طی موافقتنامه‎یی نقش ناتو در افغانستان مشخص می‎شود

گزارشگر:2 جدی 1392 - ۰۱ جدی ۱۳۹۲

به گفته مقام‌های پنتاگون و ناتو، مذاکرات افغانستان و ناتو در مورد توافقنامه «موقعیت نیروهای ناتو» رسماً آغاز شده است و طبق آن تکلیف حضور غیر رزمی نیروهای ناتو در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ روشن می‌شود.
موریتس یوخمز، نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان و رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان روز شنبه اولین دور مذاکرات را درباره این موافقتنامه آغاز کردند.mandegar-1
ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی گفت که دولت افغانستان قبلا علاقمندی خود را به منظور حضور ناتو در افغانستان بعد از ۲۰۱۴ اعلام کرده بود.
فیضی همچنین گفت که بحث روی مفاد این معاهده را دولت افغانستان در روزهای آینده در شورای امنیت این کشور آغاز خواهد کرد.
گفته می‌شود موافقتنامه «موقعیت نیروهای ناتو» مشابهت‌های زیادی با موافقتنامه امنیتی دوجانبه افغانستان با امریکا دارد. ولی آنچه متفاوت است، نقش نیروهای ناتو بعد از ۲۰۱۴ است.
در چارچوب این موافقتنامه، ناتو به آموزش، مشاوره و همکاری به نیروهای افغان ادامه خواهد داد، ولی ماموریت رزمی نخواهد داشت.
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در پایگاه اجتماعی توییتر از آغاز مذاکرات افغانستان و ناتو استقبال کرد. با این حال وی گفت که این معاهده تا زمان امضای توافقنامه امنیتی دوجانبه، امضا یا تایید نخواهد شد.
دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد توافق نامه موسوم به «وضعیت نیروهای ناتو» برای آموزش، مشاوره و کمک به پولیس و ارتش افغانستان پس از خروج نیروهای رزمی بین المللی حیاتی است.
سخنگوی پنتاگون جان کربی نیز گفت: «تصمیم ناتو نشان دهنده تمایل جامعه بین الملل به حمایت از افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ است. ولی هم دبیر کل ناتو و هم وزیر دفاع آمریکا چاک هیگل تصریح کرده اند که ناتو توافق نامه خود با افغانستان را مادامی که معاهده امنیتی واشنگتن و کابل به امضا نرسیده، نهایی نخواهد کرد.»
سخنگوی رییس جمهوری افغانستان می‌گوید صحبت‌های ابتدایی در مورد این موافقتنامه در ماه‌های گذشته صورت گرفته بود اما روز شنبه اولین پیش‌نویس رسمی این موافقتنامه به دست دولت افغانستان رسید.
پیشتر گزارش شده بود که ناتو برای آغاز گفت‌و‌گوها روی موافقتنامه وضعیت نیروهای ناتو، منتظر امضای موافقتنامه امنیتی دوجانبه میان امریکا و افغانستان از سوی حامد کرزی، رییس جمهوری این کشور است.
ماه گذشته جرگه مشورتی که کرزی به منظور بررسی مفاد موsافقتنامه امنیتی دوجانبه با امریکا فراخوانده بود، موافقتنامه را تایید کرد و از کرزی خواست که این موافقتنامه را امضا کند.
رییس جمهوری افغانستان امضای موافقتنامه دوجانبه امنیتی با امریکا را مشروط به آغاز مذاکرات صلح با طالبان و برقراری صلح در افغانستان کرده است.
شمار زیادی از کشورهای عضو ناتو اعلام کرده‌اند اگر موافقتنامه امنیتی میان امریکا و افغانستان امضا نشود و امریکا از افغانستان برود، آن‌ها هم از افغانستان خارج خواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.