟ زمینه فراهم نیست و تا زمانی که صلح و امنیت نیامده است، انتخابات نباید برگزار گردد.»
پیش از این برخی از اعضای مجلس نماینده‎گان از جمله ملا تره‌خیل کوچی نیز خواستار تأخیر در زمان برگزاری انتخابات شده‎ بودند.
اما ذکریا بارکزی رییس نهاد دیده‌بانِ دموکراسی افغانستان می‌گوید، تمام صحبت‌ها در پیوند به تعویق انداختن انتخابات سال آینده در تضاد با منافع ملی افغانستان است.
او گفت که جامعۀ بین‌المللی‍ که تمویل‌کنندۀ اکثریت پروژه‌ها در نظام کنونی افغانستان است، سه شرط اصلی دارد: مبارزه با فساد اداری، برگزاری انتخابات و رعایت حقوق بشر.
آقای بارکزی با اشاره به پیشینۀ این تحرکات می‌گوید، فکر می‌کنم هرگونه بحث در پیوند به تعویق انداختن انتخابات، تنها اذهان عامه را مغشوش ساخته و آن‌ها را از راه اصلی منحرف می‌سازد.
رییس نهاد دیده‌بان دموکراسی افغانستان همچنان می‌افزاید: «من از این‌ها (کسانی که می‌گویند انتخابات برگزار نگردد) می‌پرسم که چه تضمینی دارند، اگر انتخابات را به تعویق بیندازند، یک یا دو سال بعد امنیت بهتر شود؟»
او همچنان تأکید کرده می‌گوید: «اگر این‌ها راستی می‌خواهند به‌خاطر منافع ملی کار کنند، باید از نفوذ خود در جامعه استفاده کرده و با نیروهای امنیتی افغانستان کمک کنند تا زمینۀ برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف مساعد گردد؛ چون انتخابات یک اصل است و در قانون اساسی افغانستان با صراحت آمده است که انتخابات باید دوره‌یی باشد و هیچ نوع بدیلی جاگزین انتخابات وجود ندارد.»
همچنان، هادی میران یکی دیگر از آگاهان سیاسی با بیان این که تحت هر شرایطی باید انتخابات در افغانستان برگزار گردد، می‌گوید: «این سرو صداها یک توطیۀ سیاسی است؛ کسانی می‌خواهند که انتخابات برگزار نگردد تا قدرت آن‌ها تمدید شود».
او همچنان می‌افزاید، انتخابات در هر شرایطی که برگزار گردد، بهتر از آن است که ما انتخاباتی نداشته باشیم.
برنا صالحی آگاه دیگر سیاسی با بیان این که در کشورهای نظیر افغانستان سیاست‎مداران خوش دارند از طریق انتخابات به قدرت برسند، اما خوش ندارند که از طریق انتخابات خلع قدرت شوند.
آقای صالحی همچنان می‌افزاید، اکنون اکثر کاخ نشینان، به فکر دوام قدرت تیم‌شان از هر طریق ممکن می‌باشند.
آقای صالحی معتقد است که شخص آقای کرزی میان دو دیدگاهِ ماندن و رفتن قرار دارد و با حرکت‌های غیر مستقیمِ از طریق سناتوران، متنفذان و… می‌خواهد قدرتش را تمدید کند.
این آگاه امور با تأکید بر این‌که جامعۀ جهانی هیچ گزینه‌یی غیر از انتخابات را نمی‌پذیرد، می‌گوید: «ذهنیت قاطبۀ ملت افغانستان هم از وضعیت موجود و تیم حاکم خسته شده است.»
او معتقد است که این‌گونه ابراز نظرها جایی را نخواهد گرفت و بهتر است تا رییس‌جمهور صادقانه روی برگزاری انتخابات توجه داشته باشد.
پیش از این، شماری از اهالی ولایت‎های قندهار و هلمند در گردهمایی‎های جداگانه‎یی خواستار تمدید قدرت رییس‎جمهور کرزی شده بودند.
آن‎ها گفته بودند که به دلیل نبود امنیت زمینۀ برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری فراهم نیست و باید انتخابات تا سال ۲۰۱۸ به تأخیر بیافتد.
اما رییس‏جمهور کرزی همواره گفته که حاضر نیست دورۀ مأموریت خود را خلاف قانون اساسی تمدید کند.
بر بنیاد قانون اساسی افغانستان، انتخابات ریاست‏‎جمهوری قرار است ماه حمل سال ۱۳۹۳ برگزار شود.‎
هارون مجیدی

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.